Tomáš Tkáč | Články / Recenze | 17.04.2014
Existuje něco jako jazz-noise-pop-surf hitparáda? Jestli ano, tak multižánrový projekt studentů konzervatoře z Osla s názvem Karokh zabírá všechny její příčky. Nicméně všechny (zbytečné) škatulky raději stranou; originální a nadčasové struktury tohohle norského pokladu se nenechávají zbytečně vázat k jednomu konkrétnímu žánru. Jako ukázkový příklad poslouží oficiální singl Flowers Every Day - postpunkový kytarový riff zdvojuje trubka s jazzovým feelingem, popovou strukturu narušují vpády hluku a kakofonických improvizací, vše propojuje excitovaný projev zpěvačky Iny Sagstuen.
Kapela funguje od roku 2010, nicméně debut vydala až v únoru letošního roku, a to pod hlavičkou newyorském labelu Loyal Label. Doporučuji nenechat se zbytečně ukolébat „každodenníma kytkama“, o kterých byla řeč výše, jelikož zbytek alba je posluchačsky náročnější. Krom vyloženě kakofonních ploch v tribálním zaříkávaní s názvem Song from a Coast Karokh nikdy neopouštějí formát klasické (popové) písně, nicméně neustále její šablonu narušují, a díky tomu je poslech desky neobyčejně vzrušujícím zážitkem; nikdy nevíte, čím vás severská sedmička překvapí. Bolestivý drone vyústí do šíleného jazz-metalu (Gossip from the Air), subtilní akustická improvizace plynule přejde do bossa novy (Tsjuder). Animálnost celého alba pak podtrhuje závěrečný polámaný valčík s příznačným názvem Into the Wild.
Ač může být následující tvrzení sebevětší klišé, eponymní debut Karokh není rozhodně album, na které stačí jediný poslech. Písňové pasáže se rychle dostávají pod kůži, avšak chce to určitý čas na docenění všech přesahů a nuancí do vod experimentální hudby. Rovné beaty a noisové drony mají na desce přibližně stejné procentuální zastoupení, otázka tedy zní: pop v experimentu, nebo experiment v popu? Konečná odpověď nic nezmění na neoddiskutovatelných kvalitách desky.
Karokh vystoupí v Brně v Kabinetu Múz 24. dubna pod hlavičkou AVA, kteří koncert pořádají v rámci své dlouhodobé koncepce specializující se na severskou hudební scénu. Na stejné vlně se minulý rok do Brna svezly kapely Monkey Plot a ICH BIN N!NTENDO, jejichž členové působí i v Karokh. O support se postarají domácí koukači na boty Les Homosexuels, následnou afterparty si klasicky vezmou na starost AVA crew a hosté.
Karokh – st (Loyal Label, 2014)
http://www.karokh.com
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.