Anna Mašátová | Články / Reporty | 10.11.2013
Slovo legenda či hvězda se v souvislosti s festivalem Struny podzimu objevuje často a více než oprávněně, vždyť osmnáctý ročník opět přinesl hudební špičky. V případě Wayna Shortera platí tato slova dvojnásobně. Osmdesátiletý saxofonista patří bezesporu k nejlepším jazzmanům vůbec, do Prahy navíc zavítal s pianistou Danilem Perézem, kontrabasistou Johnem Patituccim a bubeníkem Brianem Bladem.
Kvartet přilákal do Lucerny velké množství návštěvníků, ještě pár minut před začátkem se táhla pasáží fronta čekajících. Shorter si k narozeninám dopřál pětadvacátou desku Without a Net a právě úvodní skladba nahrávky, Orbits, celý koncert zahájila. Sledovat bravuru jednotlivých hráčů mazlících se s nástroji bylo natolik fascinující, že čtvrthodinové skladby utekly jako voda. Sám Shorter se místy spíše upozaďoval, prim v těch chvílích hrál dialog klavíru s kontrabasem. Nejživější člen čtveřice, Patitucci, si hru užíval, kolegy zahrnoval úsměvy i grimasami, pomrkával na všechny strany, vyplazoval jazyk, jeho radost byla až nakažlivá. V uvolněné atmosféře první poloviny večera nebyla nouze o překvapivé hudební momenty.
Po přestávce se pódium zaplnilo a na scénu vběhla Pražská komorní filharmonie pod vedením dirigenta Martina Kumžáka. I poté se pokračovalo novinkou z Without a Net nazvanou Pegasus, zazněly i starší kusy Lotus či Prometheus Unbound. Propojení kvartetu a filharmonie vyznívalo sice přirozeně, místy snad až příliš jednotně, právě na úkor zahraničních hvězd. Kvartet byl ukázněný a jen málokdy vybočil ze zvukových řad českého tělesa, jako by se jednalo o živé provedení filmového soundtracku. Momenty nevázanosti a hravosti slušely čtyřce bezesporu více. Dlouhý, několikaminutový potlesk vestoje sice vrátil hráče zpět jen aby zamávali a poděkovali, těžko ale byl někdo zklamaný. The New York Times označil Shortera za „největšího živoucího jazzového skladatele“, pražské publikum to jen potvrdilo.
Wayne Shorter (usa)
6.11.2013, Velký sál Lucerny, Praha
Marek Hadrbolec 25.04.2024
Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.
Michaela Šedinová 23.04.2024
Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.
Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024
Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.
Alžběta Sadílková 21.04.2024
My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.