Shaqualyck | Články / Recenze | 01.12.2016
Psal se rok 2004 a kalifornská trojčlenka si plnými doušky užívala zasloužený úspěch díky desce American Idiot – promyšlenému manifestu, jenž se atraktivním způsobem vymezil proti zlovolné manipulaci bushovského establishmentu i velmocenské hysterii. O pět let později se pánové pokusili úspěšný vzorec replikovat v přešlechtěné rockové opeře 21st Century Breakdown, zvuk definitivně nabral kontury stadiónového rocku, žebříčky se otřásly v základech. Co do kreativity se však žádný progres nekonal a kapel a začala tápat, byť autorsky zůstali Armstrong, Dirnt i Tré Cool setsakra při chuti.
S přispěním koncertního kytaristy Jasona Whitea tak roku 2012 vykoukla na svět hned trojdílná kolekce ¡Uno!, ¡Dos!, ¡Tré! znamenající svěží žánrovou obměnu. Green Day otěhotněli tvůrčím přetlakem, který musel ven. Jenže fanoušci nebyli z přívalu laškovného power popu nijak zvlášť nadšeni. Zájem o skupinu uvadal, Armstrong skončil na odvykačce a nad budoucností stárnoucích punkerů se stahovala mračna. Záblesk naděje přišel loni v dubnu, kdy Green Day vstoupili do Rock'n'rollové síně slávy a polechtaná ega začala znovu pracovat na plné obrátky. Chvíli nato jejich dlouholetý producent Rob Cavallo naznačil, že ve vzduchu visí nečekaný comeback a spolu s ním i dvanáctá studiovka.
Ta sází na prověřené kytarové kejkle, dravost i angažované texty cílící na falešný patriotismus i zpovykanou společnost, která až příliš snadno uvykla mediální realitě a pohodlnému životu ve lži. Povědomé? Na úvod tu máme akustický nápěv lámající se v ryčnou pochodovku (Somewhere Now), následuje milióntá variace na charakteristickou punkovou riffáž a úderný refrén (Bang Bang, titulní Revolution Radio). Natupírovaným matadorům bez problémů věříte lamentaci nad ztraceným mládím i naléhavou agitaci za zdravý rozum, který není s to pobrat zoufalství z(a)tracených duší, co na ulici střílí kolemjdoucí pro pár lajků. Průšvih je, že hudebně jde o bezskrupulózní recyklaci nápadů, jejichž expirační doba dávno vypršela, jakoby se kdysi neohrožení buřiči báli zariskovat. Název desky sice odkazuje k revoluci, avšak v reálu jde o bezpečnou hru na jistotu, ze které už si dneska na zadek nikdo nesedne.
Baladickou polohu zastupuje tklivá Outlaws nápadně připomínající rádiovou klasiku Wake Me Up When September Ends. Napružená Youngblood zase opisuje z partitury dovádivé skákačky She's a Rebel, odhodlaná Still Breathing pro změnu evokuje úryvky z hymny Jesus of Suburbia. Pokud jste o Green Day nikdy neslyšeli, s jistotou vám učaruje energická jednoduchost s houževnatou kytarou a zpěvnými rýmy, jimiž ryčně probleskuje pro kapelu typický militantní pacifismus. Coby skalní fanoušci, kteří mají jaksepatří naposloucháno, však musíte vzít zavděk prostým derivátem majstrštyku American Idiot. Albu nelze upřít tah na bránu, jaký od zasloužilých čyřicátníků nečekáte, melodie mají odpich, rytmus dokáže strhnout. Vtíravý pocit laciného déjà vu je ale až příliš silný.
Green Day - Revolution Radio (Reprise, 2016) www.greenday.com/revolutionradio
Live: Green Day (us) + The Interrupters (us)
22.01.2017 20:00 | Tipsport Aréna, Praha
www.facebook.com/events/601488123364298
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.