Veronika Havlová, Viktor Palák | Články / Sloupky/Blogy | 12.07.2017
Festivalová diplomacie je věc ošidná, ač orientován na východ (od Západu), bez hollywoodských hvězd se karlovarský festival ve své stávající podobě neobejde a letos k nim vedla cesta přes Sundance a režiséra Davida Loweryho, jehož snímek Ain't Them Bodies Saints byl ve Varech uveden před několika lety. Stejně jako v tomhle filmu, též v Přízraku hrají Rooney Mara a Casey Affleck, a jak všichni víme, druhý jmenovaný byl letos jedním z varských hochů z plakátu.
Affleck a Mara ztvárňují v Přízraku pár, on je C a ona M, protože takhle to zní umělecky, a přesně takový by Lowery chtěl svůj film mít. Podobenství a intimita zároveň, jímavý příběh s obecnou platností – a nadčasovost. A té lze přece nejlépe dosáhnout tím, že do filmu zařadíme okázalou scénu z budoucnosti a krutý výjev z minulosti. Univerzální film, který prostupuje napříč časem. Jako duch. Rozumíme si?
Myslím, že jsem k Přízraku dokázala přistoupit s otevřenou myslí. Tedy jsem dopředu nevyhlížela otravného pseudohlubokého miláčka citlivých intelektuálů ze Sundance. A má otevřená mysl během projekce reagovala asi takto: „A hele, další americký nezávislý film, kde si hrdinové nesrozumitelným polohlasem v objetí na gauči špitají zážitky z dětství. To jsem tu už hodně let neviděla! Vždyť to bylo trendy tak deset let nazpátek. – Aha, pan režisér si všiml, že na festivalech celkem letí meditativní filmy s dlouhými záběry. Ale jde mu to, celkem hezky se na to dívá. A strašidýlko pod prostěradlem působí patřičně jímavě. – Jako dekonstrukce duchařských filmů to není špatné. Pokud bude poselství filmu, že se nemusíme bát poltergeistů, protože to nejsou zlí krvežíznivci, ale jen ztracení a zmatení Caseyové Affleckové, kteří už zapomněli, proč tu vlastně jsou, budu celkem spokojená. – Aha, takže on skočil do minulosti. Zdá se, že je v nějaké časové smyčce. Ale zároveň není. Teď jako duch straší sám sebe. Začnou se teď logicky v domě kupit duchové? WTF, vždyť to úplně přestalo dávat jakýkoli smysl!!!“
Při sledování Přízraku mi mysl čas od času těkala k Divému kraji Amata Escalanteho, který se nakonec ukázal být nejsilnějším zážitkem mé šestidenní návštěvy festivalu. Spojení fantaskních motivů a velmi přímočarého svědectví o ztracených existencích mají oba filmy společné, a zatímco ten druhý účelně a tajuplně modeluje neblahé aury hlavních postav, ten první se utápí v doslovnosti místy až komické (pořád doufám, že výstup Willa Oldhama měl zesměšňovat, nikoliv podtrhovat podobná mudrování o pomíjivosti života).
Vlastně by se mi zamlouvalo, kdyby byl ten výstup míněn zcela vážně. V „hlubokém“ projevu o marnosti všeho konání semele hostitel na večírku, pochopitelně za přihlížení ducha pod prostěradlem, všechny potřebné ingredience pseudointelektuálních projevů. Včetně toho, že když se mluví o vážné hudbě, přijde na řadu Beethoven, pokud o výtvarném umění, je zmíněna Mona Lisa. Tedy vždy něco nezpochybnitelně velikého, co je ale všeobecně známé a v podstatě bez námahy přístupné. Nicméně se obávám, že právě přítomnost ducha, tedy někoho, kdo marnost a pomíjivost poznal na vlastní prostěradlo, toto mudrování znevažuje. My tady nakonec dospějeme k tomu, že ten film vlastně není vůbec tak pitomý, jak se nám původně zdálo!
Ale nedospějeme. Zrovna tohle pomrkávání na velikány klasického umění dělají z přízraku definici midcultu, ušlechtilé umčo, syntézu toho nejhoršího z Terrence Malicka a Xaviera Dolana. A vlastně to docela dobře vystihuje stěžejní písnička, kterou složil strádající umělec C. Asi by to mělo znít alespoň jako Jamie Woon – ale nakonec z toho stejně lezou Coldplay. Po humoru ani stopy, zato tklivosti ranec.
52. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
30. 6. - 8. 7. 2017, Karlovy Vary
www.kviff.com
Michal Pařízek 19.04.2024
Tohle je Šejkr Sharpe edition, ne snad tedy úplně komplet, ale vlastně nakonec ano. V pořadu zazní hned několik ukázek z programu plus jedna motivační na závěr směřuje taky na…
Michal Pařízek 05.04.2024
O Liv.e více v dubnovém Full Moonu, ten text vůbec nebyl v plánu, ale prostě musel ven. Ona sama říká, že když nahrávala loňské album Girl in the Half Pearl,…
Zuzana Valešová 30.03.2024
Zatiaľčo minulý rok pôsobila Žižkovská noc ako taký “kočkopes”, tento rok nastúpila v plnej sile s jasnou správou, myšlienkou a víziou mne viac než sympatickou.
Michal Pařízek 22.03.2024
„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.
Ondra Helar 19.03.2024
Šest festivalových tipů, a to napříč tématy, protože i to je letošní novinkou – schází jednotné téma, zato je spoustu různých kategorií.
Michal Pařízek 08.03.2024
Dělo se toho spoustu, možná nejsilnějším zážitkem ale byla návštěva Kunstmuzea v Haagu. V hlavní roli Max Beckmann, Piet Mondrian, De Stijl. A Can.
Michal Pařízek 23.02.2024
„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.
Andraž Kajzer 13.02.2024
Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.
Michal Pařízek 09.02.2024
Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...
Michal Pařízek 26.01.2024
„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.