Články / Recenze

Black Rebel Motorcycle Club s námořnickou rozvahou

Black Rebel Motorcycle Club s námořnickou rozvahou

Akana | Články / Recenze | 06.02.2018

OHODNOŤTE DESKU

V posledních letech se Black Rebel Motorcycle Club nepříjemné události zrovna nevyhýbají. Nejprve to byla smrt Michaela Beena, otce baskytaristy Roberta, producenta, dlouholetého mentora a vlastně neoficiálního čtvrtého člena spolku, kterou reflektovala předchozí deska Specter at the Feast. Vzápětí následovaly vážné zdravotní problémy bubenice Leah Shapiro (v roce 2008 v kapele nahradila Nicka Jaga), které se jí naštěstí podařilo překonat. Kdo by ale čekal, že takové rány osudu nějak nápadněji poznamenají rukopis BRMC na další desce, ten počítal špatně. To může být známkou uvíznutí ve vyjeté koleji, daleko spíš ale novinka Wrong Creatures odráží stabilitu, sebejistotu a zkušenost. Kvality, jaké můžete získat či upevnit právě díky podobně nepříznivým okolnostem. Ty konec konců k životu patří, ať jste rocker nebo ne.


Album Wrong Creatures nepřekvapuje, spíš ujišťuje o nezlomeném duchu. BRMC kytarově burácejí a halí se do sonických mračen vyzbrojeni smyslem pro chytlavou melodii i psychedelickou mámivost, tak jak to od nich známe. Na všechno se jde s námořnickou rozvahou: pomalé rozjezdy, postupné houstnutí atmosféry, nezřídka ústící do opravdu působivě vygradovaných finále (King of Bones, Ninth Configuration, Calling Them All Away). Z tohoto modelu občas kapela vykročí tu ke svižnější vypalovačce (Little Thing Gone Wild), jindy naopak baladičtějším směrem (Haunt, neobyčejně jímavou melodií obdařená Echo), pozoruhodné zpestření pak představuje skladba Circus Bazooko, v níž si Peter Hayes pohrává s falzetem na pozadí rozmařile jarmarečních kláves.

Dynamické schéma alba si tentokrát trojice ohlídala lépe než na Specter at the Feast, takže posluchače nezahlcuje na jedné ploše táhlou psychedelií ani vzájemně zaměnitelnými nářezy. Snad i díky producentským korekcím zkušeného Nicka Launayho je všechno rozprostřené v pečlivé rovnováze, přejedení jedním nebo druhým nehrozí. Zároveň však nahrávka není vypočítavě narýsovaným produktem, BRMC si stále zachovávají intuitivní bezprostřednost a sympatickou garážovou nedbalost. Nezdá se pravděpodobné, že by ještě někdy výrazně změnili směr jako tomu bylo s třetí deskou Howl (o instrumentální odbočce The Effects of 333 nemluvě). Ale pokud zůstanou tak věrohodní a vřelí, jako na aktuální desce, není důvod se netěšit ani na ty další.

Info

Black Rebel Motorcycle Club – Wrong Creatures (Vagrant, 2018)
web skupiny

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace