Články / Recenze

Básník Reiner. Román o Ivanu Blatném.

Básník Reiner. Román o Ivanu Blatném.

Petr Janiš | Články / Recenze | 22.11.2014

Bylo by zřejmě zbytečné zmiňovat veškeré aktivity, kterými se Martin Reiner zabývá a věnuje. Tedy alespoň telegraficky – jedná se o básníka, spisovatele, nakladatele a aktivního organizátora kulturního dění nejen brněnského.

Podobně jako v románu Lucka, Maceška a já se i ve své dosud poslední knize Básník. Román o Ivanu Blatném zabývá detailněji osobou Ivana Blatného, který může být úspěšně považován za pozapomenutého českého básníka, jenž se narodil v Brně, kde žil až do své emigrace v roce 1948. V anglickém vyhnanství, konkrétně v psychiatrické léčebně, zemřel o dvaačtyřicet let později.

Blatného životní osud by se dal považovat za Reinerovu obsesi. Ať je pravda jakákoliv, čtenář mu za to může být vděčný, protože jeho kniha stojí za přečtení. Ačkoliv samotný název může svádět k úvahám, že se jedná o další nudnou (akademickou) biografii, nenechte se zmást! Sám Reiner knihu považuje spíše za literární koláž než román, a proto je možné „vidět“ Blatného životopisná data v širších souvislostech a v zajímavé formě, která předčí pouhé předložení suchopárných a nudných informací.

Primárně jde v románu o jednoho z největších českých básníků – o Ivana Blatného (Kolářovými slovy „...on i na hajzl chodí jako básník...“), o jeho přátelství s Jiřím Ortenem, hraničící až se sebevražednými sklony („...Jde o jediné, Jirko, datum!”). Díky Reinerovi se kolem brněnského básníka objevují nejen postavy, které jej v průběhu života obklopovaly, ale také jejich charaktery, jež se v průběhu času a politických okolností měnily. Tato proměna se u Blatného přátel nejvíce projevila v roce osmačtyřicátém, po básníkově emigraci. Osoba, která byla označována za básnickou naději poválečného Československa, byla prohlášena personou non grata. Lidé, kteří Blatnému plácali po zádech, mu do nich najednou bodali nožem.

Reinerův román skýtá možnosti opětovně prožít historické události, které jsou pro většinu čtenářů známé už jen z historických pramenů – ať už se jedná o dobu spojenou s první republikou, nálety na Brno v průběhu II. světové války nebo poválečnou společenskou euforii a taky komunistický převrat, který „postavil“ svět na několik desetiletí vzhůru nohama.

Podobně jako život Ivana Blatného je i Reinerova kniha rozdělena na dvě zásadní části, lapidárně nazvané „Brno“ a „Anglie“. Brněnská část zaštiťuje období, kdy se o básnících mohlo uvažovat jako o kulturních celebritách známých z dnešních dní a u nohou jim neležel pouze svět, ale také jejich oddané fanynky. Část věnovaná anglické dobrovolné emigraci má podobnou atmosféru jako pověstné anglické počasí, smíšené s tehdejším černobílým rozdělením světa na dva nesmiřitelné bloky: kapitalistický a socialistický. Blatného stihomam a neznalost jazyka se projevuje izolací, kterou může přežít jedině dobrovolným pobytem v psychiatrických léčebnách.

Každá z kapitol je uvozena úryvkem básně související s životním osudem Ivana Blatného, což může mít nenásilnou formu znovuobjevení poezie jako takové. S Reinerem lze tak Blatnému téměř nahlížet přes rameno, našlapovat v jeho životních stopách a „cestovat do hlubin básníkovy duše“ na pozadí zhmotňující se (nejen) brněnské minulosti a reálií, podobně jako je tomu v knihách Jiřího Kratochvila.

Info

Martin Reiner – Básník. Román o Ivanu Blatném (Torst, 2014)
www.martinreiner.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace