Články / Rozhovory

S cellem napříč kontinenty (Sebastian Plano)

S cellem napříč kontinenty (Sebastian Plano)

Jiří Mališ | Články / Rozhovory | 03.12.2015

Argentinský multiinstrumentalista Sebastian Plano se českému publiku představil v červnu 2014 koncertem v Paláci Akropolis. Nyní je na své první návštěvě ve Skandinávii a doprovází skupinu Blaue Blume na jejich dánském turné.

Na jaké nástroje hraješ?
Mým hlavním nástrojem je cello. Taky hraju na piáno a bandoneon, co je původně německý nástroj, který se uchytil v tangu.

Tvé cello není úplně obyčejné, je na něm kontroler, přes který pouštíš samply.
To pramení z nápadu přidat na cello něco, co by mi pomohlo rozvinout můj sólový set. Kamarád ze San Francisca je hudební inženýr a pomohl mi nainstalovat kontroler.

Takže to je vlastně jedinečný kousek...
Patentované to nemáme.

Prozatím. Tvoje hudba tedy spojuje vážnou hudbu s elektronikou?
Ano. Jsem z prostředí klasické hudby. Vystudoval jsem konzervatoř a byl na cestě stát se sólovým cellistou. Ale pak jsem se rozhodl dát se na vlastní dráhu a celé se to proměnilo v osobnější a expresivnější zážitek. Dostal jsem se do situace, kdy hlas uvnitř mé hlavy už nedokázal vydržet bez pozornosti. Hudbu jsem začal skládat, už když mi bylo dvanáct, ale vždycky to byl jen koníček, a to až do té doby, kdy jsem rozhodl vydat první album. Tehdy jsem se naučil naslouchat vnitřnímu hlasu, což v podstatě znamenalo přestat interpretovat ostatní klasické umělce jako Mozarta, Bacha či Haydena a psát vlastní věci.

A s vlastními věcmi jsi pak začal jezdit turné. Kde nejčastěji koncertuješ?
Hlavně v Evropě. Teď jsem poprvé ve Skandinávii, ale předtím hlavně Německo, Nizozemsko, podíval jsem se i do Čech. Rád bych zavítal do Ruska. Mám za sebou i zkušenosti ze Spojených států, kde jsem dřív studoval, ale pak jsem se přestěhoval do Berlína a od té doby to je Evropa.

Své první severoevropské turné máš jako doprovod pro Blaue Blume. Jak se dala dohromady dánská kapela hrající lehce psychedelický dreampop s argentinským klasickým cellistou?
Bylo to docela zábavné setkání. Poznali jsme se v hostelu v San Franciscu. Měl jsem s sebou bandoneon, i když si už vůbec nevybavím proč. A tihle kluci tam byli taky, viděli bandoneon a řekli mi: „Hej, zahraj něco!“ Úžasný způsob, jak někoho poznat - mezi hudbou a pivem.

Jaká byla vůbec cesta do Ameriky a Evropy? Začínal jsi v Argentině, jak jsi skončil až tady?
Z Argentiny jsem odešel v sedmnácti a odletěl do Itálie na studia. Dostal jsem stipendium a dva roky strávil na hudební škole. Poté jsem se chystal na konzervatoř v portugalském Lisabonu a týden před začátkem dostal e-mail z Bostonu, ve kterém mi psali, že jsem dostal stipendium a jestli nechci studovat na Bostonské konzervatoři. Takže jsem si koupil jednosměrnou letenku do Bostonu s tím, že se pořád stihnu vrátit do Lisabonu, kdyby Massachusetts nebylo to pravé. Ale nakonec jsem tam zůstal, z Bostonu se dostal do San Francisca a nakonec jsem se usadil v Berlíně, to byl rok 2013.

Teď tedy Dánsko, první koncert na tour, jaké jsou dojmy?
Je to výborná osobní zkušenost, být tady pro takovou kapelu, jednak protože jsou skvělí kamarádi, ale hlavně výteční hudebníci se skvělou budoucností. Je to pro mě odměna, stejně tak jako první koncert ve Skandinávii. A ohledně koncertu... jeden zvuk slyším já na pódiu, ale ten důležitý je v davu.

Jak to vidíš dál? Jsou směry, kterými by ses rád ubíral?
Myšlenky proudí mou hlavou bez toho, abych si jich vůbec všiml. Není tvou povinností kontrolovat to, co přichází. Musíš tomu dát volný průchod a sledovat, kam tě to vede. Ale vždy to je o objevování něčeho nového. Mimo vlastní tvorbu se věnuju i produkci. Poskytuju poradenství, zvukové inženýrství a nahrávání.

Co posloucháš v dnešních dnech?
Zrovna jsem po deseti letech přišel o svůj iPod. Plaval na jezeře a když jsem ho našel, tak jsem si uvědomil, že tohle je skvělý důvod pro založení nové kolekce. Už nějakou dobu jsem čekal na důvod, proč se vzdát té staré. A co poslouchám? V podstatě cokoliv. Někdy tango, někdy jazz, Milese Davise a také spoustu nových skladatelů.

O těch v dnešní době moc slyšet není. Většinou to jsou jména komponující pro filmy a na mladé vycházející talenty už pozornosti nezbude. Jaká je podle tebe budoucnost klasické hudby?
Když jsem dokončoval studia, tak to bylo v období, kdy bylo jasné, že klasická hudba není v nejlepší pozici. Dalo by se říct, že má před sebou hodně překážek, přeci jen interpretujeme hudbu, která je stovky let stará, což vyžaduje hodně kreativity. Obzvlášť v dnešním světě. Hudba musí zůstat svěží a vážná hudba si to zaslouží, je to kouzelná věc.

Info

Sebastian Plano (arg)
www.sebastianplano.com

foto © May Xiong

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Curk: Většinou je to o lidech

Veronika Miksová 22.04.2024

Charismatického kluka z Jihlavy nebylo úplně snadné rozpovídat, než mi došlo, že všechno podstatné ze svého vnitřního světa sublimuje do hudby. Rozhovor.

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace