Články / Rozhovory

Sarah Savoy: Proč má den tak málo hodin?

Sarah Savoy: Proč má den tak málo hodin?

Anna Mašátová | Články / Rozhovory | 21.07.2015

Pochází ze skutečné hudební aristokracie. Savoy je synonymem cajunské kultury, jejím rodičům se klaní i velikáni jako T Bone Burnett. Sarah Savoy je nejen výtečnou zpěvačkou a multiinstrumentalistkou, ale také kuchařkou, letos se dokonce chopí vařečky na festivalu Folkové prázdniny. Je čas vyrazit na trh!

Propagaci cajunské kultury se věnuje celá tvoje rodina, od tatínka, nejvýznamnějšího výrobce akaďanských akordeonů, přes maminku, hudebnici, producentku a spisovatelku, po sestru a bratry. Ocenění Grammy a množství nominací už jsou jen třešničkou. Přiblížila bys termíny cajun a zydeco?
Je snazší nejdříve vysvětlit rozdíl mezi cajunskou a kreolskou hudbou, protože zydeco pramení z kreolské muziky. Souvisí to s barvou kůže a původem, proto je nejprve velmi důležité pochopit, kdo jsou Kreolové a kdo Cajuni. Kreolec byl kdokoli, kdo se narodil v Louisianě komukoliv z nepůvodních, tedy v Americe nenarozených, rodičů. Takže pokud měl francouzský pár v Louisianě dítě, bylo považováno za Kreolce. To je samozřejmě jen jedna část spektra, protože v těch dnech bylo v New Orleans běžné, že bohaté bílé a černé rodiny se mezi sebou braly a měly potomky. A také bohatí běloši si brali svobodné barevné ženy a zajistili vzdělání svým dětem.

Cajuni jsou potomci Akaďanů, Francouzů, kteří přišli, aby kolonizovali Akadii, tedy dnešní část Kanady, pro Francii. Byli vyhnáni Brity během velmi tragické události, kterou nazýváme „le grand derangement“, velké vyhnání. V tu chvíli se začali Cajuni a Kreolové brát a až do druhé světové války nebyl v Louisianě náznak rasismu. Kreolové mají většinou hodně africké krve, takže jejich muzika je bluesovější, afričtější, má kolébavější rytmus. Cajuni mají více francouzské krve a německého akordeonového vlivu, takže jejich hudba má odlišnější, spíše skočnější podobu. Zydeco je elektrická verze kreolské hudby, ale bylo by příliš zjednodušující říct, že kreolská hudba je černá a cajunská bílá, protože v 19. století na nás bylo nazíráno stejně. Pamatuji si jeden text amerického návštěvníka Louisiany z pozdního 19. století, kde stojí: „Dokonce i bílí se mísí s černými a indiány, přejímají jejich zvyky, dupají a vyjí stejně jako jejich divocí sousedé.“ Pomyslela jsem si jen, díky bohu! Myslím, že právě vášeň naší hudby je to, co uvádí do rozpaků naše anglosaské bílé bohaté protestantské sousedy.


Jednou jsi řekla, že polovina cajun písní je o chlastání a druhá o umírání. Jaký je tvůj oblíbený cajun příběh?
Mým nejoblíbenějším ze všech bude asi Quelle Étoile (Jaká hvězda), která je zpívaná z pohledu osamělé osoby, jak stojí venku, pozoruje noční oblohu a ptá se se svého zemřelého snoubence/snoubenky, kterou hvězdou je.

Obdivuji tvou činorodost – věnuješ se s plným nasazením muzice, tanci, vaření a dokonce vyšívání! Jaká je role žen v cajunské kultuře?
Žijeme jen jednou, tak když už jsme tady, měli bychom zkusit co nejvíce věcí. Historicky neměly ženy v cajunské hudbě nikdy velkou roli. Zpívaly si doma, někdy popadly rodinný nástroj a hrály, ale nikdy nemohly vystupovat třeba v tančírnách. Myslím, že Cleona Falcon byla první ženou, která hrála veřejně, byť s manželem. Dnes je vše samozřejmě jiné, i když chlapi jsou v muzice stále v převaze. Moje maminka založila první ženskou cajun kapelu Magnolia Sisters v 80. letech. Jenže téměř každá tradiční cajun píseň je zpívána z mužského pohledu. Máma napsala několik písní ženským viděním, což mě inspirovalo, a začala jsem sama psát takových písní více, abych dala cajunu silný ženský hlas. Cajunská kultura je prastará, zakořeněná v tradici, velmi rodinně a katolicky zaměřená, tudíž patriarchální kultura. Muži pracují na farmách a vydělávají peníze pro rodinu, ženy mají děti a starají se o domácnost. Já si dokonce myslím, že by to tak mělo i být, ale to neznamená, že by se ženy neměly ozývat a nevyjadřovat nahlas své pocity, názory nebo obavy a nechodit na večírky!

Vydala jsi kuchařku s názvem The Savoy Kitchen. Jak dlouho jsi ji připravovala?
Abych pravdu řekla, zabralo mi to čtyři roky, a to jen proto, že nejsem moc dobrá v rozjíždění a dokončování projektů – neustále dělám nespočet věcí najednou. Nejtěžší bylo asi vážení a poměr ingrediencí. Nikdy předtím jsem to nedělala, takže jsem si musela dělat poznámky pokaždé, když jsem někam přidala i jen lžíci mouky, a pak to zanášet a zapracovávat do receptu. Nejlepší ale je, že kniha neobsahuje jen recepty, ale i rodinné vtipy, dává vhled do života v Louisianě a přibližuje její historii. Jsem z těch, co si kupují kuchařky, přečtou je, inspirují se jimi, ale málokdy vaří podle receptů. Každý si může přečíst mou kuchařku a užít si to, i když není zrovna hrr do vaření.

Tvoje nejoblíbenější jídlo?
To se stále mění, ale pokud mluvíme o cajunu, moje jídlo na hození se do klidu je miska horkého gumba s kuřetem a klobásou. Je to jednoduché, levné a zahřeje nejen žaludek, ale i srdce.


Na Folkových prázdninách v Náměšti se nechystáš jen zahrát, ale budeš taky pořádat workshopy.
Chystám workshop cajun tance, takže se návštěvníci mohou naučit valčík, two-step a „cajun freeze“. Pokud zbyde čas, naučíme se Whiskey River Jitterbug a Plazení aligátora. Jedná se o velmi jednoduchý workshop pro začátečníky, na každý tanec bude dostatek času, aby se ho naučily i děti. Je to velmi zábavné a obvykle se dost nasmějeme. Doufám, že lidi budou rozumět mojí angličtině. Taky uvařím jambalayu, každý bude moci ochutnat a podívat se na postup. Bude s kuřetem, klobásou a lardony – uzenými kusy slaniny. Miluju ukázky vařené z lokálních produktů, aby si všichni mohli vytvořit jídlo na vlastní, tematickou cajun párty doma nebo kdekoliv na světe. Jak jednou vidíš postup a ochutnáš, zjistíš, že cajunská kuchyně není složitá. Lidi si samozřejmě můžou udělat své vlastní verze, třeba vegetariánskou jambalayu, ale já jim ukážu, jak to děláme u nás doma, v zemi cajunů, na prérii.

Také chystám cosi jako přednášku, kde představím lidem cajunskou hudbu a naučíme se společně píseň. Nejdříve jsem si myslela, že nabídnu lekci zpěvu, akoredonu a houslí, ale to se ukázalo být organizačně náročné. Pokud bude mít někdo zájem o cokoliv z toho, klidně uděláme soukromé lekce, stačí, když si nás na místě odchytne. Na přednášce taky vysvětlím, proč se cajun zpívá tak, jak se zpívá, odkud písně pocházejí, a všichni si zazpíváme v cajun francouzštině. Bude to zábava.

Celý rozhovor naleznete v letním dvoučísle Full Moon Magazinu.

Info

Sarah Savoy Cajun Trio (usa/fr)
26. 7. - 30. 7. 2015 Folkové prázdniny, Náměšť nad Oslavou
28. 7. 2015 Jazz Dock, Praha
www.sarahsavoy.com

Photo (c) Gabrielle Savoy

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace