Martin Řezníček | Články / Reporty | 07.06.2018
Američtí punkrockeři Rise Against se u nás objevují pravidelně, od roku 2002 k nám zavítali už šestkrát, letos posedmé. A fanouškovská základna vycepovaná kytarovkami od The Offspring přes Green Day a Foo Fighters až po Billy Talent podobným kapelám zatím stále přeje, i když teenagerů lze v publiku zahlédnout stále méně.
Rise Against vydali před rokem nové album Wolves, z něho zahráli pouze tři písně, jinak šlo o výběr nejúspěšnějších hitů. Epický úvod, při němž se za zvuku temných tónů a hlasu vypravěče rozlévala bílá mlha, byl efektní, ale ke zbytku koncertu, který se obešel bez wow efektů, moc neseděl. Skupina se plně soustředila na hudbu a komunikaci s publikem. Velký tavící kotel to vzal s povděkem a co chvíli zachrchlal, když přecházel z vrážecí fáze do circle pitu. Do největších otáček se dostal při provařených vypalovačkách jako Satellite a Savior, ta druhá uzavřela základní část setu.
Kapela se po celou dobu existence snaží předat světu své sdělení. Všichni její členové jsou přesvědčení ochránci zvířat a planety, angažují se i v oblasti lidských práv a politiky. Proto nelze nezmínit skladbu Ready to Fall, jejíž videoklip, ukazující záběry z velkochovů, lovu zvířat, kácení lesů, průmyslového znečišťování a tání ledovců, považuje za svůj nejzásadnější vizuální počin. Frontman Tim McIlrath měl krátký proslov, v němž pojmenoval tři monstra: rasismus, sexismus a nacionalismus. „Tyhle monstra musíme potlačit a zavřít je do klecí, kam patří.“ Tak uvedl Welcome to the Breakdown, která všechny tři „-ismy“ personifikuje v osobě Donalda Trumpa.
fotogalerie z koncertu tady
Na přídavek se McIlrath vrátil jen s akustickou kytarou a zahrál tři písně, z nichž publikum nejvíc potěšila vlastenecká, protiválečně laděná balada Hero of War. Když pak celá kapela spustila Make It Stop (September's Children), nejen modří už věděli, že je to pokyn k tomu, aby spustili sborové „ooo“. Ostatně hlasivky už měli dobře rozcvičené. Předposlední Like the Angel byla v setlistu navíc, protože všichni čekali na vyvrcholení a poslední hit Prayer of the Refugee. Ten Rise Against podali mnohem živěji než studiovou nahrávku a natáhli ho aspoň o polovinu; závěr koncertu tak byl skutečnou sonickou smrští. Sympaťácké vystupovaní v průběhu večera se ukázalo i po skončení, kdy muzikanti neprchali z pódia, ale nejvěrnějším rozdávali trsátka, paličky a vytištěné setlisty.
Rise Against (us)
5. 6. 2018 Forum Karlín, Praha
foto © Martinezz
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.