Články / Reporty

Temné atavismy? (Prague Gothic Treffen)

Temné atavismy? (Prague Gothic Treffen)

Michal Smrčina | Články / Reporty | 28.08.2018

Koncem srpna Praha opět nabídla svou lokální odpověď na podstatně větší goth svátek Wave Gothik Treffen, který se konal o pár měsíců dříve, v květnu, v Lipsku. Po vzoru slavnější a původní události se rovněž nespokojila s obyčejným víkendovým formátem a program organizátoři ze Sanctuary.cz natáhli do tří večerů, včetně neděle. Nechyběly ani doprovodné aktivity, dotýkající se daných subkulturních klišé – od absinthové přednášky přes piknik po tombolu (!).

Hned první večer vsadil na nejzajímavější jména celého programu. Exportní darkwave projekt Ariel Maniki and the Black Halos z Kostariky už předem zaujal nejen exotickým původem, ale také ideovou inspirací z tamního domorodého folklóru. Line-up byl nicméně stanoven na příliš brzké hodiny. Paralelně pořádaný DIY koncert black metalem nasáklého noisového dua Tuscoma (ex-Hollywoodfun Downstairs, kteří se před rokem zasloužili o nezapomenutelný zážitek ve všetatské nádražce) priority večera nutně obrátil. Jak by ne, když ho navíc doprovázelo kouzelné prostředí rozpadlého, betonového bunkru uprostřed pole na pražské Vidouli. Nebylo čeho litovat.

Pro pozdní příchod do podzemí smíchovské Eternie jsem si tím napsal pádnou omluvenku, italští Ash Code ale stále zůstávali ve hře jako zlatý hřeb. Tóny ještě čerstvého hitu Perspektive ze stejnojmenné desky budili při vstupu nadšení a plané naděje. O pomalé vystřízlivění se postupně staral utopený zvuk bez jakékoli dynamiky, rozsahu, a i když se skupina snažila, jejich skladby působily rozvolněně, znaveněji než na desce, pochodové tempo a agresivní drajv, který jinak Ash Code mají, zůstal jinde. Překvapení budil leda fakt, jak jsou Italové drobní – na mysl mi záhy přišla traumata z pokusů o nákup obuvi větší velikosti v obchodech a oděvních řetězcích jihoevropských národů. Rozčarování ilustrovalo i rozdíl mezi pražským a lipským Treffen. V Lipsku Ash Code triumfovali jako headlineři po Guerre Froide a pulsující, bohatý zvuk rezonoval ještě hodiny poté, v Underdogs vyšuměli spíše do ztracena. Přesněji řečeno do následujícího setu DJe Cyberpagana z německé provenience, který tvořil kulisu k závěru večírku a pomalu se vyprazdňujícímu prostoru.

Odpolední gotický piknik v Kinského zahradě se prý přesunul na Kampu. Důvodem bylo konání open-airu Národopis a obsazení sadů cimbálovými soubory. Je to jen dobře, cimbálové večerní speciály měly své pravidelné místo i na letošní Letní filmové školy a rozhodně šlo o highlighty. Sobotní cimbály dohrály a jasným středobodem večera se stali Das Ich – temná, industriálem protknutá elektronika z Německa, archivní poklad z osmdesátých let. Předcházela jim poněkud nudnější show germánského EBM The Saint Paul, která si pletla tvrdost s upoceností. Půlnoční Das Ich si do Futura připravili teatrální, peklem inspirovaný koncert, jehož negativem byla hlavně povážlivá délka a pozdní hodina. Přes zmíněnou divadelnost se vyhnuly trapnosti, i když ne občasným hluchým místům. Prorocké charizma zpěváka, infernální kostým s rohy, lepší zvuk a různými směry se pohybující pojízdné klávesy fungovaly v dynamické choreografii. Na zasloužilé legendy své éry, pionýry neue deutsche todeskunst jistě vitální představení. Kabaret v rudé, pouťový dům hrůzy, záhrobní rituál.

Nedělní tečka za víkendem a opět zaplněné Futurum, atmosféra zůstává vřelá, fanoušci z celého světa se mísí mezi české, černě oděné publikum – různé styly, různé země, různé přístupy. Resuscitované XIII. Století přitahuje davy i v dnešní době, na třináctém ročníku festivalu. Milým objevem před nimi se zdají být čeští Phosgene Girls. Dobrý dojem z osobitého pojetí darkwavu a na tuzemské poměry zajímavých aranží i civilního vystupování ale sráží patetický, otravný ženský vokál. Slibovat si něco od hlavního aktu? Sál je přeci plný, určitě je o co stát. XIII. Století je už asi trochu jinou gothic rockovou kapelou než v devadesátkách, jasně to říká viditelné omlazení sestavy. Proti srsti, příliš pompézně, příliš nudně, u konce s dechem ve vydýchaném sále. To nepůjde, nostalgie na mě neplatí, odcházím ještě před půlkou a ztracenou rovnováhu nacházím na menší, komorní stagi Futura, kde klasické tváře netopýří DJ scény pouští ledový synthwave a postpunk prokládaný elektronikou. Nejvíc připomínají večírky Batsave nebo i Rare, zde jde o útěk do konformní, bezpečné zóny. Zdá se, že jisté scény existují hlavně v minulosti – když ne v minulých stoletích, tak desetiletích. Některé atavismy zůstávají živé a mají smysl i místo na slunci, jiné už tolik ne.

Info

XIII. Prague Gothic Treffen
24. – 26. 8. 2018 Underdogs / Futurum, Praha

foto © Ondřej Pěkný

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace