Články / Reporty

Kdo je váš zajíc ? (Petr Nikl v Divadle Archa)

Kdo je váš zajíc ? (Petr Nikl v Divadle Archa)

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 24.06.2015

PQ. Přitažlivá zkratka. Prague Quadriennale 2015 už týden plní pražské domy uměním jevištního prostoru a pražské ulice divadlem všech forem. Modrá židle na červeném pozadí. Performance umělců z celého světa na vás číhají všude. Ale když se proderete skrze obří krabičky cigaret, superhrdiny, elegantní opeřence a květinová stvoření, můžete vstoupit do divadla a mít velkou radost z něčeho zcela jiného.

Vzduchoprázdno. Vzduchopřítomno. Krychle obsahující čísi dech jsou plné i prázdné, zářící i potemnělé, upomínající a klidné zároveň. Petr Nikl si jako skřítek v říši svého dětství hraje s hračkami, kterými byl od svého narození obklopen. Jeho matkou byla designérka Libuše Niklová, která obohatila dětství náš všech o žirafy, buvoly, slony a další stylový zvěřinec, který oživoval dech několika generací rodičů široko daleko. Známý výtvarník, performer, pohádkář a Tvrdohlaví zakladatel Petr Nikl vede znovu dialog s maminkou.

Černá a bílá. Stejné barvy, jaké má rodinný snímek, natočený na amatérský formát Super 8, který objevil Petr Nikl až ve své dospělosti. Záběry dvouletého chlapce v bezstarostných časech v těsné blízkosti stejného chlapce, který si i v dospělosti zachovává stejnou hravost a vynalézavost. Petr Nikl jako náčelník kmene, doprovázený muzikanty (Miroslav Černý a speciální hosté Jaroslav Mugrauer a Milan Lovec Bílovský), kteří svou nápaditou zemitou hudbou provázejí celý jevištní rituál. Automatické trasy robošvábů. Takový robošváb nelení, hledá si cestu. Jen když začne sněžit, jeho tempo se zpomalí, kolečka zmenšují, dráhy zužují. Sled obrazů propojený písněmi Petra Nikla, uvozený matčiným varováním. „Nejez ty bobule, jsou na nich bakterie,“ zazní a v tu ránu se nepřetržitý pohyb robošvábů zrcadlí na splasklé kostce, která zbavena vzduchu připomíná matčinu košili. Stejně náhodně jako se v naší mysli vynořují vzpomínky na někoho, koho jsme ztratili, přilétají věty, které směřovala starostlivá matka svému synovi ve snaze ochránit jej před nevyzpytatelností přírodních živlů.

Minimalistická scéna, kterou lze upravit na tisíc způsobů značky Fatra Napajedla. Když začne Petr Nikl krychle vyfukovat, jeviště se rychle promění v plochu plnou tajících ledových kostek. Když pak padne do ledové lázně, vytváří si z nich obal, ve kterém může na chvilku spočinout jako dítě pod babiččinou velkou peřinou nebo ještě nic netušící embryo. K úplnému prvopočátku odkazuje i ukázněná spermie, která v závěru představení přilétá a poklidně se vznáší jako připomínka mužského elementu, bez kterého by si ty maminky mnoho nepočaly.

Vzhledem k tomu, že k představení neexistuje žádný program a není ani doprovázeno anglickými titulky, předcházelo jeho začátku úvodní slovo v angličtině, které mělo vtáhnout mezinárodní diváky do děje. Ve chvíli, kdy vzlétla první okřídlená vzduchokrychle, rozuměli všichni všemu.

Někdo si dělá na kapesníku uzel, aby nezapomněl. Jsou-li tyto uzly čtyři a nachází-li se takový kapesník na hlavě, stává se symbolem starých časů, do kterých nás může přenést, abychom taky nezapomněli.

Info

Pražské quadriennale 2015:
Petr Nikl: Já jsem tvůj zajíc
21. 6. 2015, Divadlo Archa, Praha

foto © Kryštof Havlice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace