Články / Recenze

 The Tallest Man on Earth je vyspělý vypravěč

The Tallest Man on Earth je vyspělý vypravěč

gaga | Články / Recenze | 12.10.2012

Kristian Matsson aka „nejvyšší člověk na zemi“, který si vysloužil nálepku inkarnace Boba Dylana ještě za jeho života, vypustil do světa novou desku There’s No Leaving Now. Dylanovskou nálepku už mu nikdo nestrhne a ani on sám se o to nesnaží, místo toho čerpá z nabízených výhod a jde si svou vlastní severskou cestou. Už na první poslech je zřejmé, že při skládání songů na There’s No Leaving Now zabrousil ze severu trochu víc na západ. Což je nejspíš to, co desku, která jde jinak v duchu jeho předchozí tvorby, činí jinou. Zvláštně neuchopitelně jinou.

Hudebně se tu neodehrává něco převratně nového. Tallest Man přesně ví, jakou strunu rozeznít, aby dala textu kýženou atmosféru. Je to folk ve svém původním i novém významu. Vypovídá, vypráví, označuje a drží se zuby nehty kořenů. A ty sahají až daleko do drsné promrzlé švédské půdy prodchnuté nejistou existencí řízenou neúprosným řádem přírody. Ale Tallest Man se tu posouvá z pozice pozorovatele přírody a životního koloběhu do role vypravěče niterných pohnutek a příběhů civilizovaného člověka. Už se tu nepotkáš s ještěrkou, která, chudák, nikdy neviděla pouštní písek, ale místo toho tě vyhodí z baru na tvrdý asfalt a ty se budeš mohammedovsky hádat s horou, jestli půjde ona k tobě, nebo ty k ní.

Celé album působí tak nějak lidštěji ve smyslu přiblížení se k člověku a mnoha lidem bude bližší díky velkoamerickému popovému pojetí. Ale vytrácí se z něj atmosféra nepoznané, nespoutané divokosti, která vzbuzuje touhu dát výpověď v práci, hodit batoh na záda a všechno ostatní za hlavu a vydat se na dalekou cestu na Sibiř jenom proto, že by to možná mohlo být i fajn. Jestli předchozí desky držely pospolu právě díky vzdušnosti a severské nostalgii, There’s No Leaving Now je slepená ze snového materiálu civilizace.

Vrcholem alba je píseň There’s No Leaving Now, ne nadarmo je stejně pojmenovaná i deska. Skladba ji láme na dvě části. Melodie té první se lehce blyští na slunci, i když už to není odraz slunce v ledovcovým jezeře, ale spíš reflexe paprsků v oknech Tančícího domu. Taková Leading Me Now, ač zavání odevzdaným rozhodnutím nechat svůj osud v rukou někoho dalšího, odkazuje na dětsky hravou atmosféru prvního alba a její svižnost donutí houpat se do rytmu třeba i na kancelářské židli a vysnívat si cesty do dálek. Jen tentokrát už se skrývají v mlžném oparu vědomí, že tomu druhému už se tam nemusí chtít.

Druhá půlka začíná titulním kusem, který sám o sobě připomíná epochální zakončení desky Wild Hunt, Kids On The Run. Stejně ztracený subjekt hledající odpověď na nevyřčenou otázku. Tady se opět projevuje Kristianovo umění napsat text, který nemáš šanci pochopit, aniž se dostaneš do náležité situace, kdy si osvíceně řekneš: „To je přesně vono!“ Osudovost a pravda čiší z každého úderu klávesy klavíru, ale musíš si na ni počkat. A ke konci desky se atmosféra nemění. Osobní vzpoury končící prohrou, kterou je potřeba utopit, a nezáleží na tom, jestli utápíme sebe nebo se jiní topí za nás. Z Tallest Mana se tu stává vrba pojímající všechny trable lidské duše, která to nakonec prostě nezvládne. Poslední On Every Page uzavírající album zvukem rozvrzané židle a odložením kytary evokuje obrázek životem unaveného jazzového proroka, který přes všechnu víru v lidskou existenci poztrácel i poslední střípky naděje a síly a vylejvá si svoji zraněnou duši v zaplivaném baru někde na březích Mississippi.

Je to poloha, kterou z předchozích počinů Tallest Mana neznám, ale která mu překvapivě sedí. Z jeho hudebního alter ega po vzoru Alexandra Supertrampa z Into the Wild, který utíká před civilizací do osamělého, melancholického, ale všeobsahujícího nekonečna in the middle of nowhere, se stal vyspělý vypravěč přijímající civilizaci se všemi jejími zápory i klady. Našel v tom rovnováhu a povyšuje zřejmý zmar na něco, co pobaví a přinutí tě zasnít se a možná chvíli i přemýšlet nad smyslem lidské existence.

Info

The Tallest Man on Earth - There's No Leaving Now (Dead Oceans, 2012)
www.thetallestmanonearth.com

Více k vídeňskému koncertu:
www.wuk.at/event/id/15865

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace