Akana | Články / Recenze | 20.06.2013
Album Mala nechce být magnetem pro davy. Žádná velká gesta, křiklavé barvy, lepkavé melodie, spíš posezení u šálku čaje, zahloubané intimno a nenápadná hravost. Písničky s výraznějšími melodiemi (Never Seen Such Good Things, Won’t You Come Over, Cristobal Risquez, Hatchet Wound) jsou obklopeny kratšími tracky, které mají spíš charakter náčrtků a glos. Banhartův zpěv je tichý, křehký a typické vibrato používá jen zřídka.
V instrumentaci se deska neomezuje jen na akustiku, ale klávesové a elektronické doplňky jsou podobně decentní a s rozmyslem dávkované, i když právě ony jsou lákadlem pro hledače malebných detailů. Dvoudílná skladba Your Fine Petting Duck, v níž Banhartovi vokálně vypomáhá jeho přítelkyně Ana Kras, po houpavě kytarové první části sklouzne do osmdesátkového disko soundu s německým zpěvem obou protagonistů. I další syntetické vstupy jsou půvabně archaické, v písni Cristobal Risquez dokonce klávesové rejstříky připomenou raná alba Depeche Mode. Banhart nezapomíná ani na své latinské kořeny, ať už v rytmických náznacích, nebo přímo v sambě Mi Negrita.
Album je stylově neposedné, pestré až střípkovité, ale udržuje si jednotnou náladu plnou melancholie, snivosti i intelektuálního rozjímání. Nepřevrátí vám život naruby, je možná až trochu marnotratně neokázalé a introvertní a protéká mezi prsty snad až příliš snadno. Laskání se s obratnou aranžérskou drobnokresbou a nevtíravými melodiemi dokáže navodit pocity příjemné relaxace i badatelského zaujetí, ale bublinky nezapomenutelnosti z tohoto nápoje přece jen docela rychle vyprchávají. Je ovšem potěšitelné, že se Devendra Banhart stále vyvíjí a můžeme se od něj dočkat ještě hodně zajímavých věcí.
Devendra Banhart – Mala (Nonesuch, 2013)
www.devendrabanhart.com
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.