Ivana Sváčková | Články / Reporty | 29.10.2017
Shilpa Ray není v českých luzích žádným nováčkem. Jen loni u nás stihla sérii klubových koncertů společně s vystoupením na tasovské Besedě u Bigbítu. Tentokrát přijela do brněnského Kabinetu Múz, který se po letní odmlce naplno obul do podzimní sezóny.
Bar dnes vyzrává středním věkem, na Kabinet ne tak běžné, a možná o to víc milé. Pro mnohé se zároveň jedná o rozcvičku na čtvrteční koncert Nicka Cavea v Praze, ti dva po svých písničkách už nejednou pomrkávali.
Shilpa Ray a další tři kapelní články přicházejí na stage, pozdravem pouze letmým se vítají s brněnským publikem a rovnou nakopávají Morning Terrors Nights of Dread, silnou a chytlavou skladbou z letošního alba Door Girl. Vzpomínky z koncertu na Besedě se už rozpustily v čase, jak píseň graduje, Ray přitvrzuje a brousí zpěv do chraplákoidních výšin, ze kterých by jeden šílel. Kdyby se po prvním songu zvedla s vincentkou v jedné ruce a omluvou v druhé, zlobit se nebudu. Nic podobného se ale další hodinu a půl neděje, kapela rychle probouzí z celodenní letargie. Střet Shilpy Ray jakožto divošského dynama, a basáka a kytaristy po její levici dodává dění na pódiu groteskní šmrnc. Kromě práce na instrumentech sotva hnou brvou, natož aby projevili emoce. EMT Police and the Fire Department, pocta Ginsbergovi a mikrofon do pusy, Kabinet se otřásá.
fotogalerii z koncertu hledejte zde
Napříč večerem doprovází Shilpa Ray kapelu hrou na klávesy, akordeon a zvon. Nechybí reflexe současného dění, ať už tričkem Fuck you president Trump anebo písní Manhattanoid Creepazoids o násilí páchaném nejen na ženách, mnohdy smeteném ze stolu větou: „She was asking for it.“ (Toto téma nedávno protkalo sociální sítě hashtagem MeToo.) My World Shatters by the BQE a lehká hluková předehra, do níž prosakují měkké tóny kláves. Ze tmy se vynořuje dáma v červených šatech, potom obr a potom… „To zní jako z Twin Peaks!“ říká holka přede mnou kamarádce, čte mi myšlenky.
Většinu času koncert americké indiánky voní po Divokém západu. Chlapík, třeba poctivě potetovaný bubeník, rozrazí lítačky a vkráčí si do dřevem vyloženého baru, kde u piana, jehož klapky jsou už vychozené a pár jich vlastně chybí, sedí živelná a nespoutaná, bystrá a mazaná Shilpa Ray.
Shilpa Ray (us)
25. 10. 2017, Kabinet Múz, Brno
foto © vrbaak
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.