keša | Články / Reporty | 31.07.2017
Tomáš Palucha nehrají k němému filmu na Letní filmové škole prvně. Před čtyřmi lety doprovodili film Salomé, letos otevírají cyklus Němý film s živým hudebním doprovodem dokumentem Čarodějnictví v průběhu věků režiséra Benjamina Christensena z roku 1922, který byl natočený ve švédsko-dánské koprodukci.
Film je rozdělen do sedmi částí, první je ryze dokumentaristická. Tomáše Paluchu ‒ původně duo o kytarách ‒ doplňuje na synťáky a samply Tomáš ze skupiny Orient. Hluboké bubny na úvod, ale bez bicích, je to samplované a zní to sakra dobře. Současně najíždí kytary, žádné riffy, jen plochy, na plátně popis světa, vize pekla, seznámení s dobou inkvizice, jednoduchá animace, žádné větší vzruchy.
V dalších částech film houstne, jde o hraný dokument aneb jak to asi mohlo vypadat, když se pořádaly hony na čarodějnice. Vybrnkávačky, plochy kláves, samply zpěvů, působivé. Jsme v kostele, ve vězení, v mučírně, u umírajícího doma. Zmar, bezmoc. Hudba se mění ve smutek.
Rození satanových dětí, létající čarodějnice, líbání Satanovy prdele, obrazy, které by obstály i dnes, vše s nadhledem a jistou dávkou ironie a sebereflexe. Hudba funguje sama o sobě, nikam diváky netlačí a nekopíruje děj ani jednotlivé výjevy. Plátno potemní, sál je stále ve tmě, většina diváků zůstává na svých místech, hudba zní dál… A mohla by déle.
Letní filmová škola 2017:
Němý film s živou hudbou: Fokus - Švédsko
Čarodějnictví v průběhu věků (1922), hudební doprovod: Tomáš Palucha
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.