Anna Mašátová | Články / Reporty | 21.01.2015
Když se před šesti lety objevili švýcarští Puts Marie na únětickém minifestu, působili jako zjevení. V dusné vydýchané stodole odehráli jeden z nejlepších koncertů toho roku, jenže nedlouho poté se po fešných muzikantech slehla na několik let zem. Ne že by se jen tak poflakovali, každý pracoval na svých projektech, ať už to byla frontmanova herecká kariéra, otcovství několika členů, další hudební projekty nebo založení obchodu s kytarami.
Nicméně již před odmlkou začali pracovat na novém materiálu, který je naštěstí postrčil k návratu na scénu. Úspěchu nepochybně napomohlo podepsání smlouvy s jedním z nejlepších nezávislých labelů Two Gentlemen, který má pod křídly nejen švýcarské hvězdy jako Erika Truffaze, Sophie Hunger či Young Gods, ale i Antony and the Johnsons nebo Cat Power. Comebackové album Puts Marie nazvané Pornstar a nové EP Masoch jsou tak ve vynikající a více než vybrané společnosti.
Kapela v jednom z rozhovorů přiznala, že festivaly jí nejsou zcela po chuti, volba pražského Basementu tak byla více než příhodná a kuřáci prominou – aleluja, jen houšť nekuřáckých podniků! Své směsce rocku a waitsovského šansonu říkají Puts Marie jednoduše psychedelie, vše je však rozpuštěno do dekadentně kabaretní atmosféry. Zpěvák a perkusista Max Usata svou hereckou profesi nezapře, na dřeň prožívá každé slovo, řve i téměř šišlá do dvou mikrofonů, neváhá skočit do publika, aby nechal prostor kapele, tančí nebo útrpně posedává na kopáku. V dětství s ním měly učitelky nepochybně plné ruce práce. Značnou část setlistu tvořily písně z aktuálního EP, Puts Marie si však do repertoáru zařadili i cover Tell Her to Come on Home od Little Macka & Sun Ra Arkestra.
Až se zdá, že politická neutralita Švýcarska funguje i v hudební sféře. Tamější hudebníci dokážou výborně využít inspirace z blízkých i vzdálenějších koutů světa, sami si však konečný výsledek vycizelují k dokonalosti.
Puts Marie (ch)
19. 1. 2015 Basement, Praha
foto © Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.
Akana 24.03.2024
Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.
Michal Mikuláš 20.03.2024
Vstupenky na nenapodobiteľnú írsku disco queen boli v nedeľu popoludní už nedostupné. No wonder...
David Čajčík 20.03.2024
Unikátní zážitek, kdy je možné vidět jedny z největších jmen amerického kreativního či tech průmyslu, hollywoodské hvězdy vedle stovek a stovek zcela neznámých hudebních projektů.
Michal Smrčina 17.03.2024
Nadšení bylo všudypřítomné, k hale přijelo pár autobusů zapálených výprav. Možná nevěděli, co SaSaZu znamená, možná jim to bylo jedno.
Kryštof Kočtář 15.03.2024
Po zvukové stránce v něm – obdobně jako rovněž dvojice Dead Can Dance – namíchalo koktejl ze surovin z celého světa, avšak rozhodli se jej vypít v berlínském techno klubu.
Tomáš Jančík 13.03.2024
Zpoza rohu ulice slyším šum, z dálky vidím ve tmě modře svítící neon a pod ním nespočet hloučků převážně studentů. Co bylo dál?
Julia Pátá 12.03.2024
Každá další píseň se vznáší mezi klidně usazeným publikem, proplouvá kolejemi a mizí společně s vlaky jednou za čas projíždějícími kolem pražské MeetFactory.
Jan Starý 11.03.2024
Někdo poslouchal v nábožném vytržení, někdo mával vlasy do – některého – rytmu, nadšení ale působilo celkem univerzálně.