PLAYER FM

Články / Rozhovory

Rozhovory

Max Cooper: Rád nabourávám zažitou realitu

Max Cooper: Rád nabourávám zažitou realitu

|

Jednou z dominant programu Electronic stage na hudebním festivalu Colours of Ostrava bude londýnský renesanční umělec Max Cooper. Obdivovatel Stephena Hawkinga a sám čerstvý držitel titulu Ph.D. z oboru matematické biologie během živelné audiovizuální show představí svou elektronickou novinku Emergence. Ta s vědeckou přesností i s uměleckou imaginativností reflektuje evoluci vesmíru od Velkého třesku až po abstraktní vize (ne)lidské budoucnosti.

Tvoje album Emergence je vrstevnatý populárně-vědecký opus o pěti aktech, který chytlavou audiovizuální cestou interpretuje evoluci světa od počátku kosmu až po odpoutané vize post-humánní budoucnosti. Kde se všechna tahle témata zrodila?
Nějaký čas jsem experimentoval s tím, jak své reálné vědecké zaměření převést do vizuálního umění i do vlastní hudební tvorby. Deska Emergence je tak další logický krok v téhle cestě, která pokračuje i skrze můj label Mesh. Právě na téhle platformě nadále objevuji, nakolik může elektronická a taneční hudba rozvíjet další kreativně vědecké kontexty.

Jak dlouho jsi Emergence vytvářel?
Celý koncept navazuje na několik mých starších skladeb a videoklipů, jako jsou Chaotisch Serie režiséra Andrewa Brewera, což bylo také vůbec první video založené na tématech, s jakými nyní pracuji v Emergence, anebo video ke skladbě Origins, které je o schopnosti elektromagnetismu vytvářet celé buněčné struktury. K Emergence se navíc váže ještě pár dalších nápadů z minulosti, díky nimž bylo mnohem snazší dotáhnout celou dvouhodinovou AV show do úspěšného konce. Ve výsledku šlo o práci na cca tři roky s tím, že finální dodělávky probíhají ještě teď.


Máš hotový doktorát v oboru matematické biologie na University College London. Jsi tedy vystudovaný vědec a zároveň aktivní muzikant. Někdo moudrý kdysi prohlásil, že hudba je věda - souhlasíš s tím?
Hádám, že ten, kdo tohle prohlásil, nebyl vědec! Rozhodně bych ale souhlasil s tím, že tvorba a samotný efekt hudby stojí na určitých technických aspektech, které samy o sobě vzešly z exaktního výzkumu. Na druhou stranu, tvorba hudby je vždy založena na tvém vlastním cítění a vychází ze subjektivní zkušenosti, kdežto věda je zakořeněna v objektivnosti – zakládá se na měření a studiu věcí, na kterých se můžeme shodnout s absolutní přesností. Osobně mám rád hluboké vazby – ten pocit, když si uvědomíš, že hudba i věda vychází z určitých vzorů. Vzorem pro vědu je příroda a vzorem pro hudbu je zvuk. Mám proto pocit, že existuje velmi přirozený důvod, abychom si obě formy užívali stejně intenzivně.

Na Emergence lze vidět určité podobnosti s obdobně vrstevnatým albem Biophilia od Björk. Na mysli mám především jejich vědecké a edukativní vlivy…
Je pravda, že Björk je jedna z mých nejoblíbenějších umělkyň vůbec, dělá opravdu úžasné věci! Emergence v tomhle ohledu sdílí lásku k přírodním formám, ale je tu znatelný rozdíl v samotném konceptu a jeho struktuře. Emergence jsem vystavěl tak, aby mohla posluchačům a divákům vyprávět jeden samostatný ucelený příběh – skladby reflektují postupný vývoj našeho kosmu a všechny ty audiovizuální příběhy a koncepty vytvářejí celkové vyprávění.

Myslíš, že hudba disponuje mocí vzdělávat lidi?
Myšlenka, že by se lidé na základě Emergence skutečně něco naučili, se mi upřímně líbí, ale kvůli tomu jsem tu desku nedělal – měla by být plně otevřená jak různým interpretacím, tak potěšení z hudby bez jakékoliv konceptuální zátěže.

Co mohou návštěvníci Colours of Ostrava očekávat od tvé festivalové show? Zahraješ kompletní Emergence s propracovaným vizuálním doprovodem?
Určitě, bude to intenzivní, jak jen to bude možné! Rád během show nabourávám zažitou realitu, ale zároveň mi vždy jde o určitou rovnováhu. Dojde na uvolněnou krásu, pak některé tanečnější věci, pokaždé je to směs různých vlivů a nálad a já to vždy měním tak, abych se maximálně přizpůsobil publiku a místu, kde zrovna vystupuji.


V závěrečné kapitole Emergence interpretuješ myšlenku budoucnosti, která rozhodně nepatří naší civilizaci, natož lidskému druhu obecně. Jak tedy vidíš lidstvo v budoucnosti?
Budoucnost v případě Emergence leží stále na Zemi. Inteligentní život „jen“ získal novou formu inspirovanou islámskými geometriemi jako způsob reprezentace duchovního jádra, které vyplývá ze zcela nového typu života v rozmezí jeho tradičního významu.

Pokud bys měl někdy možnost, jaký track z Emergence bys vyslal do vesmíru?
Myslím, že by to byla skladba Symmetry. Obsahuje celou škálu pocitů a myšlenek.

Info

www.emergence.maxcooper.net

Live: Max Cooper (uk)
Colours of Ostrava
22. 7. 2017 Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz

Relevantní články

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Rozhovory

Timo: Když srny nemají maskáče

Timo: Když srny nemají maskáče

Michal Pařízek |
Chlácholivý nápis Neboj ve vchodu do karlínského tunelu, Albert přejmenovaný na Albertinu nebo Home Credit jako Home Less. Díla převážně v Brně tvořícího street artisty...

xp recenze

Sparks - Hippopotamus 90% Sparks - Hippopotamus
Warpaint - Heads Up 60% Warpaint - Heads Up
Repelent SS - Repelent SS % Repelent SS - Repelent SS
Horkýže Slíže - Pustite Karola 70% Horkýže Slíže - Pustite Karola
Mogwai - Every Country's Sun 90% Mogwai - Every Country's Sun
Motörhead - Under Cöver 90% Motörhead - Under Cöver
Mono - Requiem for Hell 80% Mono - Requiem for Hell
M.I.A. - AIM 60% M.I.A. - AIM

Akce

zrní (do 11/10)
fotoexpo (do 21/10)
blues alive (do 18/11)
beth hart (do 6/11)
sacrum profanum (do 30/9)