Vadim Petrov | Články / Recenze | 03.12.2015
Zpomalit dnb? Nesmysl. Hrdelní zločin, smrtelný hřích! Ivy Lab se ho přesto dopustili. Měli jasný motiv, a tak šli rovnou až na 86 bpm. Londýnské trio začalo spolupracovat asi před třemi lety a vydávali rovnou na Critical. Nedávno je proslavil collab Mef:Lab s remixem Sunday Crunk, který Mefjus proměnil v ryzí zlato (ostatně jako všechno, na co tenhle rakouský Midas sáhne). Doposud Ivy Lab jen opatrně zkoumali terén, nyní přichází nejen s albem, ale rovnou s celým labelem, platformou, na kterou se bude moci halftempo dnb postavit pevnýma nohama a celému světu vyřvat „in your face!“.
A jak to zní? Krutě. Ivy Lab si vzpomněli na historickou příbuznost hip hopu a dnb – jejich společným rodičem je totiž samplovaný Amen break. Na polovinu zpomalené nové album tedy člověka inspiruje k pohodovému pohupování spíše než k neurotickému záchvatu dnb fulltempa. Na skladby jako Voltage se dá dokonce koukat jako na špičkové hiphopové beaty a já jen doufám, že se do rodiny 20/20 přidají i solidní MCs.
Vokálů totiž na desce najdete jen poskrovnu, často v upravené formě, nasekané jak cibule slouží spíš k doplnění rytmické kompozice, než aby vedly ucho líného posluchače. Některé skladby (např. No Answer) mají atmosféru starého dubstepu, člověk se ztrácí ve vibracemi nasyceném zeleném dýmu a objevuje abstraktní světy ve své hlavě. Jednou takovou je i Third World Cop se zvukem, jako by kusy betonu visící na zrezlých roxorech padaly na hlavy urbexovým nešťastníkům, jejichž jediná reakce je: „Tak ubal eště špeka.“
Ivy Lab nejsou první halftempoví průzkumníci a jak zjistili už Alix Perez nebo Eprom, mezi jednotlivými těžkými dobami je najednou obrovský prázdný prostor. Místo virblů se vejdou i naprosto nevirblové zvuky, které by se ve fulltempu nestihly prosadit. Kopáky nemusí tolik dupat a hutné, extrémně nízko položené basy, narozdíl od dubstepu, nebojují tolik o pozornost a nechávají volnost vyšším frekvencím. Celkovou atmosféru dotváří kontrast mezi motivy táhnoucími se přes několik taktů a rytmickými prvky, které místy stojí stranou jako částice nepříliš stlačeného plynu.
Ivy Lab nepřišli jen s albem, vytvořili prostor pro úplně nový žánr. Do Stormu se ale hodí a já doufám, že sem svoji partu brzo přivezou.
Ivy Lab – 20/20 Volume One
www.2020ldn.com
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.