Články / Profily

Carl Craig, zn. Detroit Techno

Carl Craig, zn. Detroit Techno

redakce | Články / Profily | 08.09.2014

Na počátku bylo temno, pásová výroba, frustrace z let osmdesátých a pár mladých kluků z města aut u jezera Michigan, kteří si vyjeli na výlet do Chicaga, kde už v té době žil zázrak jménem house music. Detroit ale není Chicago a parta kolem Derricka Maye, Kevina Saundersona, Juana Atkinse (Belleville Three) si toho byla vědoma. "Čím tvrději jsme hráli, tím více lidi tancovali," shrnul přerod funku/disca do elektroniky detroitský DJ veterán Folton Howard. Uběhlo pár let a vzniklo tzv. Detroit Techno, které ovládlo místní kluby i haly a rychlým tempem se rozšiřovalo dále po USA.

Na přelomu 80. a 90. let nastoupila "druhá" vlna, která znamenala světový boom techno music a v jejímž čele byli Jeff Mills a Carl Craig. Carl Craig je popisován jako kreativní vizionář a průkopník elektronické hudby obecně, elegantní opinion-leader a progresivní tahoun, který inspiroval mnoho umělců. Na svém kontě má sice nominaci na cenu Grammy (2008 - remix Lika a Child), ale důvod, proč je po 30 letech stále jednou z nejuznávanějších osobností, je někde jinde. Je to jeho různorodost a neustálá touha po změně a experimentu i proti proudu. Atmosférická techno produkce, ale funky nálady, monstrózní orchestrální aranžmá, i klubová jazzová performance. To je jen kapka z moře diverzity, kterou se za ta léta prezentoval a která ho navždy umístila do pomyslné síně slávy elektronické hudby.

Jeho první track vyšel už v roce 1989 jako spolupráce s Derrickem Mayem. Vzhledem k touze po absolutní tvůrčí svobodě založil v roce 1991 label Planet-E, kde vydal celkem sedm alb a mnoho releasů, ať už tanečních, jazzových či experimentálních pod jmény jako 69, BFC, C2, Innerzone Orchestra, No Boundaries, Psyche, Paperclip People, Tres Demented atd. Různorodost a cit pro experiment dokládá i legendární lámaný track Bug in the Bassbin, který je považován za inspiraci pro vznik u nás tak populárního drum&bassu.

Kvalitu djských a live vystoupení u Craiga jako multiinstrumentalisty není třeba probírat. Vrcholem je spolupráce s Les Siècles Orchestra v Cité de la Musique v Paříži. Toto legendární vystoupení se dodnes považuje za přelomové, co se týče spojení klasické a elektronické hudby. Po senzačním úspěchu proběhlo mnoho dalších společných vystoupení i variací, viz špičkový mutlimediální projekt Versus a Versus 2.0 při Red Bull Music Academy.


Na svém kontě má remixy pro umělce z celého hudebního spektra jako jsou LCD Soundsystem, Hot Chip, Junior Boys, Tori Amos, Goldfrapp, Caribou, Unkle, Yello a další. Jeho label Planet-E má na svém kontě velikány jako Francesco Mora Catlett, Naomi Daniel, Flexitone, Jason Hogans, Kenny Larkin, Monty Luke, Moodyman, Kevin Saunderson, Big Tone, Tribe, Urban Tribe - tento seznam by mohl být nekonečný. Carlovy kořeny vždy zůstaly v Detroitu, kde žije dodnes a je jeho hudebním ambasadorem. Stál u zrodu Detroit Electronic Music Festivalu v roce 2000 a doteď je jedním z jeho hlavních hnacích motorů.

Info

Carl Craig (usa)
12. 9. 2014 20:00
Roxy, Praha
www.roxy.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Vojde francúz do potravín a vypýta si melón (Mezerg)

Dušan Šuster 29.06.2023

Donútiť jazz a tanečnú hudbu, aby existovali v symbióze, je neľahká výzva. Mezerg však práve na nej vybudoval svoj autorský rukopis.

Spodní proudy moderního žití (Dry Cleaning)

Jan Krejča 24.03.2023

Nikdy jsem nevěřil v linearitu hudebního vývoje, nikdy jsem neuctíval interprety ani kapely víc, než bylo nutné. Počítal jsem vždy s niternou intuicí, která mě přivábí k něčemu výjimečnému.

Full Moon Stage 2023: Tramhaus

redakce 15.03.2023

Nizozemská postpunková senzace stihla za dva roky existence vydat sotva hrst písní a už se z nich stala jedna z nejžhavějších evropských nadějí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace