Kateřina Pohlová | Články / Reporty | 29.09.2016
Podzimní série koncertů v Jazz Tibet Clubu pokračovala akcí, na které Full Moon představil slovenský hudební label Slnko Records. O žánrově pestrý hudební zážitek se postarala trojice Katarzia, Talent Transport a Jakub Šimanský.
Slnko Records založili před patnácti lety Shina a Dano z tria Longital. Zpočátku malý projekt, původně pouze k vydávání alb vlastní kapely, si postupně vydobyl pověst uznávaného vydavatelství. Label zaměřený na alternativní scénu má dnes pod sebou přes čtyřicet hudebních projektů, mezi nimi jsou kromě Katarzie a Talent Transport třeba Jana Kirshner, Monikino Kino nebo Korben Dallas.
Úterní akci otevřel Jakub Šimanský, v jehož instrumentálních kytarových skladbách se mísí country a staré blues, sem tam prosákne i vliv temnější, tvrdší hudby, kterou se jako bubeník prezentuje ve skupinách Unna nebo dříve Baalzac. Příznivci syrových kytarových tónů určitě nepohrdnou Šimanského debutovým albem, které je k poslechu online.
Slovenská alternativní scéna zažívá období rozkvětu. Katarzia debutem Generácia Y před třemi roky představila „girl folk rap po slovensky“, jak svůj hudební styl zpěvačka označuje, a kritiku i fanoušky písničkářství nadchla křehkými texty, zpověďmi o nejistotách, úzkostech a touhách. A tento měsíc pak vydala desku Agnostika, jejíž intimní atmosféru přivezla i do Jazz Tibetu.
Nové album sice Katarzia nahrála společně se skvělými jazzovými hudebníky, na koncertě ale vystoupila sólo s kytarou. Se skromným úsměvem uvedla první píseň a něžným hlasem začala zpívat o Dunaji. Publikum roztálo. Katarziino charisma by dokázalo obměkčit i největšího drsňáka v temném koutě zakouřeného baru, s nevšední otevřeností předvedla, jak procítěně umí podat své texty - malé filozofické úvahy o životě, vztazích a hodnotách. Vrcholem vystoupení byla píseň Milovať s hudbou, když za doprovodu klavíru jako by skutečně dosáhla vytoužené samoty, jakkoliv jí hltaly upřené zraky publika. Set uzavřela Hodinovým hotelem, který byl postavený více na elektronice a kontrastně tak zakončil linku melancholických melodií.
Na závěr nakopli Jazz Tibet Club jazzoví Talent Transport skladbami z dva roky starého alba 1. Vladislav Slnko Šarišský rozsvítil atmosféru neotřelými improvizacemi na piano za doprovodu Mariána Slávka na bicí a Filipa Hittricha na baskytaru. Jejich temperamentní hudba plná her s rytmy, momentů překvapení a gradací nabila publikum energií, které měl jejich moderní jazz na rozdávání.
Slnko v záři úplňku? Slovenská alternativní scéna toho má na srdci daleko více, ovšem unést emoce byť jediného takového večera nebylo snadné...
Katarzia + Jakub Šimanský + Talent Transport
27. 9. 2016 Jazz Tibet Club, Olomouc
foto © Iveta Křenková
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.