Milan Bátor | Články / Recenze | 13.07.2017
Jazzový kytarista Kurt Rosenwinkel vydal album nazvané Caipi, které v kontextu jeho předchozí tvorby překvapuje, zní odlišně. Caipi je zvláštní ostrov, kde hudba získává zpět svůj rituální a duchovní rozměr.
Zásadní změnou je absence Rosenwinkelova zpěvu, tentokrát obstaral vokální linky Brazilec Pedro Martins, jehož senzitivní falzet většině písní vyhovuje. Tempa jsou ospalá, zasněná a zastřená jakýmsi dusným oparem, který prostupuje i zvukem nahrávky. Většinu nástrojů si Rosenwinkel nahrál sám: fúze latinskoamerické rytmiky, jazzové harmonie a rockového feelingu tím získala nezaměnitelný výraz.
Titulní song s jasnou inspirací brazilskou rytmikou a invenční melodickou linkou potěší jedním z nejvýraznějších Rosenwinkelových kytarových sól. Kama pokračuje v podobném duchu, přidává se uhrančivě rozechvělý falzet zmíněného Martinse. Casio Vanguard vůbec nejpříznačněji odkazuje k brazilské hudbě, přitom však podává spolehlivý klíč k pochopení nového Rosenwinkela: úlomky a fragmenty dvou až tří melodií se vracejí v nekonečných kruzích, prostupují se a mizí do ztracena. Tento princip funguje v rámci celého alba.
Zvukové kvality hledejme i v textové rovině: kromě angličtiny a portugalštiny Rosenwinkel zpívá vlastním nedefinovatelným jazykem, směs novotvarů je příbuzná experimentální poezii, lexikálně však odkazuje k jižním jazykům. Summer Song sice zavání příjemným letním bezčasím, hudebně se ale navrací k ortodoxnějšímu jazzu a tato tendence kulminuje v následujících harmonicky bohatých skladbách Chromatic B a Hold On. Jako by na chvíli vyhaslo neoromantické okouzlení a byli jsme vrženi zpátky do reality, viz ostré střídání tónin a drsnější zvuková barva kytary.
Magie a něha se vrací v nejintimnější písni alba Ezra, věnované Rosenwinkelovu nejmladšímu synovi. Poprvé zazní subtilní saxofon Marka Turnera, který jen tlumeně opalizuje něžnými melodickými linkami a svým výrazem souzní s láskyplným poselstvím a metaforickým požehnáním otce synovi na cestu labyrintem života. V countryovém aranžmá songu Little Dream překvapí bluesrockové kořeny, které se dostanou na povrch až v kytarovém partu vzácného hosta, Erica Claptona. Casio Escher, Interscape a závěrečná Little B nic nového k poetice alba nepřináší, ale každá jediná zapadají do jeho kontextu.
Caipi je čistá touha, roztančená radost a Rosenwinkelův vnitřní vesmír, který rezonuje pozitivní energií. Má dar svolávat, má schopnost sbližovat. Hudba Kurta Rosenwinkela je ale vrstevnatější, než aby působila jen v relaxační, esoterické roli. Caipi je ostrov plný radosti, která nemá s akademickou rutinou nic společného.
Kurt Rosenwinkel – Caipi (Sunnyside Records, 2017)
www.kurtrosenwinkel.com
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.