Články / Reporty

XXII. Blues Alive: Zezdola nahoru. A ještě jednou dokola.

XXII. Blues Alive: Zezdola nahoru. A ještě jednou dokola.

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 21.11.2017

Sobota bývá na Šumperském festivalu Blues Alive výživná. Odpolední krátce poobědový program totiž často přináší dramaturgicky zajímavě propojená, tematická vystoupení a minout je, i přes stoupající vyčerpání po dvou večerech plných hudby, by byl neodpustitelný hřích. Letošním tématem byly rodinné kapely a přiznejme si, většina sálu nepřišla na Petra Börnerová Trio nebo pěkně od podlahy zahrané blues otce Jana Martínka (mj. Žlutý pes) a jeho synů. Většina přišla na Mišíky, otce Vladimíra, jeho ženu Evu a děti Báru, Maťa a Adama. Došlo na Dylana i na hity, a i když se nehrálo moc dlouho, status domácí legendy Mišík, jak jinak, potvrdil.

Večerní program odstartovali Poláci Cheap Tobacco, které považuji za jedno z nejpříjemnějších překvapení festivalu. Mladí, energičtí, za sebou dlouhou tradici polského blues v čele s charismatickou zpěvačkou. Uklidnění přinesli temní Hugo Race a Michelangelo Russo se svou poctou Johnu Leemu Hookerovi. Podmanivý rytmus i rozostřené kytarové riffy, atmosféru zahušťující harmonika i chladní, soustředění charismatičtí protagonisté měli sál poměrně rychle na lopatkách. A to v podstatě nevystoupili z jednoho pomalého tempa. Vycházející dívčí bluesový band Jane Lee Hooker zhypnotizované publikum probrali ostrým bluesrockem, kterému vévodilo až punkové nasazení. Jejich nekompromisní přístup k žánru i strhující pódiový projev pětice zběsilých slečen fungoval na výbornou.

fotogalerie z koncertu tady

Ten večer to bylo v Šumperku jak na vlnách. Dramaturgicky skvěle poskládaných vlnách uklidnění i vzrušení, výbuchů energie i hypnotické jednoduchosti blues. Stejně jako první půlka večera, v podobném duchu se nesla i ta druhá, která byla vyhrazena pouze pro dva interprety. Eric Bibb je mistr intimního akustického blues, který se neváhá otřít ani o aktuální téma migrace (Refugee Moan) a publikum uváděl v úžas svým kytarovým mistrovstvím. Tečka za dvaadvacátým ročníkem festivalu, Mr. Sipp, nebyla výjimečná hudebně či nějakým extrémním vybočením z žánrových mantinelů, nicméně bodovala svojí show. Rozený komik bavil grimasami, kytarovými fórky a předával skvělou náladu a radost ze života, radost z blues.

Šumperský bluesový svátek průběžně roste. Může si dovolit větší hvězdy – ale to je jen jeden z aspektů. Dramaturgům festivalu se daří míchat velká jména (Lang) s domácími legendami (Mišík) i muzikanty s potenciálem vydrápat se až na vrchol (Jane Lee Hooker). Celkový obrázek pak doplňují hudební jistoty (Hugo Race) a šokující vybočení (John Medeski). Skvěle fungovala gradace jednotlivých večerů, k níž rozhodně přispělo i zkrácení prodlev mezi vystoupeními. Blues Alive možná zůstává poněkud ve stínu svých slavnějších (letních) kolegů, nemá však potřebu drát se dopředu. Jede si tu svou, bluesovou... pro věrné a nadšené publikum.

Info

Blues Alive 2017:
Petra Börnerová Trio (cz), Jan Martínek Band (cz), Nechte zpívat Mišíky (cz), Cheap Tobacco (pol), Hugo Race and Michelangelo Russo (au/it), Jane Lee Hooker (us), Eric Bibb (us), Mr. Sipp (us)

18. 11. 2017, Dům kultury, Šumperk

foto © Radim Malíček

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace