Články / Seriály / / Fullface

Fullface: Identita a vize AlexMonhart

Fullface: Identita a vize AlexMonhart

Ondřej Čížek | Články / Seriály / / Fullface | 03.11.2015

S módní návrhářkou Alexandrou Monhartovou o vytváření originálních kolekcí pro Univerzitu Palackého, o průniku její značky AM do zahraniční, o spolupráci s Jiřím Marshalem i o módě jako businessu, který vyžaduje vlastní vizi a identitu.

#UNIWEARCITY

Je parádní, když módní značka má svůj jasně formulovaný příběh nebo charakter. Platí to i v případě UniWearCity, která vznikla pro Univerzitu Palackého?
Značka i její příběh se vytváří pomalu, ale jistě. Společně s Alicí Klouzkovou, která tvoří pod značkou Sisters Conspiracy, stavíme pozvolna a dbáme především na kvalitu. Hlavní myšlenkou je tvořit oblečení i doplňky na základě každodenních potřeb studentů, věříme, že střihy a materiály studenti ocení a budou je doporučovat dál. Celá kolekce je naschvál basic, minimalistická, aby si každý nositel mohl začlenit oblečení do vlastního, lehce kombinovatelného šatníku. Respektujeme individualitu každého, i když základ může být u většiny stejný.

V čem je tahle kolekce specifická, čím se odlišuje?
Už jen tím, že je vyráběná v Čechách a z českých materiálů, si můžeme pohlídat výrobu. Je to jediný způsob, jak zajistit kvalitu. Nevytváříme reklamní předměty, každý z těch produktů musí na trhu obstát sám za sebe. To nás odlišuje od jiných univerzitních obchodů v Čechách. Skutečně budujeme univerzitě značku a každému produktu věnujeme maximum času a práce. Jsme přesvědčené, že jedině tak se to dá dělat dobře.

Dá se vypozorovat, že zapojování místní síly a zdrojů se děje čím dál častěji? Posouvá se tenhle aspekt u nás dopředu?
Rozhodně. Jde o to, že Čechy byly kdysi textilní velmocí, po revoluci a privatizaci se mnoho věcí změnilo a zaniklo, nicméně textilní průmysl nevymřel a pomalu začíná chápat, že když dá prostor mladým designérům, tak si může vypěstovat stabilní odběratele. Velká výhoda je zmiňovaná kontrola kvality. Já sama jsem zkoušela výrobu i v zahraničí, a pokud nemáš na místě kontrolora kvality, který by hnal dopředu i výrobu, je cesta trnitá.

Co pro vás bylo klíčové při vymýšlení konceptu, jak tu kolekci nafotit?
Chtěli jsme společně s fotografkou Kristýnou Erbenovou zachytit atmosféru, na jejímž základě si oblečení vezmeš v průběhu dne. Spolupracovali jsme přímo se studenty, šli jsme po uvěřitelnosti, opravdovosti.

Jakým směrem se to celé bude ubírat dál? Vy jste nenavrhovali „pouze“ oblečení…
Byli jsme s Alicí oslovené k další spolupráci a kolekci tak budeme rozšiřovat o sezónní doplňky, přidáváme ponožky, čepice, kravaty, šátky a podobně. Před pár dny jsme odeslaly do Olomouce kolekci ponožek, ale co nevidět bude mít olomoucký univerzitní shop UPoint na pultech i další zboží. A je na co se těšit.

AM x MA x PERFEKCIONISMUS

Skvělé video tvé vlastní značky AlexMonhart aktuálně promuje novou kolekci batohů.
Ke spolupráci jsem přizvala Marka Partyše, se kterým jsme již dříve natáčeli reklamu na kolekci motýlků. Jsem z jeho práce nadšená, moc si vážím toho, že do toho šel, společně s Lukášem Masnerem jako pomocným režisérem. Všichni jsme selfmademani a navzájem se respektujeme a podporujeme. Marek je navíc naprostý profesionál, rozumí tomu, co dělám a čeho chci dosáhnout. Tomu říkám ideální kombinace!


Předpokládám, že máš s AM namířeno do zahraničí…
Je to tak, pracujeme na tom posledních pár měsíců. AM byla vybrána do pařížské Blackout Agency, která jedná s nákupčími v zemích Beneluxu. Je to velký krok, mám z toho ještě velký respekt, ale věřím, že jsme udělali všechno, co bylo v našich silách. Momentálně řešíme první objednávky z Francie. Je to radost vidět, že se to fakt rozbíhá.

Nedávno jsi s konceptem batohů Bag & Sac obsadila 2. místo v soutěži evropského projektu Roots of the European Design. Uspěla si přitom mezi 50ti finalisty ze 7 evropských zemí. To je obrovský úspěch.
Mám z toho samozřejmě velkou radost, jelikož právě koncept Bag & Sac mě dovedl tam, kde jsem teď. Celá soutěž trvala přes rok a tak mám super srovnání, co všechno se během jednoho roku stalo.

Máš za sebou i spolupráci s Jiřím Marshalem a jeho vlastní značkou Marshal Apparel, tedy pro změnu MA. Jak spolupráce vypadala?
Jirka mě sám oslovil, líbila se mu má první kolekce batohů a chtěl k té své druhé navrhnout právě batoh. Od návrhů po realizaci uběhlo několik měsíců a z výsledku jsme byli oba nadšení. Šlo o limitovanou sérii, takže existuje jen 20 batohů MA x AM, které je možné koupit na jejich eshopu anebo ve Freshlabels.

Vás dva mi spojuje přístup k práci a jejímu promo. Jste oba perfekcionisti, jdete tvrdohlavě po detailech, protože dobře víte, že ty pak vytváří ten nejkvalitnější celek. Navíc všechny produkty a kolekce působí svým způsobem elitářsky, v tom nejlepším slova smyslu. Souhlasila bys?
Rozhodně ano, Jirka mě navíc svým perfekcionismem velmi překvapil. Moc si na něm cením, kolik energie investuje do každého detailu. Na našich věcech je to vidět a věříme, že to zákazník maximálně ocení. Myslím, že elitářstvím možná narážíš na naše niche (cílové) skupiny, s čímž bych určitě souhlasila. Další věcí, která tomu přispívá, je v případě MA limitovaná nabídka s x počtem kousků. Je vidět, že cena produktů také hraje svou roli.

Přečtěte si taky rozhovor s Jiřím Marshalem.

ZNAČKA, FASHION REVOLUTION & LAB24

Vlastní tvorbu i zmiňovanou kolekci jsi představovala na olomoucké mutaci Pecha Kuchy. Funguje tahle platforma pro módní návrhářku?
Pecha je náročný formát, ale zase je super. Díky prezentování v Olomouci, Plzni a Ostravě jsem se mohla představit širší veřejnosti, kterou design baví.

A když to vezmeme víc ze široka - na jaké úrovni je podle tebe u nás reflexe a propagace české tvůrčí činnosti v oblasti módy?
Když vidím na zahraničních veletrzích, co všechno musí značka mít, aby byla konkurenceschopná, tak vlastně českou módu moc nechápu. Dívám se na módu jako na business. Bavíme se o užitém umění a značka musí mít hotový business plán, strategii, vizi a identitu. Vše se učím za pochodu, ale snažím se, aby každý krok, který udělám, měl smysl. Česká republika je malý trh a funguje jinak, např. obchodníci tu mají jiné marže a pro zdejší značku je proto celkem komplikované se přeorientovat na zahraničí. Myslím však, že pro dlouhodobý růst je to nezbytné. Na to ses ale asi neptal…

Pokračuj…
Jinak česká móda je prezentována na několika týdnech módy (MBPFW, Unique, Designblok), pak na design weeku (Czech, Prague, designSUPERMARKET) a na dalších jednodenních akcích. Propagaci také naštěstí pomáhají online magazíny, influenceři, bloggeři, pořad Modeschau na Radiu Wave.

Neviděla jsi náhodou norskou reality show o tom, kterak si 3 fashion bloggeři na měsíc vyzkouší tragické podmínky při vražedné práci v textilce v Kambodži?
Předpokládám, že to viděli všichni, nicméně já na to mám lehce skeptický názor. Stejně rychle, jako se všichni zděsili, stejně rychle ten problém vytěsnili, takže kýžený efekt je těžké odhadnout. Sama jsem byla dlouho zastáncem Fashion Revolution (iniciativa, která vznikla po katastrofě Rama Plaza, při níž zahynulo přes 11 000 pracovníků módního průmyslu – pozn. autora), ale je velký rozdíl mezi tím, co by si člověk přál, a mezi tím, jak je módní trh nastaven. Není vše černobílé a také není vyloučené, že se během pěti let nezvedne životní úroveň nebo nevybuduje střední třída, jako se to stalo v Číně. Co může designer nebo značka udělat, je vyrábět v Evropě a doufat, že žádné z materiálů, které používá, nebyly vyrobeny mimo EU.


V našem vůbec prvním rozhovoru jsme se bavili o tvé vlastní hudební dráze. Pokračuje?
To je pravda, bylo to krátce po návratu z LA a považuju to za jeden z nejdůležitějších momentů. Dlouhodobě jsem váhala, jestli se mám věnovat hudbě, nebo designu. Právě v LA jsem si uvědomila, že hudba je pro mě něčím speciálním, neuchopitelným. Není to produkt, nechtěla bych se hudbou živit, bojím se, že bych jí začala nesnášet, což nemůžu dopustit. Proto jsem se rozhodla pro značku a věnuju se jí 24/7 poslední rok a něco. Kapela to samozřejmě odnesla, což mě moc mrzí, na druhou stranu je zase pravda, že všichni z kapely jsme 100% vytížený a úspěšný. Z toho mám strašnou radost a je to jen důkaz toho, jak moc skvělý lidi kolem sebe mám.

Přečtěte si náš první rozhovor s Alex.

Další meta, které se chystáš dosáhnout?
Aktuálně jsem si s mým kolegou, distributorem značky AM Danielem Klímou otevřela showroom LAB24 na Letné. A právě teď finišuju s dalším produktem, který budeme představovat v lednu 2016. Model značky AM totiž funguje tak, že místo sezónního uvedení nové kolekce představíme každý půlrok nový produktový typ, kterým si doplníš základní šatník. Bližší info ale ještě nechci a ani nemůžu prozradit.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články