Články / Reporty

Povídání o Anglii (Richard Youngs, PRAHA)

Povídání o Anglii (Richard Youngs, PRAHA)

Ivana Sváčková | Články / Reporty | 20.01.2016

Dvacátý čtvrtý den po dvacátém čtvrtém prosinci před 1 000 053 lety vhodil pravěký umělec suchou houbu do nádoby s vodou a nezpůsobil tím nic menšího než zrod umění. Showcase festival Itch My Ha Ha Ha po krátké odmlce pokračuje v krasojízdě, aby v brněnském Fóru pro architekturu a média PRAHA společně s britským zpěvákem, písničkářem, experimentátorem a skrytým rebelem Richardem Youngsem vzdal kumštu hold. Kolik řečí znáš, tolikrát jsi člověkem – a pokud platí, že kolik alb jsi vydal, tolikrát jsi hudebníkem, je Richard Youngs hudebníkem nad hudebníky.

Krátce po deváté pokládá Youngs levou ruku na klávesy. Dunivý, tupý, hluboký tón v kombinaci se sympaticky měkkým hlasem staví základy téměř půlhodinového intra. Homogenní hmotu přetínají pisklavé zvuky druhých kláves po Youngsově pravici. Útlé tělo se křečovitě natahuje po mikrofonu, ale prsty zakořeněné do kláves mu brání. Zavírám oči, nesourodé zvukové linie se vlévají do jediné, nastává obřadní harmonie, myšlenky utíkají k obrazu indiánů sedících kolem ohně. Life on a Beam a Spin Me in the Universe. Asi není možné strkat Youngse do žánrových šuplíků - jednou z toho vzejde folk, jindy experimentuje s ambientním elektrem, výrazným a často společným prvkem jsou písně s dlouhou stopáží a elegickými popěvky.

Youngs mění klávesy za hrnek s čajem, hudbou nepodložené anaforické texty dávají vyniknout čistotě projevu. Už tak špatně čitelná hranice mezi publikem a pódiem se prolamuje. Youngs sestupuje mezi indiány sedící na zemi a vyzývá ke spolupráci – Another Day of Gravity a společné „hey“ vhání krev do tváří a navozuje domáckou atmosféru, jako bychom snad seděli u něj v obyváku. Původem je sice z Cambridge, ale většinu života tráví ve skotském Glasgow. Unicorns Everywhere ze stejnojmenného alba uvádí s rozhořčením ohledně výsledků referenda o nezávislosti Skotska. S úsměvem pak přiznává, že není žádný expert a po očku sleduje texty na papíře – v kontextu zhruba padesáti sólových alb vydaných od roku 1990 to je víc než odpustitelné.

Vedle vstupu leží na stolku skromný merchandise – po pár kusech album May na vinylu a nejnovější Inside the Future na cédéčku, vydané v polovině prosince loňského roku. Je škoda, že jindy hojně používaná kytara je dnes opomenuta, i tak zanechává nenápadný chlapík v kostkované košili dojem. Křehká, přesto sebevědomá show končí v tom nejlepším – a tak to má být. Tak třeba za rok na miliontých padesátých čtvrtých narozeninách umění na viděnou.

Info

Itch My Ha Ha Ha:
Richard Youngs (uk)
17. 1. 2016, PRAHA/Fórum pro architekturu a média, Brno

foto © Zdeněk Němec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace