Články / Reporty

Pořád je tu tvůrce (Godspeed You! Black Emperor)

Pořád je tu tvůrce (Godspeed You! Black Emperor)

Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 21.04.2018

Luciferian Towers není slabá deska. Není, ale pokud si to někdo doposud myslel, ve čtvrtek musel změnit názor. V ten den se Godspeed You! Black Emperor představili pražskému publiku, v Arše. Po šesti letech od vystoupení v klubové Lucerně, po letech, které ukázaly, že tahle reinkarnace je doopravdy reinkarnací, nikoli posmrtným záchvatem s vydírajícími tanečky, že teď u vás hrajeme skutečně naposled a na stánku máme raritní kompilačku za pět set.

Luciferian Towers není slabá deska, naopak. Když formace po desetiminutovém intru (inu, tak to s délkami u GY!BE chodí) začíná přehrávat nejnovější materiál, skladby ukazují svou sílu. Nejsou to rozvolněné staré časy s nekonečnem možností, forma působí uceleněji, dává se větší důraz na hlavní téma, vzdušnost zůstává. A s ní i kapelní identita. Personálně má tentokrát podobu osmihlavou, s velkolepou analogovou projekcí v zádech.

Nejnovější materiál přehrávají GY!BE celý, Anthem for No State je nadpozemská. Poté už tóny starší. There was no place like it, in the whole world… neskrývané nadšení, Sleep. Cesta od smířlivého mluveného slova za vypjatostí, za jedním z projevů emočně bohatého univerza, před kterým raději zavírám oči. Je to ale těžké, kotouče nadále běží a krom vizuální pastvy přinášejí do převážně instrumentálního světa společenská témata, nad nimiž oči zavírat nejde. Přivírám a slibuji, že budu bdělý.

fotogalerie z koncertu zde

Audiovizuální působivost a dokonalá souhra smyslů nezanechávají dojem vypočítaného mechanismu. Pořád je tu tvůrce. S houslemi, kytarou, kontrabasem. Kapela nepotřebuje divadlo, stačil by dvorek, jen sehnat osm židlí, dvě bicí soupravy a obří bílou stěnu. I tady by během závěrečné BBF3 vypadaly dvě hodiny jako příliš velká porce, při pozvolném umrtvování zvuku by se ale začalo stýskat. Snad to bude napříště méně než šest let.

Info

Godspeed You! Black Emperor (ca)
19. 4. 2018, Divadlo Archa, Praha

foto © Mária Karľaková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace