Články / Reporty

Odbržděný a zabržděný (DJ Krush+ Philip T.B.C.)

Odbržděný a zabržděný (DJ Krush+ Philip T.B.C.)

blueskin | Články / Reporty | 21.04.2018

Dorodango je japonský výraz pro hliněnou kouli, která neustálým hnětením získá kompaktní tvar. Poté, co se z masy hlíny odpaří veškerá přebytečná voda, nastupuje proces zvaný hikaru, při kterém pomocí smirkového papíru dodáváte povrchu koule vysoký lesk. Výsledkem je dekorativní objekt, který nemá žádný užitek, je ale příjemný na pohled i na dotek a jako bonus funguje i jako doklad vaší zručnosti a trpělivosti.

Hudba Japonce DJe Krushe (vlastním jménem Hideaki Iši) tuhle praktiku v lecčems připomíná. Jeho alba se navzájem liší asi tak, jako se liší jednotlivé dorodango - rozdíly jsou v barvě a podpovrchové struktuře použitého materiálu, konečnou úpravou však vzniká homogenní útvar s minimem vnějškových rozdílů. Totéž platí o Krushových koncertech, při kterých kombinuje živé hraní s djingem.

Oproti poslednímu pražskému vystoupení před dvěma lety nechyběla tentokrát sada kamer, které na plátno přenášely dění na pódiu. Kdo chtěl, mohl tak z první ruky sledovat Išiho obdivuhodnou práci s konzolí Vestax, která fungovala jako sampler, sekvencér a mixpult zároveň. Tuto konzoli doplňovala dvojice gramofonů s datovými vinyly, s jejichž pomocí Krush doplňoval hudbu o další zvukové vrstvy a frenetickým scratchovaním dodával hiphopový feeling koncertu, který byl minimálně v první polovině spíše ve znamení trip hopu.

Teprve časem přibývalo výraznějších rytmů, které rozpohybovaly zpočátku nepříliš aktivní publikum. A končilo se v nefalšovaném party módu. DJ Krush po desítkách let na scéně ví, jak vystavět set, kde přitlačit na pilu a kde naopak zvolnit. Jestliže na deskách působí spíš dojmem poustevníka, kterému je nejlépe v jeho studiové svatyni, naživo se mění v zábavného eskamotéra, na jehož umění budete ještě dlouho vzpomínat.

fotogalerie z koncertu tady

V téhle konkurenci nutně bledl výkon předskakujícího Philipa T.B.C. Ten v Lucerně představoval svůj projekt Indian Beatology, který vznikl během jeho loňské cesty na Dálný východ. Součástí večera byla i projekce stejnojmenného dokumentu, který o spolupráci pražského producenta Filipa Kluga s indickými hudebníky natočil Tomáš Dietl.

Samotný dokument byl přitom o třídu lepší než následný koncert, při kterém Kluga doprovodil indický MC Ixist a jeho britsko-český kolega LifeSize. Zatímco dvojice vokalistů vytvářela svojí flow velký hybný moment, problematické bylo použití původních albových tracků v nezměněné podobě. Časté odmlky a klidnější pasáže, které na desce fungují, její živou prezentaci zbytečně brzdily. Potenciál, který tohle propojení Západu a Východu teoreticky mělo, zůstal v praxi nenaplněn.

Info

DJ Krush (jp) + Philip T.B.C.
18. 4. 2018 Lucerna Music Bar, Praha

foto © Romana Kovácsová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace