Anna Mašátová | Články / Recenze | 29.01.2016
Česká republika zrovna nevyniká v kladném inspirování se jinými národy, a to bohužel ani v umělecké sféře. O polovinu “menšímu” Finsku bychom mohli závidět. Muzika je štědře podporována, jejich export office funguje na výbornou, do širšího povědomí se tak nové projekty dostávají mnohem snadněji. Reklama není samozřejmě vše. Země tisíce jezer by se mohla přejmenovat i na zemi tisíce zajímavých hudebních projektů, fanoušci world music či metalu vědí své. Finové umí výborně nakládat se svým kulturním dědictvím. Často hledají podněty v mytologii, aniž by si hráli na “folkloreček”, nebojí se práce s tradičními nástroji v novém kontextu.
Jedním z nich je i Vilma Timonen Quartet, fusion seskupení devětatřicetileté zpěvačky a hráčky na kantele, tradiční finský drnkací nástroj podobný citeře. Timonen přednáší na prestižní Sibeliově akademii v Helsinkách a je považována za jednu z pionýrek využívání kantele inovativním způsobem - například jeho elektrifikované verze.
Vilma Timonen Quartet propojuje současnou lidovou hudbu s žánrovými prvky jazzu, folkloru i rocku. Debutové album vyšlo roku 2007, o dva roky později získala druhá nahrávka Forward finskou obdobu Grammy, cenu Emma, za nejlepší etno nahrávku. Novinka Drops, vydaná v říjnu 2015, nastavila devíti skladbami laťku ještě výše.
Repertoár desky tvoří originální Vilminy kompozice i tradiční melodie v aranžích kvartetu ve složení frontlady Vilmy, basisty Jaakka Kämäräinena, kytaristy, trumpetisty a vokalisty Topiho Korhonena a perkusisty Tuomase Timonena. Čtveřice vybízí v bookletu alba posluchače k představě propojení finské chatky naplněné jemnou hrou na kantele s živelností městského klubu - tedy přirozeného střetu tradice a současného soundu, aniž by jedno nebo druhé získalo navrch. Ostatně právě s takovými hudebními mixy si Finové umí s elegancí sobě vlastní poradit, jak to dobře známe z tvorby profláklejších Värttina nebo akordeonisty Kimma Pohjonena.
Příjemně vtíravý Vilmin hlas ve spojení s nápaditou instrumentací zcela vynahradí případnou neznalost jazyka, písně s pevnou strukturou mají někdy drsnější zvuk, jindy nechává čtveřice vyniknout jednotlivé nástroje v rázných sólech (Ilman varjora) či se ponoří do snivého vícehlasu i jazzových úprav, jako třeba v Drops či v závěrečné Paasto. Ať už promlouvá saxofon nebo perkuse, zurčivý zvuk kantele je nepřeslechnutelný a dovedně rámuje každý kus. Deska Drops zcela naplňuje Vilmino prohlášení, že “občas vydá melodie za stovky slov”.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.