Články / Reporty

Dřevo až na kost - Damien Jurado

Dřevo až na kost - Damien Jurado

Jiří Akka Emaq | Články / Reporty | 15.06.2014

Když jsem se dozvěděl, že do Prahy přijede Damien Jurado, chvilku jsem se cítil jako náctiletá holka, které řekli, že přijede Justin Bieber. Pak mi samozřejmě došlo, že mám slovutný plnovous a hned jsem takové ty věci jako emoce a city zahnal do podvědomí. Taky mě zchladila informace, že přijede sám pouze s akustickou kytarou. Přesto jsem na Sedmičku vyrazil a není čeho litovat.

Skočil jsem pořádajícím A.M.180 na avizovaný začátek a byl tam už v sedm. Taková hloupost. Po osmé začali plést Sítě Honzové Kašpar (Obelisk of Light, ex-Pavilon M2) a Tomáš (Tomáš Palucha, ex-Thema 11). Nad sítí jednoduchých zasmyčkovaných kytarových riffů to vazbilo, houkalo a bzučelo. Enigmatický hlas sázel na hlukové básně a forma se usadila v experimentu jako ve stojaté vodě a ukázala nám, bez kolika spoluhráčů se ještě kapela dokáže obejít. Se smrtí krásných srnců si na své přišel i Ota Pavel, který denně vypil dvacet sladkých limonád a trpěl maniodepresivním rozdvojením osobnosti. Otázkou tedy je, proč z tolika českých kapel kape a ukapává tak mnoho zoufalství a smutku. A když už se snaží hrát vesele, proč jim to nejde? Jaké temné kouzlo obestírá českou kotlinu a utahuje kultuře smyčku kolem krku až balancuje na vratké stoličce z vyrvaných kořenů? Je to krásné, je to poetické, valí se to a graduje, přede to Sítě a pomalu se to zamotává a pořád je tam blues. Kdyby měl Johny Lee Hooker looper a delay, hrál by jinak?

Ano, těšil jsem se na Damiena Jurada s kapelou. Že tam pošle novou desku s ještě větším nasazením a naživo. Nu, přijel sám, vyprodané distro ovšem svědčilo o úspěchu jeho evropského tažení. Na začátek přehrál rozpačitě v jedné kouli písně z novinky Brothers And Sisters of the Eternal Son, jako by ani bez kapely nevěděl, co s nimi. Nejvíce utrpěla úvodní Silver Donna, na desce jednoznačný hit, ze které zbylo jen torzo, a vedly spíše pomalé balady z druhé půlky desky. Poté se uvolnil, promluvil k divákům a zbytek vystoupení patřil starším písním, do kterých se obul jako do starých papučí a ve kterých se cítil jistě a doma. Ve srovnání třeba s Karlem Plíhalem, který je pro mě, co se instrumentace akustických písní týče, jasnou jedničkou, je Damienovo vedení kytary strohé a minimalistické, ale nikoliv hloupé, a chybějící harmonie dokáže nahradit a rozprostřít svým všeobjímajícím hlasem.

Večer potvrdil, že vlna intimního až introvertního písničkářství stále ještě neutichla a rezonuje značným spektrem současné hudební scény.

Info

Damien Jurado (us) + Sítě
12. 6. 2014, Strahov 007, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace