Jakub Koumar | Články / Recenze | 29.08.2013
Autumnist nikam nespěchají. Od své poslední nahrávky zráli čtyři roky. To je přeci jenom doba dost dlouhá na to, aby se na ně pozapomnělo. A o to větším a zároveň milejším překvapením je po čertech vyspělé album Sound of Unrest.
To je v podstatě třetím dlouhohrajícím počinem producenta Vlada Ďurajky, dříve známého coby Abuse. Pod tímto nickem si stihl střihnout dubstepem i chilloutem načichlé EP Sleepfields a velmi dobré, hutné a zvukově bohaté LP The Great Outdoors. Ale protože název Abuse není ve světě kapel zrovna ojedinělý, což dělá neplechu na internetu, přešel Ďurajko pod jiné logo.
Prvotina Autumnist z roku 2009 byla více plošná, razantní a s bicími, které byly ve skladbách postupně zahušťovány valící se elektronikou. Pro předchozí alba platí, že i když v nich najdete všechno možné (elektronika, noise, dechy, kytarové party), nejvíce je elektroniky. A právě tím se novinka Sound of Unrest odlišuje. „Zvuk neklidu“ je stmelen podmanivější a tajuplnější atmosférou. Z každé skladby dýchá koncept a duše, k čemuž přispívá mužský vokál s texty, o něž se podělili Richard Imrich a J311Y B311Y. K vřelému hlasu Autumnist míchají znatelnější podíl akustických nástrojů, za zmínku stojí klarinety, přes něž vede cesta k největšímu kladu nahrávky – barevnosti.
Barva zvuků povyšuje poslech na audiofilský orgasmus. Sound je plný a servíruje přesně odměřené detaily, jež jsou soběstačné a není je třeba zdlouhavě naposlouchávat. Hlas provází přívětivé analogy, skrz které se linou zmutované samply, oklikou, a jakoby mimoděk, přicházejí noisové prvky. Neklidné skladby se honosí vrtošivou a elektrizující náladou, rozkmitávají se přes všechny možné žánry. Z velké míry se písničková forma promítá do nu-jazzu s brokenbeatem, s trochou ambientu a post-dubstepu, aby nakonec došly za lampy definovatelného žánru.
Cesta vede přes tajemnou Tungusku, rozlaďující se do kakofonie, než jí však dosáhne, rychle se vyjasní. Na jejím pozadí se ztrácí a znovu objevuje klíčový motiv obalený náladovými klarinety. Následuje překvapivě sílící song Some Ground, jehož gradaci byste mu ze začátku ani nevěřili, kosmický zvuk nejvíce odkazuje k předchozí eponymní desce. Vaším průvodcem bude nu-jazzový šaman, jenž se za uhrančivého zpěvu rozhlíží po domovině a prozrazuje svá tajemství v Rehash, Bogeyman nabídne navrstvené stopy s půvabným kontrabasem. A vtahující Distant Speck cedí dechy. Skromná melodie zpěvu je opředená tak silným klubkem zvuků, až se z toho motá hlava. Mimochodem, textu se ujal Oleg Tera, internetový spolupracovník kapely z dalekého Divnogorsku. Tiny Bit je rozespalá, ale neuzívaná, a její volná melodie za pomoci Imrichovy rytmiky a klavíru Ctibora Reiskupa kráčí k závěrečné, nenápadné, ale velmi pestré Collider.
Autumnist chytili novou desku za správný konec. Obalili ji našlápnutým vizuálem, pohrávajícím si s Tunguskou událostí, ke které došlo roku 1908 na Sibiři. Vnímavější to trkne, ostatní ať omrknou tričko. A i když posluchače připravovali postupným uvolňováním singlů, na Sound of Urest se jim podařilo překvapit novým přístupem. A kdo si myslí, že pětatřicet minut muziky je po čtyřech letech málo, ani netuší, jak se mýlí.
Autumnist - Sound of Unrest (Deadred / Starcastic Records, 2013)
www.autumnist.com
Gram Bazaar vol. 9 – Deset let labelu Starcastic
feat. Prodavač, VIYU, Videos, Jelly Belly, Foolk, Autumnist, Ohm Square, Please the Trees, Bulp
10. 9. 2016, od 14:00
Náplavka & klub FAMU, Praha
facebookový event
foto © Ivan Caniga
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.