Články / Reporty

Film a živá hudba: Salome vs. Tomáš Palucha

Film a živá hudba: Salome vs. Tomáš Palucha

keša | Články / Reporty | 27.07.2014

Diva dnešního dne, rusko-ukrajinská star Alla Nezimová, v roli Salome ve stejnojmenném němém filmu, který byl natočený mezi lety 1922 − 1923 Charlesem Bryantem.

Hudební doprovod Tomáš Palucha. Mezi lidmi na sále se šušká, kdože to ten folkař vlastně je. Kdo nečetl nebo nezná, nerozluští. Houbelec folkař, jsou rovnou dva, Jan Tomáš a Libor Palucha. Dnes navíc v doprovodu pana Bro. Pro zasvěcené žádné extra překvápko, pusťte si na Bandcampu nahrávku Špinavá hra a možná rozluštíte šifry v závorkách.

Trio si od začátku nedělá starosti s děním na plátně, aparát žhaví pár sekund před produkcí. Film dle Wildeovy divadelní předlohy v hlavní roli s divadelní herečkou už dopředu avizuje ustálenou šou přehnaných gest. Atmosféra je konstantně skličující, každý ví, co se stane, samotný akt se přibližuje jen pomalu. Kluci tvoří ke statickým a vyváženým kompozičním obrazům jednolitou atmosféru. Film je klipem. Obě kytary se pomalu vlečou, Bro doplňuje zvuky z kompu a klávesami. V plochách kytar se občas vynoří motivy spojené se stejnými objekty, prorok je vězněm. Měsíc se zabarvuje krví, ve vzduchu visí zlo a anděl smrti je blízko. Kytary sílí, noise je na dosah, kopíruje myšlenky Salome, nikoli dění. Vrcholem není smrt, ale zrození velmi drahé myšlenky. Při aktu tance, záminky celého průseru, se rozezní minimalistická varhanní rapsodie, oddechnutí od očekávaného konce, místo, kde kytary povolí. Pak dostane na chvíli prostor i basa a mluvené slovo. Pěkně česky, tak jako Tomáš Palucha, zvuk ale světový.

Film je divadlem, scéna je neměnná, děj bez akčních zvratů. Obskurní postavy, přehnaná gesta, výstřední ohozy a nelogické pohnutky vedlejších postav dělají ze snímku zajímavou podívanou. Doprovodná hudba není obskurní, nemá nelogické výstřely bokem, je statická jako její obrazová předloha. A přesto nakonec přinese hlavu Jana Křtitele na stříbrném podnose.

Info

Salome (hudební doprovod: Tomáš Palucha)
26. 7. 2014, Kino Hvězda, Letní filmová škola, Uherské Hradiště
www.lfs.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace