Články / Reporty

Acollective - v Čechách jako doma

Anna Mašátová | Články / Reporty | 04.03.2015

Co Čech, to muzikant? Ale kdepak. Hudebnímu světu vládnou íčka. Island a Izrael sdílejí nejen počáteční samohlásku, ale i nadprůměrnou koncentraci hudebních talentů. Češi možná mohou blednout závistí, ale zároveň mají dobrou příležitost ledasco odkoukat. Zejména izraelské kapely se tu střídají jak na běžícím pásu, jednotlivé projekty bývají personálně propojené, takže stačí sledovat nitky vedoucí od jednotlivých hráčů a otevírají se před vámi projekty napříč žánrovým spektrem.

Co stojí za úspěchy muziky z Erec Jisra´el? Pokud pomineme, že jsou bohem vyvolení, což je samo o sobě dobrým bonusem, sami muzikanti napůl vážně a napůl s vtipem odkazují také k pojídání hummusu. Faktem ovšem je, že svou roli hraje nepopiratelně vynikající jazyková vybavenost, dřina i odvaha, se kterou se v mladém věku vydávají za hranice. A nesmíme zapomínat na povinnou vojenskou službu, díky níž se zrodila nejedna úspěšná izraelská kapela. V kasárnách se započala historie i Acollective, neboť právě při výcviku se seznámili zpěváci a multiinstrumentalisté Idan Rabinovici a Roy Rieck.

Z improvizovaných koncertů s kamarády na ulicích Tel Avivu se dostali do Londýna, zahráli si na Glastonbury, na tuzemských pódiích se objevili už tolikrát, že prsty na rukou přestávají stačit, dd Boskovic přes United Islands po Plzeň. Právě na pražských Ostrovech sklidili oprávněně obrovský ohlas, který navedl organizátory k uspořádání dalšího koncertu. Škoda jen, že nadšení diváků ty dva roky nevydrželo a La Loca, kam se vrátili i s novou deskou Pangeae, nebyla zrovna našlapaná.

Časté srovnání s Devotchkou či Beirut vytane na mysl při poslechu vrstevnatých vokálů velmi rychle, lavírování mezi indie rockem a indie popem zvládají s elegancí, koncerty mají spád, velmi zábavné je pozorování neustálého prohazování nástrojů mezi jednotlivými členy. A občas se vytasí i s instrumentem, který by člověk nečekal, jako je třeba foukací harmonika.

Kdo čekal „staré známé“ kousky, měl spíše smůlu. Z dvanáctipísňové novinky přehrál Acollective hned desítku skladeb, od nakopávací Breakaport přes romantickou Had It Once po singl Custom. Proti festivalové atmosféře bylo publikum na kapelu dosti neakční, na výzvy k probuzení reagovalo vlažněji a rozjelo se vlastně až při posledních kouscích Girls a hlavně Whisky. Jenže otálení nebylo na místě, Acollective přidali jen kousek Simon, prodali pár desek a pospíchali na letiště chytit letadlo. Kapele se dá vytknout pouze jediná věc – ač je jejich tvorba po řemeslné stránce zvládnutá a nenudí, nemá dostatek výrazných hitů, kterých by se posluchač chytnul a později si je zpíval třeba cestou domů. Což je v případě jejich žánru k rozšiřování fanouškovské základny víceméně nutnost.

Info

Acollective (isr)
2. 3. 2015, La Loca, Praha
Foto (c) Natália Zajačiková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace