Články / Reporty

SOHN v intimním osvětlení, zlověstně známý

SOHN v intimním osvětlení, zlověstně známý

David Vo Tien | Články / Reporty | 08.10.2014

První, čeho si posluchač často všimne při živém poslechu někoho, koho do té doby znal jen z nahrávek, je rozdíl v hlase nebo celkovém zvuku. Srovnává, hledá ne/soulad. Dávno neplatí, rozhodně ne obecně, že studiová alba jsou napodobenina živého, možná by se hodilo říct organického vystoupení. Dost možná to funguje naopak. Něco zakonzervovaného je leckdy nemožné reprodukovat, zopakovat. A z koncertu se pak stává místo, kde skladby neožívají, ale dostávají osekanější, dekomponovanou podobu. Jako když chcete přijít na karneval za pistolníka, ale máte na sobě jen klobouk.

Ransom Notes. Výborný song na rozjezd. Typická očuchávačka, která zbytečně nevykládá moc karet, přesto hned padá eso. Vokál zní stejně dobře jako na desce. Jistota, práce s dechem, koncentrace. S vyššími tóny jde rukou nahoru, když protahuje tóny, natahuje prsty. Hlídá si dynamiku, diriguje hlas. Procítěně, ale zkušeně, do konce večera to SOHNovi neujede. Přesto jeho zpěv nepůsobí chladně nebo roboticky. Jak se ale postupně vyvíjí koncert, každá linka, sloka, refrén zní povědomě, textura ani dynamika hlasu se od desky neliší, až to vyvolává zlověstně známý pocit (Freudovo „unheimlich“). A to není míněno ani zčásti jako narážka na to, jestli SOHN používá či nepoužívá auto-tune.

Naopak to, co vytvářelo kontrast, co čišelo organičností, byla hudba. Basy zněly distorzovaně, místy se topily v subbassových močálech, zmutované o zrnitý vzorek, po kterém není na albu ani slechu. Ono to dává smysl, ve spojení s vysokou hlasitostí vystoupení nabývá fyzického a agresivního rázu, není hybnější síly než dunivých spodků. Těla se vlní. Melodické linky kláves a houpavé rytmy vokálních samplů nasekaných do beatů, tu a tam bubínky, obroučky, claphandy místo snareu. Christopher Taylor je na pódiu doprovázen dalšími dvěma hudebníky, kteří jsou schovaní v ústraní, a každý se vynoří ze tmy, až když stroboskopy kopírují klávesová arpeggia. Intimní osvětlení, před kterým se syn (SOHN – německy syn) skrývá ve své kápi. Kroutí se do rytmu ještěřími pohyby.

Co z alba nezaznělo? Snad jen skladba Fool, která by do setu zapadla jak ručka do sametové rukavice, s výbušnou kadencí basy a aquatickými pady. Těžko vybírat s jedinou deskou, jejíž stopáž končí na čtyřiceti minutách, což může být pro fanoušky nesporné plus, nikdo není ochuzen o „tu svoji“. Jen Aid Kid se mohl dočkat vřelejšího přijetí, na domácí, natož pražské půdě není žádným nováčkem. Třeba před Arms And Sleepers dostal větší prostor a rozhodně před ním nezela taková propast.

Info

SOHN (uk) + Aid Kid
6. 10. 2014, MeetFactory, Praha

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace