Články / Rozhovory

Tom Chaplin: Potřeboval jsem smíření a klid

Tom Chaplin: Potřeboval jsem smíření a klid

Nikola Piálková | Články / Rozhovory | 27.02.2017

Bylo to opravdu devatenáct let, co Tom Chaplin strávil v britské pop-rockové kapele Keane, která bývá často uváděna jako typický příklad takzvaných piano rock bandů. Název odráží užívání piana jako hlavního nástroje namísto klasické kytary. Stejná praktika zůstala i na první Chaplinově samostatné desce The Wave, která je v jeho životě zlomovým okamžikem. Písně Keane s andělsky čistým zpěvem zazněly na soundtracích mnoha filmů, dostaly se na přední pozice žebříčků britských i světových médií a obdržely velké množství nominací a cen. Chaplin však odjakživa toužil po vlastním albu, a tak byl konec skupiny nevyhnutelný. Co všechno obnášel vznik desky, jak je to s jejím obsahem nebo na jaké hudbě autor vyrůstal?

Jak trávíš poslední dny před evropským turné?
Právě teď trávím většinu času ve studiu. Takže hlavně hraju a zpívám, nahrávám a dávám dohromady nový materiál. Ale samozřejmě že se taky chystám na turné, balím kufry a tak… Ale s novým albem už koncertujeme více než šest měsíců, takže jsme si celkem jistí, a doufám, že můžu říct i připravení vyrazit.

Na turné jedeš se svým prvním albem po rozpadu Keane. Jaký byl největší rozdíl při dělání vlastní a skupinové desky?
V Keane psal písně hlavně Tim Rice-Oxley, a tak jsem se musel nejprve pořádně naučit, jak funguje řemeslo skládání. To znamenalo spoustu času ve studiu, kde jsem složil okolo čtyřiceti písniček. Nakonec jsem z nich musel vybrat jen dvanáct nejlepších, které si zaslouží jít na desku, což považuju za jednu z nejhorších záležitostí, kterou sóloví umělci musí vyřešit. Je to velká zodpovědnost a čelit jí sám není snadné ani příjemné. Na druhou stranu musím říct, že si velmi užívám osamostatnění od Keane. Považuju to za zásadní bod svého života. A jsem nadšený z toho, že jsem se rozhodl dát se dohromady s novou partou hudebníků a pak s ní jet hrát nové věci na všechna ta krásná místa, co už jsem navštívil.

Jednou z nejsilnějších skladeb je Quicksand, kterou jsi napsal pro svou dceru. Především text je s ohledem na tvou minulost opravdu působivý.
Potřeboval jsem být smířený a klidný, abych byl schopný tuhle píseň napsat. Hlavní teze je: Až bude život opravdu složitý a budeš mě potřebovat, já tady pro tebe budu. Tohle bylo velmi těžké zprostředkovat už jen kvůli tomu, že si moc dobře uvědomuju, že během své drogové příhody jsem tu pro svou dceru nebyl emočně ani fyzicky. Chtěl jsem vyjádřit, jaké podoby může mít život. Ne vždycky je všechno jednoduché, i když se to tak může na první pohled zdát. Například čím jí láska bude připadat krásnější, tím bude náchylnější k tomu, aby jí někdo zlomil srdce. A taky se jí může zdát, jak má na všechno spoustu času, ale pak se ani nenaděje a je ten tam.


Psaní textů s poselstvím další generaci je o řádný kus dál od těch, jaké jsi zpočátku zpíval v Keane.
Cítím, že jsem urazil velkou cestu, a teď konečně vím, kam směřovat. Strávil jsem hodně času na terapiích, abych zjistil, kým vlastně jsem, a smířil se se všemi špatnými zkušenostmi. Nakonec mi to naštěstí všechno dalo nějaký smysl, pochopil jsem, že jsem musel všechny ty nepříjemnosti překonat, aby to posílilo mé nynější já. I to vnímám jako určitý důkaz dospělosti a je nejspíš přirozené, že tohle všechno se potom odráží v hudbě. Během nahrávání jsem vkládal stopy svého života do muziky a během toho cítil, jak mi to pomáhá uvědomit si další souvislosti.

Jsi známý tím, že rád děláš covery Queenů, slyšela jsem ale i několik předělávek Davida Bowieho.
Chovám velký respekt k Bowieho skladbám, k nádherným melodiím a velmi chytře vystavěným textům. Jeho hudba navozuje dojem, jaký žádná jiná, a já rád uvažuju o tom, jak asi probíhal jeho vnitřní vývoj, který mu umožnil složit takové klenoty. No a co se týče Queen, vedle těch jsem v podstatě vyrostl a během dospívání jim naprosto propadl. Freddie Mercury je ten, kdo mě nejvíce inspiroval a ovlivnil formování mého projevu a zpěvu. Chtěl jsem být jako on, chtěl jsem zpívat jako Freddie. Zároveň si myslím, že naše hlasy jsou si v určitých rysech podobné, a tak si užívám, když můžu cokoli od Queen zpívat.

Říkal jsi, že máš spoustu rozpracovaného materiálu. Co bude dál?
Teď chystám něco velkého a už jsem na tom začal i pracovat, ale ještě nechci vypouštět žádné informace. Pro mě je teď důležité pracovat na nápadech, které potřebují dokončit, a pak je vylepšovat. Doufám, že když vynechám podrobnosti, můžu více překvapit publikum.

Info

www.tomchaplinmusic.com

Live: Tom Chaplin (uk)
6. 3. 2017 19:00 Roxy, Praha
www.facebook.com/events/1849757015268544

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace