redakce | Články / Profily | 08.09.2014
Na počátku bylo temno, pásová výroba, frustrace z let osmdesátých a pár mladých kluků z města aut u jezera Michigan, kteří si vyjeli na výlet do Chicaga, kde už v té době žil zázrak jménem house music. Detroit ale není Chicago a parta kolem Derricka Maye, Kevina Saundersona, Juana Atkinse (Belleville Three) si toho byla vědoma. "Čím tvrději jsme hráli, tím více lidi tancovali," shrnul přerod funku/disca do elektroniky detroitský DJ veterán Folton Howard. Uběhlo pár let a vzniklo tzv. Detroit Techno, které ovládlo místní kluby i haly a rychlým tempem se rozšiřovalo dále po USA.
Na přelomu 80. a 90. let nastoupila "druhá" vlna, která znamenala světový boom techno music a v jejímž čele byli Jeff Mills a Carl Craig. Carl Craig je popisován jako kreativní vizionář a průkopník elektronické hudby obecně, elegantní opinion-leader a progresivní tahoun, který inspiroval mnoho umělců. Na svém kontě má sice nominaci na cenu Grammy (2008 - remix Lika a Child), ale důvod, proč je po 30 letech stále jednou z nejuznávanějších osobností, je někde jinde. Je to jeho různorodost a neustálá touha po změně a experimentu i proti proudu. Atmosférická techno produkce, ale funky nálady, monstrózní orchestrální aranžmá, i klubová jazzová performance. To je jen kapka z moře diverzity, kterou se za ta léta prezentoval a která ho navždy umístila do pomyslné síně slávy elektronické hudby.
Jeho první track vyšel už v roce 1989 jako spolupráce s Derrickem Mayem. Vzhledem k touze po absolutní tvůrčí svobodě založil v roce 1991 label Planet-E, kde vydal celkem sedm alb a mnoho releasů, ať už tanečních, jazzových či experimentálních pod jmény jako 69, BFC, C2, Innerzone Orchestra, No Boundaries, Psyche, Paperclip People, Tres Demented atd. Různorodost a cit pro experiment dokládá i legendární lámaný track Bug in the Bassbin, který je považován za inspiraci pro vznik u nás tak populárního drum&bassu.
Kvalitu djských a live vystoupení u Craiga jako multiinstrumentalisty není třeba probírat. Vrcholem je spolupráce s Les Siècles Orchestra v Cité de la Musique v Paříži. Toto legendární vystoupení se dodnes považuje za přelomové, co se týče spojení klasické a elektronické hudby. Po senzačním úspěchu proběhlo mnoho dalších společných vystoupení i variací, viz špičkový mutlimediální projekt Versus a Versus 2.0 při Red Bull Music Academy.
Na svém kontě má remixy pro umělce z celého hudebního spektra jako jsou LCD Soundsystem, Hot Chip, Junior Boys, Tori Amos, Goldfrapp, Caribou, Unkle, Yello a další. Jeho label Planet-E má na svém kontě velikány jako Francesco Mora Catlett, Naomi Daniel, Flexitone, Jason Hogans, Kenny Larkin, Monty Luke, Moodyman, Kevin Saunderson, Big Tone, Tribe, Urban Tribe - tento seznam by mohl být nekonečný. Carlovy kořeny vždy zůstaly v Detroitu, kde žije dodnes a je jeho hudebním ambasadorem. Stál u zrodu Detroit Electronic Music Festivalu v roce 2000 a doteď je jedním z jeho hlavních hnacích motorů.
Carl Craig (usa)
12. 9. 2014 20:00
Roxy, Praha
www.roxy.cz
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.
Dušan Šuster 29.06.2023
Donútiť jazz a tanečnú hudbu, aby existovali v symbióze, je neľahká výzva. Mezerg však práve na nej vybudoval svoj autorský rukopis.
Jan Krejča 24.03.2023
Nikdy jsem nevěřil v linearitu hudebního vývoje, nikdy jsem neuctíval interprety ani kapely víc, než bylo nutné. Počítal jsem vždy s niternou intuicí, která mě přivábí k něčemu výjimečnému.
redakce 15.03.2023
Nizozemská postpunková senzace stihla za dva roky existence vydat sotva hrst písní a už se z nich stala jedna z nejžhavějších evropských nadějí.