Andrea Bodnárová | Články / Reporty | 31.08.2016
Zvuky apokalypsy a pohlcení klaustrofobicky gigantickým prostorem elektrárny. Když se říká, že lidi jsou na "jedné vlně" anebo "stejné frekvenci", je to druh hudby? Pokud by tohle vnímání bylo možné zhudebnit, bylo by harmonické, anebo atonální?
Bývalá teplárna Kraftwerk Berlin na mě okamžitě silně zapůsobila. Přemýšlím, co všechno se asi tak změnilo od destrukčně-dadaistických časů v SO36 v osmdesátých letech, které jsem nezažila. Od znovuzrození v roku 2013 se festival stal víc megalomanským a pokud o prvním Atonalu platí, že "vytvořil identitu Berlína jako města, odkud pochází seriózní, existenciální hudba" (Electronic Beats, 12. 7. 2013), tak jeho zmrtvýchvstání je esence pjůr nihilizmu a vstup do postapokalytického světa plného nicoty. Nic než tma, kouř a dunění odněkud z hloubky. Odlidštěnost kontrastuje se skutečnými lidmi, co tady hrají dobrovolničí, anebo jenom užívají čtvrtečního večera.
Různorodost jednotlivých vystoupení pocitově tvoří relativně sjednocený celek. Caterina Barbieri a Kali Malone aneb Upper Glossa prezentují své matematicky minimalistické kompozice vytvořené exkluzivně pro letošní Atonal pod názvem Fundament. Přítomnost živých nástrojů (dvě kytary a syntezátor) jejich vystoupení dodává kontakt se světem. Alikvotní tóny rezonují a napětí stoupá. Plastové kelímky od piva kutálející se po zemi se po vzoru 4:33 nechtěně stávají součástí hudby. Vlny světla skenují a odkrývají publikum. Připadám si jako ve filmu.
Instalace Yuxi.Cao presents Macrocosm se stává relaxačním elementem. Nacházíme tady taky druhou polovinu naší skupiny. Člověk by čekal, že v prostoru se třemi stagei není možné se ztratit v průběhu sotva dvou hodin, ale je to tady celé jakýsi teleport kdovíkam. These Hidden Hands prezentují audiovizuální show Aphelion a atmosféra je vcelku taneční. Možná si prostě po nějakém čase člověk vezme postapo realitu za svou. Nächtens ward ich trunken in einem selten Loch, bin gleich darin versunken, weiland, trink ich wohl immer noch.
K zemi nás sráží Mika Vainio, realita zpomaluje. Nahá kostra obraná až na páteř, pohled na hudbu z mimohudební sféry. Dostali jsme se k hudebnímu jádru, kam dál? Trans, stimulace a nahá reflexe. Vainio si zahrává s publikem a vizualizace Daniela Pflumma fluktuují od absolutní prázdnoty až po konkrétní nápisy a obrazy.
Koncert končí a Kraftwerk se znovu plní mlhou z kouřostroje. Jdeme do Ohm, kotelny se vzhledem koupelny z hororu, odkud zní nějaké velmi party techno. Podle rozpisu Lag Os. Po předešlém koncertu to má efekt studené sprchy, matéčka s vodkou a pěti cigaret, kámoška nás přesvědčuje, že než jsme přišly, bylo to mnohem lepší, čímž asi myslí míň párty. Dávám si gin na dobrou noc a jdu chytnout poslední vlak domů. Po Köpenicker Straße brouzdají návštěvníci festivalu a jiné zmatené existence, kdosi mi chce prodat extázi. Uvažuju, jestli dám příští rok celý festival.
Aus Loches Schmutz kroch bös Getier und eh ichs mir recht beseh, nagts weg derweil all Fleisch von mir, blieb nur der blanke Knochen stehen.
Berlin Atonal 2016
24. - 28. 8. 2016
Kraftwerk, Berlín
den druhý, čtvrtek, 25. 8. 2016
Foto © Camille Blake, Helge Mundt
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.