gaga | Články / Recenze | 19.11.2013
Dát si patnáct let pauzu a čekat na múzu se sice nemusí zdát jako ten nejlepší nápad, ale jsou momenty, a nejen v hudební historii, kdy to vyšlo. Každý materiál potřebuje svůj čas k tomu, aby vyzrál, a mluvíme-li o novém počinu amerických, dnes už snad i legendárních Sebadoh s mnohovýznamovým názvem Defend Yourself, pak se povedlo kusu šutru vytesat sochu Davida.
Album začíná trochu rozpačitě slabší I Will, která byla sice přednostně vypuštěna do světa a nedá se označit za špatný otvírák, duše jí rozhodně nechybí a pevně věřím, že spoustu posluchačů zaujme sebehledajícím a sebereflexivním textem, ale přeneseme-li se na pole celkových dojmů, pak má album určitě nejedno silnější a sebevědomější místo. Třeba hned následující Love You Here, která rezonuje lehce zapamatovatelnou melodií (aspoň v refrénu), ale tíživost, s jakou dopadá na posluchačova ramena, je přesně to, co člověk hledá a chce u kapely nesoucí ten správně špinavý odkaz 80. a 90. let. A hned další Beat je toho naprostým důkazem, zřetelným signálem, že vracet se zpátky ke kořenům se sakra vyplácí. Sice téhle skladbě chybí svižnější rytmus, ale hutnost a tíha zvuku postavená na uši rvoucí drnčivé base může vytvořit totožný zážitek. Defend Yr Self v ničem nezaostává a jen přidává další vrstvu kytar, tentokrát položených do, pravda, někdy až nepříjemných výšek, ale změna je to vlastně příjemná. Tyhle čtyři skladby považuju za nekompromisní začátek vytyčující jasnou cestu, která se ovšem po chvíli začne zamlžovat, až se téměř zcela ztratí.
Jako by se cosi najednou radikálně změnilo, s Inquiries přichází zcela odlišná nálada, zcela nový pohled na svět. Ač má Inquiries slabé dvě minuty, je tento krátký čas využit na maximum a ani vteřinka není zmařená. Nehledě na to, že za takový melodicko-rytmický diktát by se nestyděla lecjaká kapela s úplně jinou vitální základnou, což by se s jistotou a bez uzardění dalo říci i o Final Days. State of Mine si zakládá na příjemné melodičnosti a sebe/svět reflektujícím textu, které spolu mohou i nemusí tvořit logické spojení, ale pokud to funguje i na dvacátý poslech, pak proč ne. Can’t Depend, Let It Out a Listen jsou vesmírem samy pro sebe. Jako by se nořily do stále hlubší a bezvýchodnější deprese a nutno uznat, že Listen, ač se hudebně nachází daleko mimo toto album, bude z těch songů, u nichž člověk zmáčkne „play“ v těch nejvíc sebemrskačských náladách. Jinak se to nedá vystihnout.
Konec alba se zdá až nevyváženě rychlý a mnoho nového nepřináší, výjimkou je No Wound, díky níž se závěr nezdá zbytečný a v níž se povedeně projevil noisovější přístup. Frackovitý zpěv a decentně zmatené kytary nejsou nikde jinde na desce, právě při No Wound přichází přesná devadesátková nostalgie. Sebadoh se vrací zpět na cestu, z níž vyšlo nejen tohle album, ale i oni sami.
Sebadoh - Defend Yourself (Joyful Noise, 2013)
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.