Články / Rozhovory

Bill $aber: Modlím se každý den

Bill $aber: Modlím se každý den

Daniel Nádler | Články / Rozhovory | 02.10.2018

Ačkoliv je z New Yorku, zvuk tamních rapperů u něj nezaznamenáte, své rýmy káže do nekontrolovatelných, špinavých beatů spíše odpovídajících floridské scéně. V backstagi to byl mírumilovný James McClary, který vzal do Evropy své přátele i matku, na pódiu zase dravý rapper s beraními rohy, jemuž svého času složil nejeden kompliment i Marilyn Manson. Na hradeckém Hip Hop Kempu jsme se Billa $abera zeptali na nejoblíbenější rappery, módu i na jeho hudební odkaz.

Tvá hudba zapadá do aktuálního znění floridských rapperů, jako je například XXXTentacion nebo Ski Mask The Slump God. Je to tak?
Osobně se mezi ně neřadím, ale viděl jsem nějaký blog, kde mě k nim přirovnávali. Hlavní věc, která nás spojuje, je ta, že je nám to všechno u prdele. Viděl jsem video, kde X nahrával song. Samozřejmě, upřímnou soustrast, ať je mu země lehká. Na tom videu nahrává pouze na iPhone, křičí do mikrofonu a je mu úplně jedno, co si o tom kdo myslí. Podobné je to u mě. Prostě nahrávám v pokoji, pak to pošlu kámošům v Kalifornii a ti dělají mix, na kterém mi moc záleží. Nezajímá mě a je mi jedno, jak dlouhá bude píseň, je mi fuk, jestli bude mít refrén. Je mi šumák, pokud něco musím opakovat, dělám jen to, co chci. To je asi ta základní věc, která obklopuje mě, XXXTentaciona, Ski Maska a další. Máme obecná očekávání u prdele.

Je pro tebe důležitá móda?
Móda? Seru na ni. Pakliže chceš řešit módu a podíváš se více do hloubky, zjistíš, že spoustu lidí je falešných. Každý je rádoby in, ale důležité je, jestli máš styl. Proto říkám, že styl je víc než móda. Tyhle kalhoty, co mám na sobě, jsou ze sekáče za dvaadvacet babek. Každý chce mít Nike a Supreme, já mám na sobě Vansky za pár dolarů.

Hodláš být slavný i v Evropě?
Důležitější je odkaz, který předáš. Buď sám sebou, dělej to, co chceš dělat, protože dokážeš cokoliv. Starej se o své tělo i ducha, mysl. Čím déle mi budou lidi naslouchat, tím více se bude šířit můj odkaz, a je úplně jedno, jak moc slavný jsem. Pravděpodobně miluju svoji hudbu více než kdokoliv jiný, a proto je mi jedno, když se někomu nelíbí. Dej mi pod pódium dva fanoušky a bude to stejná show, jako když jich bude dvě stě tisíc. Ať už hraješ videohry nebo streamuješ na Twitchi, musíš mít lidi, co tě uznávají jako člověka, to je ten klíč.

Kdybys dostal příští rok šanci být jedním z XXL Freshmen (americký magazín XXLmag vybírá každý rok deset nových rapperů, kteří mají velkou šanci prosadit se na hiphopové scéně, pozn. a.), šel bys do toho?
Jedině za předpokladu, že bych byl jediný freshman, a tudíž sám na titulní straně. Víš to sám, většina toho výběru není fér. Tohle by byla moje podmínka.

Kendrick Lamar je dnes jedno z největších jmen na hudební scéně, dokázal se prosadit v mainstreamu i s hloubavými texty, což nebývá zvykem. Zajímá tě uvědomělý rap, nebo si rád poslechneš něco jednoduššího?
Kendrick Lamar skloubil velmi silné a přemýšlivé texty s rádiovou chytlavostí. Track Swimming Pool je obrovský hit, který se hraje v klubech, a přesto má myšlenku. Nejspíš záleží na tom, co chceš od života. Mám chvíle, kdy si rád poslechnu uvědomělý rap, stejně tak jsou chvíle, kdy si dám Young Thuga, Travise Scotta, většinou když nemám zrovna dobrou náladu. Upřímně, pokud bych si nebyl jistý, jestli můj život jde správným směrem a potřeboval bych si uspořádat myšlenky, tak bych pravděpodobně poslouchal J. Colea. Existují alba a témata, ke kterým se dostanu časem, až zestárnu, až mi bude čtyřicet, až budu mít děti, všechno má svůj čas.

Nesnášíš někoho na rapové scéně?
Ne, miluju každého. Jestli je na Zemi místo pro 7,4 miliard lidí, máš nespočet možností jak naložit se svým časem. Je nás tu hrozně moc. Jednoduše miluji každého, nenajde se nikdo, koho bych nenáviděl. Všechno tu je z nějakého důvodu, a jestli ti někdo našeptává, že to tak není, nevěř mu. Měj svoji hlavu. Je důležité jít stále dopředu.

Nejoblíbenější rapper všech dob?
Všech dob? Rozhodně Lil Wayne. Pokud bych vzal umělce obecně, tak pravděpodobně Travis Scott. Teď vydal album a myslím si, že se z něho jednou stane legenda. Aktuálně u mě vede nejspíš Kanye West, Travisovi bych dal čas ještě tak na dvě alba, potom se u mě možná dostane na první příčku. Osobně rozlišuju to, kdo je rapper a kdo umělec. O umělci přemýšlím jako o něčem komplexním, co zahrnuje koncerty, rozhovory, spolupráce, vizáž, videoklipy atd. Umělec a rapper jsou dvě naprosto odlišné věci. Lil Wayne je v rapování nejlepší, zatímco Travis nejlepší rapper není. Ale jeho koncerty jsou famózní, jeho merchandise je úžasný, má styl. Jeho jméno je jako značka a vždycky ho od ostatních rozlišíš. To je to, co dělí umělce od pouhého rappera.

Očividně je Travis tvým favoritem, jakou desku od něj máš nejraději?
Owl Pharaoh… Travise jsem objevil v době, kdy jsem se zajímal o náročnější rap a miloval label T.D.E, rappera Ab-Soula. V jednom ročníku XXL Freshmana se tam s Ab-Soulem sešli ještě Schoolboy Q a taky Travis Scott. Koukám na něj a říkám si, ten kluk je fakt originál. Přitom když jsem ho viděl poprvé, tak se mi tolik nelíbil. Pak jsem si pustil klip k songu Uptown a hned na to jsem sjel jeho mixtape Owl Pharaoh. V té době jsem si procházel určitýma sračkama a uslyšel track Bad Mood/Shit on You, kterému jsem na čas propadl… Když se Travis objevil na scéně, všichni si stěžovali, že zní jak Future nebo Migos, jako kdekdo. Teď už to říct nemůžou.

Jaký máš vztah s Marilynem Mansonem?
To je můj brácha. Marilyn je dost zvláštní a zároveň velmi slavný. Vždycky, když se vidíme, fandí mi a mé hudbě.

Je nějaká šance, že spolu uděláte kolaboraci?
Určitě něco vznikne. Pokud ne projekt, tak určitě track, možná i celá tour. Bavíme se o blízké budoucnosti, uvidíme.

Dnes máme na hlavním pódiu $uicideboy$, nabízí se tedy otázka: jsou při tvorbě hudby a celém rapovém/hudebním průmyslu drogy důležité?
Někdy ano. Ale opět – záleží na tom, co od nich čekáš. Na jedné straně je to aktuální téma pro spoustu mladých, pro které je to forma útěku, a drogy tak bohužel představují obrovský trh. Osobně se od drog snažím držet dál, ale taky jsem upřímný a neříkám, že jsem v životě nic neměl. Nechci lidem říkat, co mají dělat a jak mají žít, taky v hudebním průmyslu je špatných věcí víc než jen drogy. Spoustě lidem se líbím jen proto, že si myslí, že jsem ďábel nebo něco takového. Já vím, kdo jsem, a modlím se každý den. Nejsem žádný satan jen kvůli tomu, že mám dredy a svůj styl. Ale spousta lidí si myslí, že jsem. A když lidi něčemu slepě věří, tak je nepřesvědčíš.

Info

Bill $aber
web interpreta

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace