Články / Reporty

Screamo není jen Francie. Švédsko není pouze d-beat

Screamo není jen Francie. Švédsko není pouze d-beat

David Vo Tien | Články / Reporty | 07.05.2014

V době kdy jsem nejvíce propadl švédskému screamu v čele s The Hope and the Failure, bylo zjištění, že už dávno pět let nehrajou, rána, se kterou nebylo možné počítat, natož ji ustát. Zlomyslnost načasování k tomu ještě přihodila konec Jelení. Nebyl jsem tam každý večer, ale podle Fugazi v uších nebo z beden na baru bych tam došel vždycky, třeba i se zavřenýma očima. Nebo podle švédských srdcebolných kapel. Příliš velký kříž na jedna bedra. „Rád si pamatuju věci po svém. Jak jsem si je zapamatoval, ne nutně, jak se staly.“ Jenže čím starší vzpomínky jsou, tím víc se vzdalují událostem, podle kterých se formovaly.

Viděl jsem Pesanteur spolu s If Footmen Tire You, What Will Horses Do? Vím, že to byl nejlepší koncert na světě. Nepamatuji si proč, nevybavuje se mi jediný pocit, nevím, s kým jsem tam byl, vím ale jistě, že je spolu už nikdy neuvidím. Pamatuji si zbytečný detail – kytarista i basák měli na kytarách obrácený kříže. Kromě nostalgie provází screamo kapely jepičí život. Jediný Suis la lune to drží spolu od 2005. Vidina lepších zítřků, jednou z nich byl vznik Heart on My Sleeve, kde si hodlá ještě víc vykřičet hlasivky Ina z The Hope and the Failure.

Druhý koncert na turné s Totem Skin a Ina už se omlouvá, že ztratila hlas. Zlomyslnost načasování. Jenže screamo není o tom přehrávat podle metronomu skladbu od skladby. Je to jako šroubovákem do stehna, až na dřeň, vykřičet si plíce, křičet názor, konfrontovat, mluvit, nadšení, pokora. Nemůžeš hrát víc jak půl hodiny a hodit srdce na podlahu. Nejsem si jistý, proč byl švédský skramz vždycky načichlý bouřema typickýma pro poštovní rock. Nejspíš za to můžou Suis la lune a hlavně Japonsko. Na kytaristech Heart on My Sleeve byl znatelný, viditelně i slyšitelně, vliv Mono, divoký zdelayovaný tremola, Takaakira a Yoda hadr. Fanoušek, co si půjčil majk a odeřval část songu, bylo razítko s certifikátem.

Got a Wolf. Asi nejlepší pocta a worship chaotického hardcore, co jsem u nás slyšel, a hlavně viděl. Nemá cenu vypisovat, komu všemu vzdávají hold. Zběsilý protirytmy, neurotický komplikovaný riffy, basa jak dynamit. Totální nálož zahraná naprosto samozřejmě, s ničivými účinky. Škoda že potřebujeme zvučný jména z ciziny, aby nás to dotáhlo na koncert. Totem Skin se s tím vůbec neserou. Poslední deska navnadila na náladotvorný výprask, místo toho nastal d-beat sekec s jasným švédským oparem. Totem zapíchnutý v zemi, v klidu, nikam se nehne. Chyba lávky, tyhle vikingové nevydrží v klidu stát, ani když vybrnkávaj něžnosti na kytaru. Kytaristu bojové skákání stálo kabel, čehož si zpěvák připravený celý set na pořádný mosh všiml, až když přestala hrát rytmická sekce devastace. Dva vokály, jeden víc nařvaný, druhý víc havran, připomínaly švédský prasopaly ještě víc. Po pár válech konec. Naděje, že zahrají nejdelší a nejsilnější skladbu, se rozplynuly. Nakonec je stejně příliš atmosférická na to, aby ji mohli hrát na koncertech. S jejich krvelačným nasazením by pravděpodobně vyzněla jako You Suffer od Napalm Death.

Info

Totem Skin (se) + Heart on My Sleeve (swe) + Got a Wolf
6. 5. 2014, Strahov 007, Praha

foto © martinezz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace