Články

Health - nejhlasitější pop

Health - nejhlasitější pop

Jan Starý | Články | 18.02.2019

Jen málo hudebníků předvedlo v kariéře takový obrat jako Health. Když se před více než deseti lety vynořili na losangeleské scéně kolem DIY klubu The Smell, získali si pozornost osobitým přístupem k noise rocku, žánru, kde se do klišé padá hodně snadno. Ohromnou energií a zábavností hraničící s černým humorem si vysloužili extatické reakce, které byly umocněné kratičkými živými sety. Mezi druhou a třetí deskou ale přišla několikaletá pauza, po které se Health vrátili s bombastickým kvaziindustriálním popem. A v podobném duchu se nese i jejich zbrusu nová deska Vol. 4: Slaves of Fear, která logicky tvořila základ setu – už standardně dlouhého – v MeetFactory.

Začátek koncertu byl jako výbuch. Hlasitá kytara, úderné bicí, ohromné nasazení a především jednoduchoučké, pekelně chytlavé melodie nenechaly přemýšlet, jen se kývat do rytmu. Popové struktury Health byly tak čisté, tak záměrně a vědomě prvoplánové, že se vyznění přehoupávalo do konceptuální parodie. Přehnané bylo prostě všechno: zpěvákův androgynní projev, hlukové štěky kytary, headbang baskytaristy, který by si nezadal s Cannibal Corpse. Naprosto dávalo smysl, že se Health poslední dobou píší zásadně v kapitálkách a že na aktuálním albu takhle upravili všechny názvy skladeb.

fotogalerie z koncertu tady

Jinak než daleko za hranou by totiž koncert ani fungovat nemohl. Velká část setu, respektive tracky z poslední nahrávky, totiž kytarově stála na principech tupoučkého siláckého EBMka z devadesátek. Rovné „tucky“ ale měly oproti machistickému kontextu, ve kterém byly dříve využívány, o mnoho větší lehkost. Byla to zábava, a přece s nejednoznačnými a zásadními přesahy. Health fungovali jako dokonalé ztělesnění konceptu „ubavit se k smrti“. V setu zněly fráze jako „jsi sám“, „umrtvi se“ nebo „jsme otroci strachu“ a podobné pesimistické nebo rovnou nihilistické slogany. Ale zněly v kontextu hédonistické, konzumní hudby. Nekonečné kokainové večírky, které některé klipy Health evokují, slouží jako symbol prázdnoty, ale také vypadají jako velká, náležitě sebedestruktivní legrace. Health byli hysteričtí, umělí, prázdní a nehorázně zábavní.

Zvláštní, ale funkční kontrapunkt dal večeru první vystupující, producent/ka Born in Flamez. Anonymní berlínský projekt, který hrál opakovaně také v rámci tamního festivalu CTM, odstartoval večer temnou bass music, jejíž introvertnost byla pravým opakem Health, ale která jako by také zkoumala stinné stránky současného městského života, byť z jiné (queer) perspektivy. Stažené, kompaktní, nečekaně silné tracky.

Info

Health (us) + Born in Flamez (??)
15. 2. 2019 MeetFactory, Praha

foto © su

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všetci to vedia?

redakce 22.03.2019

Herci boli od začiatku oboznámení s tým, že postavy sa im budú písať priamo na mieru. Cruz vs Bardem.

10 + 1 = Ozo Guttler (Korben Dallas)

redakce 22.03.2019

Kde můžete vidět Korben Dallas si přečtěte níže – čtyři české koncerty v dubnu –, nyní si můžete projít zásadní posluchačské zářezy Oza Guttlera.

Seán Mulrooney (Tau): Únik do našich zanedbaných já

redakce 21.03.2019

Seán Mulrooney hledá spirituální procitnutí, mimotělní zážitky, zavrhuje zahlcený, zaneprázdněný svět a nabízí únik do tance.

Jiří Imlauf: Zlatý časy jsou pryč a nás to válcuje

redakce 21.03.2019

O písničkách, ve kterých nešetří odkazy na inspirující kapely nebo básníky, o útěcích, hledání, literatuře a cestě jako takové.

Andreya Triana: Být součástí Evropy je příjemné

redakce 20.03.2019

Andreya Triana aktuálně prožívá spokojené a šťastné životní období a její novinka právě tuto situaci beze zbytku odráží.

Tak odjíždí poslední kovboj (Steve Gunn)

redakce 20.03.2019

Bluesmani, rockeři, pankáči i hráči jazzu a country před dvaceti lety přehlédli ceduli slepá ulice, a nyní stojí bezradně na konci cesty. Steve Gunn ví.

FDK: Někomu stačí i zapnutá cirkulárka

redakce 19.03.2019

FDK jsou živi a zdrávi, a když budeme trpěliví, dočkáme se od nich dalšího potomka. Pro začátek musíme vzít zavděk jednorázovým koncertem.

Vstupní prohlídka: D2ti de3t2

redakce 19.03.2019

V Praze žádné hraní v nejbližší době, tudíž Žižkovská noc jako jasná příležitost, na něm už téměř jen nový materiál. A pár hlášek k tomu.

Pořadatelská: Adam Kaňa (Mladí ladí jazz)

redakce 19.03.2019

Jarní Praha se probouzí a s ní taky jubilejní desátý ročník festivalu Mladí ladí jazz, za kterým produkčně stojí Adam Kaňa.

Protokol: Steve Gunn

redakce 18.03.2019

Steve Gunn bere hudbu vážně, možná proto na pódiu občas působí trochu jako suchar. Podobně jako Kurt Vile, se kterým hrával...