David Čajčík | Články / Reporty | 07.03.2015
Resty je třeba především dohánět a ne si vyčítat nenavštívené koncerty minulých let. Samoúčelné ronění slz nad tři roky starým attending listem plným vašich kámošů (v horším případě) či povážlivě prázdným (v lepším případě – nezaspal jsem sám!) nepřinese zdaleka takovou útěchu, jako vykopat se do MeetFactory a zjistit, že z těch pěti set lidí na Facebooku přišla maximálně polovina. Takže pokud pláču nad Rustiem v Roxy 2012, za tři roky bude někdo možná plakat nad Rustiem v MeetFactory 2015. Slabá útěcha, větší lítost – možná není středa párty den. Možná je už Rustie out, co já vim.
2 is 8, 8 je 2. Struktury a obrazce, dvě strany, osm úhlopříček a pět laserů k tomu. VJ od anglického producenta Lonea si na své bílé Polo Ralph Lauren triko like a boss promítá animace nejen z dílny mistrů japonských anime. Zatímco Lonelady je stejně jako Rustie z Warp Records, mužský „protějšek“ Lone přichází z R&S, minimálně přes Aphex Twina spřízněné belgické stáje. Klubovější zvuk míří kamsi mezi hip hop a house s chaotickou tečkou, a ačkoliv nezůstane zcela bez odezvy, v kontextu toho, co přijde, se zdá, že instituce předskokana se vzala za špatný konec. Ostatně, zatímco při poslechu skvělého Loneova LP Reality Testing mi přišlo, že by večer nemusel mít nutně jasného headlinera, na místě jsem byl vyveden z omylu celkem rychle.
Lone jako předzvěst nastávajícího úsvitu, pomalu se probouzejícími beaty vstříc dalšímu tanečnímu ránu. Rustie jako oslepující polední záře. Oči vypálené kompresí. Produkce nedala šanci pochybám, všechna (samozřejmě zelená) světla nasazena, jen aby ukázala, kdo je tady Mr. Warp. Volume 30 % nahoru, lehká letargie se nepřekvapivě mění na velmi solidní párty. Hudební škatulky jsou konsenzus, stejně tak platí konsenzus co nejvíc zpochybňovat. Pokud je vysloveně cítíte, je to věc jiná. Maximalismus Raptora obepíná tělo ze všech stran, zvenku i zevnitř. Principiálně dubstepové post-dropové rytmy místo hutné basy obsahují všechny myslitelné frekvence, zvláště u starších songů z Glass Swords. Rovné kšilty všude okolo vysvětloval setlist, jež obsahoval většinu Rustieho hiphopovo/grimeové tvorby plus remixy a největší ovace sklidil samozřejmě Brownův Attak, byť se nedá říct, že by naživo ještě více vynikl. To už asi nejde. Ani v rotujícím světelném tunelu, který se za Rustiem promítal.
Vůbec si nejsem jistý, proč by mělo být vystoupení live. Ani netuším, jestli si vizualizace zasloužila pojmenování 3D. Ale to je asi jedno. 3D byl Rustie, to stačilo. Možná jsem čekal opravdové plameňáky... A tak zatímco si někteří pobrukovali na Josém Gonzálezovi, zbytek tančil v továrně na Velcro. A tak to má být. Lehce přes padesát minut tance vrhlo na maximalismus hořký minimalistický stín, ale přídavek by byl zřejmě podivný. I tak se zašklebím, když se ještě jednou podívám na tři roky starý event z Roxy. Rustie 01:00 – 2:30.
Radio Wave Stimul festival: Rustie (uk) + Lone (uk)
4. 3. 2015, MeetFactory, Praha
foto © Kateřina Motýlová
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.