Články / Sloupky/Blogy

Filmy ve Varech: Eleanor Rigby a Jessica Chastain

Filmy ve Varech: Eleanor Rigby a Jessica Chastain

Lukáš Masner | Články / Sloupky/Blogy | 14.07.2014

Ke konci festivalu už člověku nezbude nic jiného, než dohánět resty a nakoukávat filmy, které mu z nějakých důvodů unikly. Jedním z nich je pozoruhodná komedie Frank, pojmenovaná podle excentrického protagonisty filmu. Enigmatický Frank (Michael Fassbender) je leaderem avantgardní hudební skupiny The Soronprfbs a jako výraz své image nosí na hlavě obří papírovou masku. Film sleduje osudy roztodivné party hudebníku, nekonečné nahrávání desky a první koncertní šňůru po Spojených státech - to vše s humorem, ale i nádechem jemné melancholie, která dokáže vehnat slzy do očí. Frank je oslavou nesplněných snů a bojů s vnitřními démony. Vtipným způsobem pojímá vliv sociálních sítí ve vztahu k umění a populární hudbě, význam self propagace, který nejednou předbíhá umělecké kvality, vytváří nezbytný a důležitý krok vedoucí k zájmu o samotný produkt. I navzdory poněkud rozeklanému tempu zůstává Frank velmi svěžím a v několika motivech i důležitým filmem, který obratně a zcela samozřejmě střídá roviny a nálady.

Předpremiéru si odbyl i český snímek Zejtra napořád debutujícího režiséra Rudolfa Havlíka. Tragikomedii trápí veškeré symptomy filmových prvotin - nefunkční dramaturgií počínaje a inscenační toporností konče. Příběh vypráví o muži, který se po zpackaném kšeftu pro ostříleného mafiána rozhodne změnit život, najít si milující ženu a pokud možno urovnat všechny spory a vzniklé potíže. Režisér má bezesporu spoustu inspiračních vzorů, které ve výsledku nechce opomenout, avšak pramálo osobitosti a smyslu pro originalitu a výlučnost. Ve frenetickém rytmu cituje Trainspotting, jindy zuřivou efektnost filmů Guye Ritchieho, to vše s maximálním důrazem na vytříbený vizuál a hudební složku, která evokuje patetické kompozice Hanse Zimmera, o to méně dbá na dramaturgickou nebo dramatickou sevřenost. Filmu sice nelze upřít řemeslné kvality, ale co naplat, plochost postav, nelogičnost jednání a marný boj se stylem a žánrem (kontury akčního thrilleru), který našemu prostředí zkrátka není nakloněn, jakoukoliv snahu bezpečně podrývá.

Intenzivní festivalový život nabízí kromobyčejný temporytmus, díky němuž ani po několika filmech nepropadáte únavě či divácké otupělosti vůči přílivu další podívané. A pokud ano, vždy se najde snímek, který vás z podobné letargie dokáže vytrhnout. Tuto službu hravě obstaralo brilantní drama Neda Bensona Zmizení Eleanor Rigby: Ona - část dvojdílného „dialogu“ mladého manželského páru, který se po tragické události pokouší vrátit do života a dát mu nový směr. Každý film je vyprávěn z jiného úhlu pohledu (ženské a mužské perspektivy), v určitých momentech se však oba segmenty pojí a dohromady vytváří komplexní obraz událostí, které překračují běžnou zkušenost, vyžadují přehodnotit své priority, vypořádat se s odcizením a utišit bolest. Komorní film je především intenzivním hereckým koncertem Jessicy Chastain a Jamese McAvoye. Drama jako důraz na portréty tváří, sled subjektivních a především subtilních obrazů, řady pomíjivých i nesmazatelně vrytých vzpomínek, které navždy vytvořily pevné pouto mezi zlomenými manželi. Snímek Zmizení Eleanor Rigby: Ona je působivý ve své jednoduchosti a zdánlivé nedramatičnosti, přesto dokáže velmi přesně a pravdivě podat drobnokresebný obraz situace, která v postavách zanechává citový chaos, nutí činit pochopitelné přešlapy, ale i velmi pevná a věcná rozhodnutí.

Info

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
4. - 12. 2014, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #127: Jak je důležité nevyhrát

Michal Pařízek 05.04.2024

O Liv.e více v dubnovém Full Moonu, ten text vůbec nebyl v plánu, ale prostě musel ven. Ona sama říká, že když nahrávala loňské album Girl in the Half Pearl,…

Hudba pre každého a každý pre hudbu (Žižkovská noc 2024)

Zuzana Valešová 30.03.2024

Zatiaľčo minulý rok pôsobila Žižkovská noc ako taký “kočkopes”, tento rok nastúpila v plnej sile s jasnou správou, myšlienkou a víziou mne viac než sympatickou.

Šejkr #126: „Ono se to k tobě blíží“

Michal Pařízek 22.03.2024

„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.

Preview: Jeden svět 2024

Ondra Helar 19.03.2024

Šest festivalových tipů, a to napříč tématy, protože i to je letošní novinkou – schází jednotné téma, zato je spoustu různých kategorií.

Šejkr #125: Jako v křesle

Michal Pařízek 08.03.2024

Dělo se toho spoustu, možná nejsilnějším zážitkem ale byla návštěva Kunstmuzea v Haagu. V hlavní roli Max Beckmann, Piet Mondrian, De Stijl. A Can.

Šejkr #124: „praise your cringe“

Michal Pařízek 23.02.2024

„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.

To nejlepší z první dekády festivalu Ment (Andraž Kajzer)

Andraž Kajzer 13.02.2024

Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.

Šejkr #123: To podstatné již…

Michal Pařízek 09.02.2024

Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...

Šejkr #122: „El color de los días“

Michal Pařízek 26.01.2024

„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.

Šejkr #121: Nanovo

Michal Pařízek 12.01.2024

Přelom roku je mimo jiné ve znamení koncertní pauzy. Pokaždé si to užívám víc, je třeba vypnout a povolit... Na jak dlouho?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace