Články

Pařížské dny, berlínské noci a Ute Lemper

Pařížské dny, berlínské noci a Ute Lemper

mArcElkrIz | Články | 02.11.2013

Zhasnout, nezamykat, lehnout si na podlahu kamsi v rohu, láhev André při stěně – ať na vás našlápnou nebo rudou nerozlejí po temné místnosti možní příchozí. A spustit přehrávač... Okolnosti nejsou podstatné, pouze děj. Scény se pozvolna rozehrávají: bolest, naděje, hořkost v neskutečně silných dávkách, tóny tak křehké, a přitom nezlomné. Srdce vyrvaná z hrudí, osudy poutané ocelí, výheň těl v opojném tanci navzdory blížícím se zdrcujícím časům. Červená knihovna versus mordýřský škvár povznesený nad strohou historickou faktografii. Vínové šaty, tabákový opar a víra v dokonalost uniformity. Stín obřích křídel dravce vržený na města i samoty. Velké ideje versus malé touhy. Čas není podstatný, ani prostor. Jste tu jen vy a fascinující osudová žena ve vínových šatech. A třináct jizev.

Ute Lemper patří k opravdovým vypravěčkám všemožných příběhů. A je zcela lhostejné, zda sedíte a nasloucháte ve vypolstrovaném křesle operního dómu, v jazzovém klubu, sále pro pop music nebo v současném kabaretu. Po chvilce jste lapeni a necháte se unášet svůdnou teatrálností. Tou, za níž je hanobena, i zbožňována.

Albový zářez Paris Days, Berlin Nights vznikl ze spojení uhrančivého a nenapodobitelného zpěvu Ute Lemper s uskupením Vogler Quartet, pro které Stefan Malzew přichystal aranžmá evokující bujarou dobu, i blížící se děs. Klavír a smyčcové nástroje mnohdy jen duní či ševelí, pekelně rachotí a lehce hladí. Stejně jako Ute Lemper, která velmi často přechází z hutného rovného altu do expresivního teatrálního chrlení, hlubokého chrčení či vřískotu, příkladem budiž úchvatná litanie Uber Den Selbstmord. Ne, tentokrát nečekejte jasně podané písně, nečekejte povědomé popěvky a melodie, známé pocity a atmosféru. Ač mnohé songy budete již léta znát, zde jsou přetaveny v temnotu a depresi. Kořeny sahají od Výmarské republiky skrze rozličná zákoutí frivolní Paříže až k širokým a bídačeným polským duším.

Křehké a o to účinnější aranžmá, pod kůži se vrývající motivy, nerezivějící Kurt Weill, Hanns Eisler, Jacques Brel. A Ute Lemper, jejíž interpretaci budete díky teatrálnosti buď nenávidět, nebo podlehnete. Jako mnozí před vámi. Chcete-li z jakýchkoli pohnutek okusit extrakt z bolesti, opuštění a věčně vyhnívajících ran, sežehlý neony i tlejícími zbytky v temných uličkách, máte skvělou příležitost.

Info

Ute Lemper - Paris Days, Berlin Nights (Steinway & Sons, 2012)

http://www.utelemper.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Vstupní prohlídka: Marie Kieslowski

redakce 26.03.2024

Marie Kieslowski vydala své debutové sólové album Je všechno dobrý? před dvěma lety, nyní na něj navazuje EP s názvem Je to složitější.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Mezi chaosem a soustředěním (The Ex)

Akana 24.03.2024

Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.

Preview: Rewire 2024

Zuzana Malá 24.03.2024

Holandský festival experimentální hudby a umění má pro letošek tučnou soupisku v kategorii legend i ikon součásné avantgardy.

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Šejkr #126: „Ono se to k tobě blíží“

Michal Pařízek 22.03.2024

„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace