PLAYER FM

Články / Offtopic / Buď promo

Buď promo

k.y.e.o.: Melvins jsou fajn, ale Melvins Lite?

k.y.e.o.: Melvins jsou fajn, ale Melvins Lite?

|

Současný web promotérského „kolektivu“ k.y.e.o. (keep your eyes open - pozn. aut.) je „under reconstruction“. Ne tak jejich činnost. Jsou dva: apx a stínový muž v pozadí, který jenom stojí, kouká a téměř nic neříká, většinou tam ani nestojí (ale jindy je k vidění na videu z koncertu na youtube, jak křepčí v pitu - pozn. ed.). Oficiálně jedou čtvrtým rokem, pořádají střídavě v Brně a Praze, spolupracují s místními crew, ale častěji a raději makají samostatně. Hned prvního půlroku udělali namátkou the pAper chAse, Russian Circles s These Amrs Are Snakes, A Storm of Light nebo Paramount Styles, možná jste byli na Melvins v Lucerně, Black Heart Procession na Yachtu nebo na jednom z pravidelných koncertů Astronautalise, Trigger Effect nebo autorském čtení Ala Buriana. Nebo na Wolves in the Throne Room. Nebo je toho fakt hodně. Takže co má za sebou ta, která píše seriál Buď promo? A jak to má v hlavě narovnané?

Začneme zhurta: koncert Firewater se neodehraje, resp. je odložen, protože frontman si zlomil nohu. Jak velký problém je taková nepříjemná věc pro pořadatele, co všechno to obnáší?
Tak především neuvidím koncert Firewater!! Což je, upřímně, největší zklamání. No a pak... musela jsem to hned, tedy v sobotu v noci, všude uveřejnit (kolečko sociálních sítí: facebook, last.fm, twitter, songkick... upřímně nenávidím), domluvit se s klubem, pozastavit předprodej (a zrovna tenhle koncert jel oficiálně i přes Ticketstream), zrušit ubytování, napsat krátké avízo a rozeslat lidem a médiím, které to propagují nebo soutěží o lístky, aktualizovat web a všechny další profily k.y.e.o. a samozřejmě největší průser, doufat, že co nejdříve bude náhradní termín, že v klubu bude v té době volno a psychicky se připravovat na psaní nového avíza, úpravu letáků, bannerů a dalších vizuálů, přelepování plakátů a kolečko sociálních sítí a webů. Interně je pochopitelně potřeba podpisu nové smlouvy, a pokud se platil depozit, prachy těď chvíli budou chybět. Naštěstí k tomuto konkrétnímu koncertu se nevázala žádná smlouva s klubem ani jiným subjektem (např. kvůli záboru místa na parkování), a tak kromě výdajů na výrobu letáků, které ale zacáluje Ben Frost, protože byl na druhé straně, a plakátů to nemá žádné fatální ekonomické důsledky.

Nový termín už máme, je to v březnu. A to je sakra daleko. Fakt jsem se těšila, moje první reakce byla, ále, sere pes, pojedu na ně v sobotu do Rakouska! Trvalo pár minut, než mi to došlo, a zkazilo mi to celý víkend.

Pámbu s náma a zlé pryč. A co koncert, kterému by se dalo říct „fatální ekonomický důsledek“, máte na pažbě? A ještě zpátky k těm Firewater, ve Full Moonu se kdysi psalo, jak dopadly jejich minulé koncerty - jsi si jistá, že těch fanoušků je tu už dost? Nebo že jste nachystali „dostatečně úrodnou půdu“, aby bylo?
Fanoušků není nikdy dost. V polovině léta za mnou na strahovské Sedmičce přišel David Urban z D Smack U s letákem Firewater, položil ho na bar, zapíchl do něj ukazováček a povídá mi: „Tohle je super. Mám je děsně rád, Cop Shoot Cop úplně miluju, viděl jsem je v roce 1992 v San Francisku. A Firewater jsem kdysi dělal první koncert u nás, parádní kapela. Ale nikdo ti tam nepřijde!“ Jenže já už vím, že přijde - lístky se prodávaly (resp. teď už zase prodávají) víc než slušně a posledně, v létě 2010, bylo na Sedmičce odhadem dvě stě lidí. A tenhle koncert je navíc obrovská srdcovka, aktuálně asi největší, takže na jaře to bude super, po všech stránkách. Leda by si to všichni rozmysleli nebo 5. března zrovna nemohli a Tod A si zlomil druhou nohu.

A ten provar?
Myslíš fatální ekonomický důsledek. Asi Murder by Death v Matrixu na konci května 2010, to jsem si sáhla hodně hluboko do kapsy. Jenže to byl tak skvělý koncert, že bych do toho šla asi i s tímhle vědomím znovu... což není právě ekonomicky důsledné. Tehdy to bylo na poslední chvíli, nabídla jsem jim vysokou garanci, protože jsem o ně moc stála, ale zároveň jsem to nestihla dostatečně zpromovat. Navíc časák, resp. médium, které je miluje, jako takové propaguje a vytváří „úrodnou půdu“, začal vycházet až v den jejich koncertu. Myslím si, že teď už by na Sedmičku přišlo třeba sto pade. A možná bych si troufla i na větší klub.

Dobře nedopadli ani Sleep letos na jaře a Album Leaf před asi rokem a půl. To jsou všechno případy, kdy si „malá“ kapela řekne o garanci „velké“, resp. větší, než ve skutečnosti je (v Praze). Šlo tomu předejít, byly to z velké části moje chyby, ze kterých se učím průběžně.

Nemůžu říct, že by pořadatelské portfolio k.y.e.o. bylo nějak stylově vyhraněné, jak do vaší pořadatelské logiky zapadá Ben Frost, to je přeci jen „trochu mimo“, ne?
Naše pořadatelská logika je dělat koncerty nejlepším kapelám na světě, do které Frost - coby nejlepší kapela na světě - zapadá bezezbytku. A kytaru má taky! Navíc je to hezkej vousáč a evidentně magor. Nechápu, co tím „trochu mimo“ myslíš.

Není to „nejlepší na světě“ už trochu okoukané?
Je, ale žádný jiný leitmotiv našeho snažení mě zatím nenapadl. Pokud jde o Frosta, možná to - žánrově - do portfolia k.y.e.o. nepasuje, ale pravda je taková, že se systematicky nevyhýbáme ničemu - resp. žádnému hudebníkovi, který se nám líbí, když to řeknu dostatečně jalově. Udělala bych koncert Motörhead stejně jako Arvo Pärtovi, ale tady zase existují jiné limity.

Už jsi Frosta viděla živě? Co můžeš říct a moc neprozradit?
Zažila jsem ho v Kremži na Donaufestivalu a pak ještě jednou, v Budapešti, kde odehrál s Bjarnasonem a symfonickým orchestrem projekt Music for Solaris. To byl zážitek z těch „pärtovských“; tehdy v Rakousku jsem si ale říkala, že to bylo asi stejně dobré jako sex. Fyzické. Intenzivní. Je to jiný druh zážitku než „obyčejný“ koncert.

Jak to máš s kompletní logistikou? Je to zdání, nebo se opravdu o všechno staráš jen ty sama? Neznám spolek nebo crew, kde by to všechno dělal nebo byl schopný udělat jeden člověk. Jasně, někoho si najmeš, ale většinou si to podělí parta, každej uvaří jeden chod a ten poslední ustele polštáře, zavolá na recepci, že jedou rockeři...
Pokud koncert s někým tzv. nekoprodukuju, dělám to celé sama. Nejsem dobrý týmový hráč a až na výjimky lidem moc nevěřím, že udělají to, co udělat mají, dobře a včas. Když něco dělám sama, mám jistotu, že bude všechno v pohodě a nestresuje mě vědomí nespolehlivosti jiných. Mám dobré organizační schopnosti, jsem docela logistik a rychlá. Ráda pracuju sama. Vím, co musím.

První koncert pod hlavičkou k.y.e.o. byli Pissed Jeans v Praze, sedí to? Nebylo to napoprvé moc velká zvěřina, chci říct, platí tady psychologický paradox o bestiálních noise rockerech a plachých lidech? Dopadlo to, jak sis představovala?
Úplně první koncert byli Děti deště na Yachtu v Brně někdy v roce 2008, ale to ještě nebylo k.y.e.o. Prvním oficiálním koncertem byli the pAper chAse, Pissed Jeans se k tomu jenom „přichomejtli“ na poslední chvíli o pár dní dřív. Oba koncerty jsme dělali s Josefem Almighty Křepelkou aka Křepim - já jsem na Pissed Jeans jen přicmrndávala, vybírala vstupné a jinak osahávala situaci, on měl zase čestné místo v backstagi Congletona (dělal jim kdysi řidiče na turné). Pissed Jeans byli zvěřina v mnoha ohledech, produkčně i večírkově, ale ti kluci byli úplná koťátka. Celé dobré. Pamatuju si, jak jsem psala poslední pozvánku: „Byla jsem si jistá, že the pAper chAse budou nejmíň koncertem sezony, ale po Pissed Jeans se budou muset kurva snažit.“

Promotéři často fungujou tak, že opakujou koncerty stejných kapel, mnohdy nejsou schopní odmítnout manažera kapely, kterou už jednou dělali. Muselas už někdy odmítnou kvůli tomu, že sis řekla: tak s nima už do toho nepůjdu, hudebně to jde úplně mimo mě, škoda.
To se mi stává, hlavně v poslední době, často, ale spíš z finančních a časových důvodů. Třeba teď musím odmítnout Melvins Lite. Resp. se je pokusím někomu dohodit - koprodukčně bych do toho šla, ale sama ne. Melvins jsou fajn, ale Melvins Lite? Regulérní magořina.

Stává se, že bys reagovala na nabídku kapely nebo manažera, že si našli oni tebe? Nebo si striktně vybíráš ty správné kapely sama? Komu bys to neodřekla nebo na čí telefon čekáš? Mondo Cane? Tallest Man on Earth? Hank Williams III.?
Nabídek je hodně a občas se mezi nimi objeví i srdcové eso, ale je to opravdu spíš výjimka. Hanka Williamse jsem už jednou odřekla, byla by to sebevražda, a agent Tallest Mana je normální zmrd, pardon my french, takže už dvakrát plánovaný koncert se ani jednou neuskutečnil a potřetí ze sebe debila dělat nebudu. Na telefon od Pattona netrpělivě čekám, ale jen proto, abych mu řekla ne.

Ale. A plány?
Aktuálně časově nevyšli Two Gallants, škoda, byli jsme tak blízko... Do budoucna si hlídám My Jerusalem, Nighty Nite, Murder by Death, mewithoutYou, Modest Mouse (sic!), ale budu naslouchat i nabídkám; a kdoví, kdo všechno si o Vánocích vzpomene, že je čas na reunion... Na jaro, kromě Firewater, plánuju zatím další asi čtyři akce, ale nemůžu s tím ještě ven. Jo, přijede Astronautalis s kapelou, ale to není žádné překvapení. Zbytek je zatím to, tajnej.

Co ses za ty čtyři roky naučila? Už víš, jak to celý funguje?
Myslím, že jo. Teorii mám zmáknutou. Velkou část praxe taky, produkci, logistiku, komunikaci... Ale často podcením propagaci a PR, nemám kapacity. Udělám to základní, tiskovku, vizuál, bannery, mailinglist, internety atakdál, domluvím se s konkrétníma lidma, ale bohužel na nějakou systematickou mediální masírku nemám čas ani žaludek. Něco někomu nutit, přemlouvat k rozhovorům, psát recenze s vysokým hodnocením, vyprávět o tom, jaká je to nejlepší kapela na světě (sic!)... Lidi nejsou blbí. Jsou často jenom líní. Což je samozřejmě mnohem horší.

Píšeš do Full Moonu seriál Buď promotérkou. O čem je?
Původně to mělo být pár historek z backstage, ale nakonec se to rozrostlo do jakéhosi „nakoukání do promotérské kultůry na obědnávku“. Vtipné je, že název, kromě toho, že je pracovní, je ironický: já lidi od toho, aby byli promotéry, odrazuju. Dělat koncerty je dřina a ani principy d.i.y. neomlouvají diletantismus, lenost, neschopnost nebo neochotu. Ale já jsem ve vztahu k práci a v její definici nesmiřitelná. Nesmiřitelná a fašistka.

Kdy bude funkční web www.kyeo.net?
Vzhledem k tomu, že to dělám zase jenom já, připravím ho až na jarní sezonu. Původně ho měl někdo přeprogramovat, ale vrátím se asi k starému dobrému HTML. Jen jsem teď neměla... kapacitu. Nicméně to důležité obsahuje a vzhledem k tomu, že teď je aktuální "jenom" Frost a Firewater, je to dočasně snesitelné.

Na závěr bych chtěl jasnou odpověď na jednoduchou otázku: Kdy uděláte koncert Future of the Left?
Měl být 31. ledna, ale nakonec s tím ještě štráchají. Což je dobře, protože ten den nebudu v Česku a musela bych se rozdvojit. Uznávám, že odpověď je spíš polojasná. Ale stejně si myslím, že jsi to nečekal.

Čekal. A jen na okraj: Jak si člověk může zlomit koleno?
Čéšku. Zlomil si čéšku, když uklouzl na dlažební kostce. Po koncertě v Istanbulu. Spěchal. Víš, co si myslim? Že se akorát normálně ožral.

Info

"Keeping the eyes open wide." Prehistorie koncertů k.y.e.o. sahá do roku 2008, kdy Děti deště rozložili brněnský Yacht na prvočísla. Pravidelné akce začaly na jaře 2009 a tak je tomu až do tohoto podzimu pořád, i když se v průběhu času na jejich činnost nabalilo porůznu zajímavých věcí, například vydávání časopisu. V pořadatelském portfoliu nelze vystopovat jasný a pevný žánrový leitmotiv, operují v Praze a v Brně, v malých hospodách i klubech pro stovky, v sezoně nebo uprostřed léta. Prostě si dělají, co chtějí, kde chtějí a kdy chtějí. Počas rekonstrukce webu na www.kyeo.net lze chytat aktualizace na www.facebook.com/kyeoshows.

Relevantní články

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Buď promo

Šrumec: Na čundr do kostela

Šrumec: Na čundr do kostela

redakce |
Šrumec dělají cirka deset koncertů ročně, což je tempo, které jim plně vyhovuje. Podrobnosti se dočtete v rozhovoru nejen o scéně.

xp recenze

Taylor Swift - reputation 80% Taylor Swift - reputation
Lucie Bílá - Bílé vánoce Lucie Bílé II. 80% Lucie Bílá - Bílé vánoce Lucie Bílé II.
Pink - Beautiful Trauma 80% Pink - Beautiful Trauma
Boris Carloff - The Solipsist 90% Boris Carloff - The Solipsist
Hentai Corporation  - Intracellular Pets 80% Hentai Corporation - Intracellular Pets
Marilyn Manson - Heaven Upside Down 70% Marilyn Manson - Heaven Upside Down
The Rasmus - Dark Matters 70% The Rasmus - Dark Matters
Liam Gallagher - As You Were 70% Liam Gallagher - As You Were

Akce

Kaleo (is)

Lucerna - Velký sál, Praha
zvíře jménem podzim (do 22/11)
baset (do jak to pude)
avishai cohen (do 21/12)