Články / Sloupky/Blogy

Co právě v elektru kutěj: Kavárenská hudba i absolutní běs

Co právě v elektru kutěj: Kavárenská hudba i absolutní běs

Richard Kutěj | Články / Sloupky/Blogy | 29.06.2018

Objednáváš kafe, voní tady stromy a jejich listí a ona pouští v jukeboxu tu nejlepší možnou desku pro tyhle chvíle. Leon Vynehall, Nothing Is Still. Kavárenská experimentální elektronika. V tom nejlepším slova smyslu. Takřka všudypřítomná najazzlá nálada, dech filmových melodií, jemné elektronické vyhrávky, samply lidských hovorů, smyčce, klavír, příroda, zvuky okolí. Britský producent a DJ ale na novince šikovně míchá více vlivů. Části některých tracků znějí ambientně, jinde překvapí nekompromisní taneční podklad. Zvuk desky skvěle zapadá do katalogu experimentům s jazzem a taneční muzikou nakloněnému kultovního labelu Ninja Tune, který v 90. letech patřil k oborovým pionýrům. Tohle je ale současně znějící, pestrá kolekce s příjemnou dávkou melancholie a poklidu.


Abayomi je respektovaný londýnský producent s nigerijskými kořeny, který momentálně zakotvil v Berlíně. Na novém EP Remembrance Part 1 sází tři tracky podmanivého syrového techna klasické školy. Prazákladní bicí-bass loop, atmosférické zvuky a melodie, acidově vtahující mezihry a najednou tančí celý vesmír. Abayomi je mistr v minimalistické práci s náladou i aranžemi, výsledek je pak o to silnější a přímější. Vydal brněnský label Nona Records.


Antoine de Saint-Exupéry a jeho letecký svět jsou nekonečnou inspirací. Příkladem budiž i projekt Interpretace na albu Noční lovec. Let Intepretace je rozdělen do tří proměnlivých Partů, střetů táhlých ploch a impulsivních i abstraktně znějících elektronických zvuků. Part I je tancem kliků a zvuků na táhlém pozadí, Part II je ztěžklý jako průlet nočními mraky a varhanní podklad dává vzpomenout na klasickou hudbu. Part III si pohrává s měnícími se zvukovými vjemy, bizarními melodiemi, v půli se přidávají i jemné, proměnlivé perkuse, zazní i kytarový part. Psychotický těžký ambient Noční lovec vznikl v roce 2006, o jeho letošní release se postarali neúnavní pátrači v undergroundu české experimentální elektroniky a industrialu, label CS Industrial.


Čekání na Evu na Tannhauserské bráně. Takto romanticky nazval úvodní track své letošní kolekce Metahope bristolský nováček Al Tanner, který svůj projekt Silhouette Sect rozjel vloni vydaným debutem Abrolhos. Na novince britský producent pracuje s táhlými temnými a místy hrubými drony a ambientním předivem z naopak jemných zvuků, znějí lehké klavírní melodie, šum, delay, zvuky ptáků, vody a okolí, kterými začíná třeba zmiňovaný úvodní song, aby pak zlehka přešel v rozvíjející se košatý dron s basovým podkladem. Ambient Silhouette Sect nabízí těžce a pomalu se rozplývající plochy, ale i místa, kde zjemní, atmosféru převezmou jemné kosmické zvuky a melodie, drony jen z pozadí hlídají downtempově plynoucí čas. Silhouette Sect je DIY projekt, svou produkci vydává digitálně.


Dílo pro otrlé posluchače. Noise-industriální plochy spojené tak, aby vytvářely co nejintenzivnější a nejzběsilejší atak. Ječící vesmírná bestie chycená v síti experimentu a kolem ní řev strojů, které pracují rychlostí světla. Třetí, zvukově nejbarevnější kus zní jako nejzběsilejší free jazz. Tři bezejmenné ataky jsou debutem projektu Sea of Poppies, s čistě analogovými zvuky tu pracuje producent známý též coby Deprivation Chamber.


Pro fanoušky field recordings. Polský label Szara Reneta pod názvem Dawne Cmentarze Żydowskie 2 / Old Jewish Cemeteries 2 zve na zvukové procházky po starých polských židovských hřbitovech a jejich okolí. Pět tracků dokazuje, že ambientní hudbu může tvořit třeba i zvuk tekoucí vody nebo automobily projíždějící v okolí.


Info

foto © Phil Sharp

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články