Články

Sziget 2018, ďeň druhý: V mužskej réžii

Sziget 2018, ďeň druhý: V mužskej réžii

Daša Vasiľová | Články | 10.08.2018

Štvrtkové sprístupnenie A38 stage prinieslo hneď niekoľko zaujímavých mien. Dáni WhoMadeWho, ktorí sa predstavili ako prví, poslúchli varovné spoty k vrcholiacim horúčavám a fľašou šampanského si pravidelne dopĺňali pitný režim. To, že fľaška neskôr poslúžila Tomasovi Høffdingovi pri hre na basu, bolo len jedným z mnohých dôkazov inštrumentálneho umenia a experimentátorstva tohto tria. Odviazanosť hudobníkov vyvrcholila spevákovou návštevou v publiku a manévrom s horiacou sviečkou.

Na vlne otvorenosti voči obecenstvu sa nieslo aj vystúpenie Oscar and the Wolf z Belgicka. Excentrickosť speváka Maxa Colombieho, trúfalé tanečné kreácie a neustála komunikácia s publikom boli len jednými z mnohých dôvodov, prečo sa v priebehu koncertu poloprázdna hlavná stage takmer zaplnila a dav si to užíval minimálne tak ako hudobníci na pódiu. Zvláštne spojenie atmosferických vokálov, electro popu, synthu a ťažkých beatov za súčasného ponechania snilej nálady bolo pozitívnym prekvapením.

fotogalerie z druhého dne festivalu tady

K Bonobovi by som rada našla originálnejší prívlastok, než že bol skvelý, no celkom očakávane potvrdil rolu favorita druhého hracieho dňa. Vizualizácie s prírodnými motívmi sa perfektne dopĺňali s orchestrálnym zvukom. Práve orchestrálne aranžmá, ktorému dal Simon Green vyniknúť, kým sa sám často držal v ústraní, dodalo celému vystúpeniu na veľkoleposti. Spočiatku pokojnejší trip hop sa postupne pretransformoval do tanečnejšej elektroniky s dominantnými bubnami a vokalistka Szjerdene sa niekoľkokrát v pravej chvíli objavila na scéne. Celé spojenie s prvkami world music sadlo k festivalu tohto rozmeru.

S nádejou, že v A38-čke ešte stihneme väčšiu časť vystúpenia Cigarettes After Sex, som rýchlo vkĺzla do obrieho preplneného stanu, kde som rozoznávala v dyme zahalené siluety členov americkej ambientnej kapely. Nedotiahnuté akustické nastavenie, ktoré už niekoľkokrát na tejto stagi aj v minulosti sklamalo, bolo len prvým znepokojením. Po prvej piesni to kapela viac než pol hodinu pred plánovaným koncom koncertu, nevedno prečo, zabalila, po čom razom nastal hromadný presun tisícov poslucháčov. Nešťastné zaradenie pred jedného z najväčších ťahákov festivalu tak spôsobilo, že CAS sa apelu zo strany obecenstva nedočkali.

Masová akcia v podobe vystúpenia Gorillaz pôsobila pomerne rozpačito a bola umocnená o mnohé nepríjemné skúsenosti z rozbujareného davu. Prvá časť koncertu nemala jasné smerovanie a celá početná zostava dopĺňaná o hostí pôsobila chaoticky a neumožnila kapele vyniknúť po hudobnej stránke, vrátane autentického hlasu Damona Albarna. Pozitívom hostí boli živo odspievané rappové pasáže. Predstavenie, ktoré v úvode predstavovalo diskotéku bez ladu a skladu, sa časom pozmenilo na príjemnú pripomienku starších vecí s projekciou ikonických animovaných videoklipov v pozadí.

Info

Sziget 2018
8. – 15. 8. 2018, Budapešť, Maďarsko

foto: Tomáš Valda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Geronimooo! (Sebevražedný oddíl 2: Vzestup Baziliška)

redakce 19.08.2018

Druhý díl Sebevražedného oddílu Vzestup Baziliška je jako filmy Stevena Seagala z devadesátých let – klasické béčko, které pobaví.

Popem k protestu, popem ke změně (Pop-Kultur, 2018)

redakce 18.08.2018

Gradace potenciálu místa a všech účinkujících. Třetí den v Kulturbrauerei poskytl prostor pro prezentaci jasných postojů a nepřeberného množství energie.

10 + 1 = Lou Rhodes (Lamb)

redakce 18.08.2018

Zeptali jsme se Lou Rhodes z Lamb na její oblíbené skladby a vyšel z toho velmi zajímavý mix, kde vedle sebe stojí, nebo sedí, Sufjan Stevens a Aphex Twin.

Rozdupat střevíce a přitom neztratit soudnost (Pop-Kultur 2018)

redakce 17.08.2018

„Very not political correct“ aneb The White Screen, objev objevů. Přišli s mixem gothic, punku a rocku a způsobili nadšení nepopsatelné.

Pop pěkně od podlahy (Pop-Kultur 2018)

redakce 16.08.2018

Už příchod do Kulturbrauerei zajistil pocit pohody, žádný lidský papiňák, jen poklidná atmosféra, na středeční Berlín až zarážející.

Francophonique supersonique (Ruby My Dear)

redakce 16.08.2018

Ruby My Dear zde kříží agresivní deathmetalové riffy s barokně líbivými melodiemi. Pojivem je pak křišťálově čistý a detailní breakcore, jímž je Chastagnol pověstný.

Sziget 2018, ďeň siedmy: Ľadová smršť

redakce 15.08.2018

Vrcholiaci festival dal priestor indierockovým hviezdam a českému objavu. Sziget bol svedkom náhlej zmeny počasia aj publika.

3na3: Festival nepopulární hudby Eurotrialog Mikulov

redakce 15.08.2018

Letošní dvacátý ročník si opět zakládá na tom, že dává prostor nekomerční, nemainstreamové hudbě, vyhledává nové talenty, které staví vedle zavedenějších jmen.

KlipyTipy: Joe McKee – A Yolk He'd Never Seen

redakce 14.08.2018

Joe McKee doslova uhranul publikum v Praze. Poté zmizel ve světě, rok nebo dva nato se přestěhoval do Kalifornie a začal se věnovat hlavně výtvarnému umění.

Topy a (s)tropy: Brutal Assault 23

redakce 14.08.2018

Pouštní krajina, půl tuny prachu na plicích, žáry, požáry, pot a radost. Letošní topky Brutal Assaultu od pisálků i hudebníků.