Články / Reporty

Einar Stray Orchestra takřka dospělí

Einar Stray Orchestra takřka dospělí

Vojta Chmelík | Články / Reporty | 01.10.2014

Něco přes dva roky nazpátek jsem jednoho dne chytil akutní potřebu zajít si na koncert. Po krátkém hledání v programech pražských klubů padla po strohé úvaze ve stylu „je ze severu, to se mi bude líbit“ volba na pražskou premiéru mladého norského hudebníka Einara Straye v Paláci Akropolis. Tehdy jednadvacetiletý Einar přivezl do Prahy čerstvě vydané debutové LP Chiaroscuro. Před publikem působil chlapecky stydlivým dojmem, ale povedlo se mu odehrát vystoupení, které napovědělo, že o něm ještě uslyšíme. Krom skvělého zážitku jsem si odnesl i špetku závisti v reakci na velký talent a potenciál mého vrstevníka – je přesně o šest dní mladší než já.

V rámci letošního turné s novým albem Politricks se v Praze ve stejném sále zastavil podruhé. Za jméno přidal slůvko Orchestra, označující jeho věrné souputníky na hudební cestě – u violoncella, baskytary a bicích tři povědomé tváře Ofelie Ossum, Simena Aasena a Larse Fremmerlida a jednu Čechům dosud neznámou, houslistku Åsu Ree. Ještě před norským kvintetem se na pódiu s půlhodinovým setem předvedla pražská alternativně rocková kapela Thoola, která zaujala především příjemnými harmoniemi violoncella a kytary, zdařilý výběr předkapely. Einar a jeho kumpáni přišli na řadu vzápětí a od první chvíle bylo znát, že jsou v porovnání s minulým koncertem jistější a sebevědomější při hraní před lidmi. Podle autorových slov je jejich novinka Politricks o vyrůstání dětí v dospělé, kterým sami procházejí. Tak vypadalo i jejich vystoupení – už poměrně zkušení a koncertováním otrkaní hudebníci si každý potlesk užívali s téměř dětskou radostí. Publiku naservírovali výběr písní z obou alb a EP For the Country. A právě jeho titulní skladba se stala jedním z nejsilnějších momentů, když do naprostého ticha přerušovaného jen tichým pochodovým motivem virblu zazněl pětihlas účinkujících. V setlistu se střídaly písně melancholické (Chiaroscuro) s radostnými (Caressed, Politricks), mísily se v nich vlivy post-rocku, popu i vážné a severské lidové hudby. Stray ve skladbách nešetří delšími instrumentálními pasážemi a výborně staví harmonie strunných nástrojů s klavírem.

A na pražské publikum tento um v kombinaci se srdečným a skromným vystupováním udělal znovu dojem. Za každou píseň ho odměnilo dlouhým potleskem a nakonec si vyžádalo dva přídavky. Snad se můžeme za další dva roky opět těšit na návštěvu v Praze a být zvědaví, o co zas (nejen) hudebně povyroste.

Info

Einar Stray Orchestra (nor)
25. 9. 2014, Palác Akropolis, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace