Vojta Chmelík | Články | 11.12.2013
Koupit si lístek na koncert Peta Dohertyho může být sázka do loterie, protože nikdy není vyloučena jeho absence kvůli veřejně známým a propíraným drogovým excesům. Své o tom vědí třeba návštěvníci loňského Rock for People, místo něhož Doherty trávil čas na odvykací kúře v Thajsku. Letos se pak nechal slyšet, že s užíváním heroinu a cracku nehodlá přestat, dokud mu nebude hrozit upadnutí ruky. České publikum mu přesto věřilo a k vyprodání Lucerna Music Baru chybělo jen málo. A Pete dorazil.
Hned při úvodní hitovce Delivery se rozpoutala pravá rock’n’rollová party. Následovala směs písní ze všech alb, nejvíce místa dostaly skladby z nového Sequel to the Prequel, uvedené písní Nothing Comes to Nothing. Skvěle fungovaly jak vypalovačky typu Fireman, tak pomalejší Penguins či Farmer’s Daughter. Kapela nehledí na virtuozitu, naopak se vyžívá v imperfekcionismu a občasnými falšemi dodává punkovou syrovost. Po základním setu, který trval necelou hodinu a byl ukončený písní Pipedown z debutu Down in Albion, následovala podezřele dlouhá odmlka a čekání na přídavek. Že by si Pete v backstagi dopřál dýmku cracku, aby měl dost energie do konce koncertu? Po návratu zazněla balada Albion a celé vystoupení ukončil hit Fuck Forever, při kterém skákala celá Lucerna, aby pak mohla být ohlušena hlasitou stěnou zpětných vazeb z pohozených kytar a mikrofonů.
Babyshambles jsou především Pete Doherty. Tomu se samozřejmě po celou dobu dostávalo daleko nejvíc pozornosti od publika, které mu v průběhu vystoupení naházelo na pódium celou sbírku pokrývek hlavy, milostných vzkazů, plyšáků i kusů oblečení. Sám přecházel z momentů, kdy se zdálo, že je uzavřen sám do sebe a své hudby a všechno ostatní ignoruje, do dlouhých pasáží, kdy pral do lidí všechnu svoji energii a byl publiku oddaný tělem i duší. Přitom se motal, poskakoval a válel jako bláznivý génius a feťák v jedné osobě. A přes nevoli ochranky nesčetněkrát z pódia seskočil a užíval si stage diving, byť ochrankou znemožňovaný. Jednou přišel o mikrofon, podruhé o pruhované triko, čímž dal na odiv svoji už poněkud fotříkovskou postavu. Ale i tak z něj, z každého jeho slova a pohybu, sršelo charisma, které by dokázalo pohánět světelnou techniku celého Music Baru. Doherty ukázal, že je přes všechno zneužívání zmíněných substancí ve skvělé formě, a to nejen skladatelské, což dokázal na letošní desce, ale i jako frontman živé kapely.
Koncert Babyshambles byla jedna velká oslava rock’n’rollu se vším, co k němu patří. Kapela s Dohertym v čele ze sebe během hodiny vymačkala, co mohla. Horší zvuk s vazbícími mikrofony jí nemohl stát v cestě, stejně jako profíci ze security, kteří nemůžou vědět, co je to punk.
Babyshambles (uk)
9. 12. 2013, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Tomáš Moudrý
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
redakce 26.03.2024
Marie Kieslowski vydala své debutové sólové album Je všechno dobrý? před dvěma lety, nyní na něj navazuje EP s názvem Je to složitější.
Michal Pařízek 25.03.2024
Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.
Akana 24.03.2024
Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.
Zuzana Malá 24.03.2024
Holandský festival experimentální hudby a umění má pro letošek tučnou soupisku v kategorii legend i ikon součásné avantgardy.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
Michal Pařízek 22.03.2024
„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.