Články / Reporty

Cult of Luna: návod na postmetalové štěstí

Cult of Luna: návod na postmetalové štěstí

David Čajčík | Články / Reporty | 04.05.2014

ISIS jsou mrtví. Všem je nám to líto, ale nenaděláte nic a pozici největší postmetalové kapely museli chtě nechtě přebrat Cult of Luna. A zatímco před šesti lety si do Rock Café přivezli The Ocean, pro druhý májový den zvolili podstatně méně přirozený a očekávatelný support – true norwegian black metal God Seed. Jsou u stejné bookingovky a King ov Hell v zákulisí prohlásil, že se vlastně necítí jako black metal. Haha. Budiž.

Je ale pravda, že God Seed nejsou zas tak směšní jako jejich ex-alter ego Gorgoroth. Teda... kromě Gaahla přirozeně. Ale nic proti. Příležitostní fousatí hipsteři koukali na něj a ďábelské snažení jeho bandy s corpsepainty se značnou nedůvěrou. Přece jen je to relativně ortodoxní black metal, ať si každý říká, co chce. Žádní vlci v trůnním sále. Od mid-tempo diska à la Satyricon po rock and roll. Jen na hopsání nebyla s vidinou švédských intelektuálů moc nálada. Ačkoliv hrál zvuk proti nim, podařilo se jim nakonec obklopit se zvláštní aurou a nevypadalo to, že by publikum přišlo k větší újmě. Dokonce ani s covery Gorgoroth.

Ve chvíli, kdy vaše poslední deska sbírá pozitivnější hodnocení než kterákoliv předchozí a na Metacritic září žlutý neon Universal Acclaim, není důvod dělat ústupky při tvorbě setlistu. Zvláště když vaše obecenstvo a priori nebude po sté vyžadovat Number of the Beast. Jinými slovy, Vertical I a II tvořily 7/10 setu, který byl hudební stejně jako vizuální. Ne, kapela sice zůstala bez tváří, stejně tak jako anonymní publikum, ale tato bariéra nebyla překážkou, porozumění proběhlo bez jakýchkoliv komplikací a reakce publika byla neuvěřitelná. A i když světelná show nebyla tak monstrózní jako na jejich festivalových show, stále působila dotažená do nejmenších detailu a světla reagovala skutečně na každou pomlku.

Jednoznačný vrchol koncertu Vicarious Redemption je skutečný magnum opus nejenom posledního alba. Od mystického downtempo bossa nova rytmu na začátku (vážně, zkuste si to zrychlit) přes elektro bass vložku až po závěrečný klimax to celé působí jako návod na post-metal. Jenže jsou návody, které jsou upřímně na hovno a snaží se shrnout celý komplikovaný proces do jednoho malého obrázku, a pak jsou návody, které jsou mistrovské dílo. Jeden takový devatenáctiminutový jsme si prožili. Přistihl jsem se, že se usmívám, a rozhodně jsem nebyl sám. Ne snad proto, že vidím Cult of Luna naživo, není to ostatně poprvé, ale jejich hudba obsahuje, pod zdánlivou melancholickou slupkou, čarovné optimistické kouzlo. Nebo jsou prostě všichni šťastní, že jsou všichni ostatní šťastní a kapela je taky šťastná. Ale nechci to přehánět s kytičkama a sluníčkem. Brutální to bylo, to mi věřte.

Kdybych je neviděl dřív za o něco příznivějších podmínek, než může střední klub typu Rock Café nabídnout, myslím si, že je to ultimátní postmetalová show. Žánrová hranice, která už se nemá kam posunout. Ale teď vím, že těch světel může být víc, že to může být hlasitější a větší a pomalejší (no...). I přes to všechno to v pátek bylo někde úplně jinde, mimo.

Info

Cult of Luna (swe) + God Seed (nor)
2. 5. 2014, Rock Café, Praha

foto © Zdeněk Němec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace