Jakub Béreš | Články / Recenze | 02.12.2015
FKA twigs se na EP M3LL155X (Melisa) vzdaluje širokému poli posluchačů. Na první desce LP1 se o singlu Two Weeks dalo mluvit jako o hitu, navíc doprovázeném hezkým přívětivým videem. Toto už nehledejte - ani hit, ani video. Osmnáctiminutové EP je syrovější a těžce stravitelné, do popředí se dostává špinavost, která byla vždy postranním motivem. Aranže jednotlivých písní jsou neučesané až kakofonické a tušená popová líbivost, díky které drží pohromadě, je často přehlušena sonickým nátlakem. Nahrávka budí podobně úzkostlivé pocity jako poslední deska Björk, za kterou stejně jako za debutem FKA twigs stojí producent Arca.
FKA twigs je na M3LL155X prozatím nejdále statusu popové zpěvačky a nebýt mediální pozornosti, pramenící z její minulosti, extravagance nebo zasnoubení s hercem Robertem Pattinsonem, tak by se o ní takhle ani nepřemýšlelo. Zatímco milovníci avantgardní a vizionářské hudby ji budou uctívat coby popkulturní ikonu, pro davy bude spíše podivným cirkusovým exponátem.
Aktuální EP nepřináší hudební posun, spíše uzavírá předešlá témata, například v I’m Your doll explicitněji než kdy dříve zpívá o partnerské dominanci a submitivitě a s tím spojeném postavení žen v dnešní společnosti. Nejdále od předešlé tvorby je píseň In Time. V jindy chladné až apatické zpěvačce se probouzí vztek, který konečně proniká strnulostí a umělou stylizovaností. Zpestřením je krátká melodie vytěžená z japonské kultury, jejíž prvky si vypůjčuje čím dál více alternativních umělců (Xavier Wulf, Young Lean ad.)
Doprovodné šestnáctiminutové video je zatím největším vizuálním počinem FKA twigs, který je stejně důležitý jako samotná nahrávka. Krátká epická část se odehrává v náznacích, a tak neubírá pozornost písním, naopak je skvěle doprovází, s emocemi celkově pracuje více než kdy dříve. Nové EP není přelomové, spíše ukazuje, že zpěvačka dokáže obstát i bez producenta Arcy v zádech, a může sloužit jako odrazový můstek do nového vesmíru FKA twigs, v němž nejsou žádné limity.
FKA twigs – M3LL155X (Young Turks, 2015)
www.fkatwi.gs
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.