Domča Nazarejová | Články / Reporty | 20.02.2018
„Do práce, na pivo, domov, spať.“ Mantra pracujúceho človeka, je o to chytľavejšia, že je sobota večer a ja idem z práce. Vďaka dobrej konštelácii hviezd je v Košiciach dnes večer na výber viacero kultúrnych vyžití. Ja som si vybrala Fara v Legu, pretože sa „aj tak nič nevyrieši“.
Spojenie hudby a prejavu kapely Fara s estetikou priestoru U legionárov nemôže dopadnúť zle. Pre Košičanov je to obľúbené miesto, ak majú akútnu potrebu astmatického záchvatu (na bare je krabička s nápisom "Zbierka na ventiláciu", tak hádam sa to časom zlepší). Koncerty sa konajú v pivničných priestoroch, kam sa dostanete iba prechodom cez hornú krčmu. Výzdoba aj obsadenie je vskutku legionárske.
Fara nie je pre slovenských a českých fanúšikov temnejšej hudby neznámy pojem. Industriálny náklad, "dvaja pracovníci obsluhujúci strunové mechanizmy za monotónneho doprovodu hluchej bubeníčky". Hĺbavé texty vystihujúce vaše zmýšľanie a ešte viac zahaľujúce zmysel života.
Pódium U legionárov sa zvykne nazývať "kaplnka". Atmosféra očakávania sa miešala s dymom a v publiku sa od nedočkavosti vytvoril štvorčlenný súbor hrdelného spevu. Po takmer úspešnom naladení (občasné nečakané ozveny či pískanie sú povolené) už bolo všetko pripravené. Invokácia zabrala, svetlo sa vyplo a koncert sa začal. Hneď v úvode sa v publiku vyskytli figúrky v tranze a tie vydržali tranzovať až do konca. Postpunkové vplyvy sa v ich hudbe nezaprú, čo otvára oveľa viac možností na tanečné kreácie. Setlist koncertu sa viac-menej držal ich živého albumu Live at II. Kaschau Industrial Gathering (2016), takže zazneli aj známe šlágre. Poslednou pesničkou mal byť slaďák, ale bubeníčka začala hrať niečo úplne iné, tak to už nechali tak a Továreň na odpadky zahrali až potom.
Záver bol (ne)prekvapivým hudobným zážitkom, keď si Ladislav "Laci" Techno a Tóno "Tony" Chemka k sebe pozvali Kristínu Horníkovú. Kika, vystupujúca aj ako Robo Rybolov (napr. album Áttörő erő od Samča, brata dážďoviek, ktorý získal Radio_Head Awards 2015 v kategórii Experimentálna hudba), má krásny bluesový prejav a dokáže improvizovať snáď na akúkoľvek hudbu. Anjeli naozaj zvestovali nanebovstúpenie debility.
Fara v Legu (sk)
17. 02. 2018 U Legionárov, Košice
foto © Martin Varga
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.