Články / Reporty

Wayne Shorter, ukázněnost i svoboda

Wayne Shorter, ukázněnost i svoboda

Anna Mašátová | Články / Reporty | 10.11.2013

Slovo legenda či hvězda se v souvislosti s festivalem Struny podzimu objevuje často a více než oprávněně, vždyť osmnáctý ročník opět přinesl hudební špičky. V případě Wayna Shortera platí tato slova dvojnásobně. Osmdesátiletý saxofonista patří bezesporu k nejlepším jazzmanům vůbec, do Prahy navíc zavítal s pianistou Danilem Perézem, kontrabasistou Johnem Patituccim a bubeníkem Brianem Bladem.

Kvartet přilákal do Lucerny velké množství návštěvníků, ještě pár minut před začátkem se táhla pasáží fronta čekajících. Shorter si k narozeninám dopřál pětadvacátou desku Without a Net a právě úvodní skladba nahrávky, Orbits, celý koncert zahájila. Sledovat bravuru jednotlivých hráčů mazlících se s nástroji bylo natolik fascinující, že čtvrthodinové skladby utekly jako voda. Sám Shorter se místy spíše upozaďoval, prim v těch chvílích hrál dialog klavíru s kontrabasem. Nejživější člen čtveřice, Patitucci, si hru užíval, kolegy zahrnoval úsměvy i grimasami, pomrkával na všechny strany, vyplazoval jazyk, jeho radost byla až nakažlivá. V uvolněné atmosféře první poloviny večera nebyla nouze o překvapivé hudební momenty.

Po přestávce se pódium zaplnilo a na scénu vběhla Pražská komorní filharmonie pod vedením dirigenta Martina Kumžáka. I poté se pokračovalo novinkou z Without a Net nazvanou Pegasus, zazněly i starší kusy Lotus či Prometheus Unbound. Propojení kvartetu a filharmonie vyznívalo sice přirozeně, místy snad až příliš jednotně, právě na úkor zahraničních hvězd. Kvartet byl ukázněný a jen málokdy vybočil ze zvukových řad českého tělesa, jako by se jednalo o živé provedení filmového soundtracku. Momenty nevázanosti a hravosti slušely čtyřce bezesporu více. Dlouhý, několikaminutový potlesk vestoje sice vrátil hráče zpět jen aby zamávali a poděkovali, těžko ale byl někdo zklamaný. The New York Times označil Shortera za „největšího živoucího jazzového skladatele“, pražské publikum to jen potvrdilo.

Info

Wayne Shorter (usa)
6.11.2013, Velký sál Lucerny, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace