Články / Reporty

Sacrum Profanum - (ne)pohodlné meziprostory

Sacrum Profanum - (ne)pohodlné meziprostory

Jan Starý | Články / Reporty | 06.10.2017

Před pěti, deseti lety bylo Sacrum Profanum festivalem, který představoval jistoty přístupnější moderní klasiky (Reich, Penderecki) a doplňoval je velkými jmény alternativy (Aphex Twin, Kraftwerk), festivalem, který doporučoval průvodce National Geographic po Krakově. Od té doby ale záruky příjemného kulturního zážitku padly. Loni změnil festival kurátora a letošní téma „diskomfortní zóny“ dovršilo přerod v mnohem odvážnější akci. Sacrum Profanum vykročilo do meziprostorů. Cíl? Nabourat hranice světů, ukázat, jak blízko má komponovaná hudba k současnému experimentu i popu. Rozepnout knoflík u košile, vypustit nekonečné vytleskávání a desetinásobné uklánění, uvolnit nabubřelou atmosféru.

Dát alternativcům k dispozici orchestr: Post Indie Classical. Exkluzivní kompozice zajímavých osobností byly jedním z lákadel festivalu, který tady zariskoval s plným vědomím možného neúspěchu. Kompozice těžkých vah experimentálního metalu následně spíše selhaly: Aaron Turner (Isis, Sumac, Old Man Gloom) a Faith Coloccia (Mamiffer) se utopili v patosu, Aidan Baker (Nadja) bez shoegazového oparu vyzněl přímočaře a nezajímavě. Smysl pokusu dali až Finové Circle. V jejich podání nešlo o pokus složit klasiku, ale spíše podrýt výraz poměrně konvenčního orchestru natolik, aby zapadal do jejich hypnoticky humorného stylu. Mika Rättö a Jussi Lehtisalo – medvěd a Lenin, oba v saku a s metalovými pyramidkami – přivezli muzikál, kterému nikdo nerozuměl ani slovo. O to důležitější byla šílená gesta, choreografie a kamenné tváře mistrů.

Hudebně ovšem zcela podle očekávání kraloval Toby Driver, který má jak klasické vzdělání, tak dřívější zkušenosti s kompozicí. Poprvé uvedená Through the Arm to Magma jasně navazovala na jeho starší tvorbu, mnohem výraznější roli tu ovšem hrály bicí, které sekaly lyrickou, strohou a náročnou skladbu do jednotlivých frází. Driver jako jediný z programu pracoval s orchestrem jako se souborem jednotlivých nástrojů namísto zdroje jednotného zvuku a opět potvrdil, že jeho klasické kompozice přesahují světy rocku i vážné hudby. Hudební obdoba Borgesovy fantastiky?

fotogalerie z festivalu tady nebo i tu

Druhým velkým spojením světů bylo angažování kytaristů Stephena O’Malleyho a Orena Ambarchiho ve skladbách rumunských postspektralistů Any-Marie Avram (zemřela letos v srpnu) a Ianca Dumitresca. K orchestru hrajícímu rozbité disharmonické kusy však zapadli překvapivě dobře, jejich hutné party dávaly hudbě stabilitu, ale netrivializovaly ji. O’Malley se koneckonců v posledních letech o klasiku zajímá hodně a kvůli albu se Scottem Walkerem se dokonce naučil hrát podle not. Ne že by mu to tady mohlo pomoci, Rumuni používali velmi netradiční a volný zápis.

Kromě diskomfortů hudebních tu byly i ty posluchačské – absence struktury a cíle, harmonie a tonality. V sólových kusech se to pak obracelo paradoxně až do smířené meditace: ecstasy by exhaustion. Nakonec stejně jako u orchestrálního dronu – O’Malleyho vlastní skladby Gruidés nebo Occam Ocean královny žánru Eliane Radigue. Totální minimalismus, který po půl hodině vystřeloval do úplně jiných sfér myšlení, opět v dílčím naplnění hesla festivalu.

Na dlouhých skladbách stavěl i program zaměřený na pozapomenutého Julia Eastmana. Trojice skladeb Stay on It, Evil Nigger a Femenine představila Eastmana jako postminimalistu, kterému nestačí přesné reichovské vzorce. Nahradila je dekonstrukce a rekonstrukce fantastických melodických motivů a ohledávání vzniklého napětí. Zejména v 70minutové Femenine pak vznikl fluidní hudební objekt připomínající spíš trans improvizátorů The Necks než konstrukty newyorských titánů.

Předlouhé sety, rozbité skladby, prolínání světů... Experimenty s nepohodlím se naštěstí týkaly jen hudby, organizačně má Sacrum Profanum lidskou a přívětivou tvář. K ní si připočtěme vstřícný Krakov s výběrem malých piv a dobrého jídla, historickým centrem a živým židovským městem, ale také bizarní čtvrtí Nowa Huta, kde probíhá většina programu, s protijadernými sklepy pod každým domem a širokými ulicemi, ve kterých se měl rozptýlit jaderný výbuch, se socialistickými divadly a normalizačními hospodami, z nichž Lenin nikdy nezmizel. A doposud mám před očima bizarní činžák korunovaný nápodobou Wavelu – jak jinak než z raných devadesátek. Sacrum Profanum oproti spřátelenému konkurentovi Unsoundu ukazuje jak jiný přístup k hudbě, tak jinou tvář města, které jsou shodně chaotičtější, méně spolehlivé, překvapivější. Pro odvážné.

Info

Sacrum Profanum 2017
26. 9. - 1. 10. 2017
Krakov, Polsko
www.facebook.com/events/262967944181691
www.facebook.com/SacrumProfanum

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace